Jump to content

Edit History

Bjørn Løvjomås

Bjørn Løvjomås

Sjømannskap er en underlig ting.  

Røde staker,  er en utfordring å passere, har jeg lært. I Nidelva ved Arendal,  er det to røde staker, og en grønn. Disse markerer grunner, og anviser trygg led

20210518_114820.jpg.934022ac5e5f77f5f204b62c9bfa796c.jpg

 

Her har jeg merket de to røde. På våren sto de litt dypt, men det kontaktet jeg havnevesenet om, så nå er de rettet opp. Lenger inne mot meg er det også en grønn stake. 

Båten som kommer inn fra havet, for øvrig en av turene til @sap_2000 må da gå med grønn stake  på grønn lanterne, røde staker på rød lanterne. 

20210518_130052.jpg.a0b370fb1124f93f4439aa6e522a3b8e.jpg

SAP er jo meget habil båtfører, så dette utfører han med letthet. 

Dette kaller vi godt sjømannskap 

20210518_130146.jpg.9d8e99c0320d07a763dcf86a2030cef3.jpg

Her er han kommet helt inn, grønn stake er rett utenfor venstre billedkant på bildet rett over her. 

 

Dette er altså et eksempel på riktig plassering av båt i forhold til dette området i elva. Altså godt sjømannskap. 

Så til tilfellene som kanskje ikke er så godt sjømannskap:

 

Ikke bilder her selvfølgelig.  Man vil jo ikke henge ut noen :sailing:

1. En båt som skulle passere disse merkene fant ut at beste måten å passere dem på, var å gå motsatt. Altså rød stake på grønn lanterne. 

Det dunket relativt heftig ved de to røde staker. Men til alt hell så skled båten over, og båtfører fortsatte videre i god tro på sin kurs. Han satte da den grønne staken på sin røde lanterne.  Å der er det skarpe fjellknauser, å de ligger helt i vannflaten ved middelvann.  Heldigvis oppfattet båtfører at jeg skrek som en stukket gris, slik at han fikk stoppet før 3 bunnkjenning. 

Dårlig sjømannskap :crazy:

Jeg håper han lærte noe  da. :clap:

 

2. En annen båtfører fant ut at de røde staker egnet seg best som slalomporter. Det var heller ingen god ide, det ble nok litt merker i båten under vannlinjen på denne karen og. 

Dårlig sjømannskap :crazy:

 

3. Denne 3 båtfører syntes nok å mene at de to røde staker var best å kjøre direkte på. De skulle nok etter hans mening vise trygg led. Han traff faktisk begge to. Det ble nok antakelig litt tulipanpropell hos han. 

Enda et eksempel på noe tvilsomt sjømannskap :crazy:

 

Så til slutt. Dere som skal inn i Nidelva fra sør, husk på denne oppramsingen og tenk på godt sjømannskap.  Det er faktisk fælt å sitte å se på opptill 5 båter på en dag gå på grunn der, nå i fellesferien. 

 

Bjørn Løvjomås

Bjørn Løvjomås

Sjømannskap er en underlig ting.  

Røde staker,  er en utfordring å passere, har jeg lært. I Nidelva ved Arendal,  er det to røde staker, og en grønn. Disse markerer grunner, og anviser trygg led

Her har jeg merket de to røde. På våren sto de litt dypt, men det kontaktet jeg havnevesenet om, så nå er de rettet opp. Lenger inne mot meg er det også en grønn stake. 

Båten som kommer inn fra havet, for øvrig en av turene til @sap_2000 må da gå med grønn stake  på grønn lanterne, røde staker på rød lanterne. 

20210518_130052.jpg.a0b370fb1124f93f4439aa6e522a3b8e.jpg

SAP er jo meget habil båtfører, så dette utfører han med letthet. 

Dette kaller vi godt sjømannskap 

20210518_130146.jpg.9d8e99c0320d07a763dcf86a2030cef3.jpg

Her er han kommet helt inn, grønn stake er rett utenfor venstre billedkant på bildet rett over her. 

 

Dette er altså et eksempel på riktig plassering av båt i forhold til dette området i elva. Altså godt sjømannskap. 

Så til tilfellene som kanskje ikke er så godt sjømannskap:

 

Ikke bilder her selvfølgelig.  Man vil jo ikke henge ut noen :sailing:

1. En båt som skulle passere disse merkene fant ut at beste måten å passere dem på, var å gå motsatt. Altså rød stake på grønn lanterne. 

Det dunket relativt heftig ved de to røde staker. Men til alt hell så skled båten over, og båtfører fortsatte videre i god tro på sin kurs. Han satte da den grønne staken på sin røde lanterne.  Å der er det skarpe fjellknauser, å de ligger helt i vannflaten ved middelvann.  Heldigvis oppfattet båtfører at jeg skrek som en stukket gris, slik at han fikk stoppet før 3 bunnkjenning. 

Dårlig sjømannskap :crazy:

Jeg håper han lærte noe  da. :clap:

 

2. En annen båtfører fant ut at de røde staker egnet seg best som slalomporter. Det var heller ingen god ide, det ble nok litt merker i båten under vannlinjen på denne karen og. 

Dårlig sjømannskap :crazy:

 

3. Denne 3 båtfører syntes nok å mene at de to røde staker var best å kjøre direkte på. De skulle nok etter hans mening vise trygg led. Han traff faktisk begge to. Det ble nok antakelig litt tulipanpropell hos han. 

Enda et eksempel på noe tvilsomt sjømannskap :crazy:

 

Så til slutt. Dere som skal inn i Nidelva fra sør, husk på denne oppramsingen og tenk på godt sjømannskap.  Det er faktisk fælt å sitte å se på opptill 5 båter på en dag gå på grunn der, nå i fellesferien. 

20210518_114820.jpg



×
×
  • Create New...