Glad båteier Startet 24.Juli.2021 Del på Facebook Startet 24.Juli.2021 Er det noen som vet grunnen og har vært borti å få oljelekkasje på pakning for oljefilter. Renoverer en 2001 Yamaha F100. Ved prøvestart idag blåste pakningen på oljefilteret og sikkert 3 liter olje rakk å lage ett skikkelig griseri før lekkasjen ble oppdaget. Det var med andre ord skikkelig trykk. Har bl.a installert ny "brukt" oljepumpe fra nyere modell som leverer antatt høyere trykk enn den gamle, som var moden for utskifting. Er rimelig sikker på at motor er satt korrekt sammen og klarer ikke finne årsak til dette problemet. Satte luft på oljekanal ut fra filter og det er flow. En teori er at eg har uoriginalt oljefilter som ikke slipper igjennom nok olje slik at trykket blir for høyt og planlegger å skaffe til veie nytt originalt filter før det prøves å starte igjen. Motor har vært i deler for planing av topp og blokk. Alle deler er skikkelig rengjort før montering og eg "kjenner" motoren nok til å ikke forstå hvordan jeg skulle få dette problemet. Alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 (redigert) Forsvinner problemet om du starter uten oljelokket på, kanskje du har overtrykk i bunnpanna? Tett veivhusventilasjon, evnt gjennomslag? Redigert 24.Juli.2021 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Glad båteier Svart 24.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 Veivhus er vel åpen mot bunnpanne(retur) og det samme er topp/topplokk. Ventilasjonsslangen fra topplokk til luftfilterboks skal være ok, men skal dobbelsjekke. Jeg sa jeg hadde satt lufttrykk på oljekanal ut fra filterhus og da brukte jeg ett rør som er montert på gummitetning i enden og trykkregulator. Var vel oppe i 2 bar med lufttrykk som kanskje er mye? Og med olje er nok trykket enda høyere. Men dette henger jo sammen med mengde. Leser at oljetrykk skal ligge rundt 50 PSI, som er 3,45 bar. Veivlager er montert tilbake der de stod, veiv, veivstaker og kamaksler er montert med riktig moment. Hadde litt gris i lager ved montering. Motoren startet perfekt, men med umiddelbar lekkasje i pakning på oljefilter. Finner ingen oljetrykks reguleringsventil i manual og etter hva jeg ser av diagrammene av oljepumpene, er disse reine mekaniske pumper. De sitter ingen reguleringsventil i pumpen. Levert trykk vil da øke med turtall. Aldri vært borti eller hørt om ett slikt problem før. Anser meg selv som en god mekaniker og har skrudd på alt fra mopeder, motorsykler, biler og nå båtmotorer. Alt har sin logiske forklaring, men denne sliter jeg med. Enten må det være noe galt med den nye "brukte" oljepumpen, eller så er det noe med oljefilter som er uoriginalt(Biltema). Kan være produksjonsfeil på filteret og at det er tett. Sant skal sies, så har jeg brukt denne oljefiltertypen før med den gamle pumpen og det gikk fint. Men mistenkte at oljepumpen var slitt da alarm om lavt oljetrykk kunne komme ved kinning/start. Derfor ble ny kjøpt via ebay. Sitér dette innlegget Link to post
Glad båteier Svart 24.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 Har en annen motorblokk liggende også. Lurer på om jeg skal sette oljefilteret på denne i morgen og trykksette fra pumpesiden og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 Det virker som du er motorkyndig men nevner det for det. Du er sikker på at ikke den gamle tetningen til oljefiltrett sitter igjen slik at du har endt opp med to? Sitér dette innlegget Link to post
Glad båteier Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 pipe skrev for 11 timer siden: Det virker som du er motorkyndig men nevner det for det. Du er sikker på at ikke den gamle tetningen til oljefiltrett sitter igjen slik at du har endt opp med to? Ja, er ganske sikker på det. Men skal sjekke alt mulig idag. Har grublet og grublet. Rart at det ikke finnes en reguleringsventil(oil pressure relief valve) på smøresystemet. Det kunne jo gitt en forklaring, hvis den hadde kilt seg eller rustet fast. Motor har nemlig hatt defekt toppakning med vann i oljen , derav planing av topp og blokk. Det går en oljekanal opp til filterhus, der oljen går gjennom filteret. Det går så en kanal videre med stikk til lagerne i veiv. På topp av blokk går det en kanal videre med 2 stikk som fører til toppen og smøring av kamaksler. På enden av kanalen på topp av blokk sitter oljetrykksføleren som skal varsle ved lavt oljetrykk. Eventuell trykkregulering må da skje før oljepumpe, i sump. Men ifølge tegninger og diagram er det kun ett rør med oljesil for opptak. Sitér dette innlegget Link to post
Glad båteier Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Feilen er funnet!! Biltema filteret har skeive gjenger, slik at filteret ikke ligger jevnt mot pakningsflaten. Er litt overrasket av meg selv som ikke har oppdaget dette, ser det tydelig nå. Er ikke rart at pakningen blåser ut da. Er ikke overrasket av en slik produksjonsfeil fra Biltema. Ok. Originalfilter skal handles inn!! Takker for alle tips!! Visste at det måtte være en logisk forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Ikke så uvanlig uvanlig med slike kvalitetsfeil på Biltemadeler dessverre. Jeg opplevde det samme med H4 lyspærer derfra en gang, holderen var sveist på 10-15 grader feil. Lysbildet ble helt vilt, og lot seg ikke justere rett inn. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.