Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

On 7/26/2021 at 12:32 AM, Bjørn Løvjomås said:

Sjømannskap er en underlig ting.  

Røde staker,  er en utfordring å passere, har jeg lært. I Nidelva ved Arendal,  er det to røde staker, og en grønn. Disse markerer grunner, og anviser trygg led

 

 

Her har jeg merket de to røde. På våren sto de litt dypt, men det kontaktet jeg havnevesenet om, så nå er de rettet opp. Lenger inne mot meg er det også en grønn stake. 

Båten som kommer inn fra havet, for øvrig en av turene til @sap_2000 må da gå med grønn stake  på grønn lanterne, røde staker på rød lanterne. 

20210518_130052.jpg.a0b370fb1124f93f4439aa6e522a3b8e.jpg

SAP er jo meget habil båtfører, så dette utfører han med letthet. 

Dette kaller vi godt sjømannskap 

 

 

-------.  Det er faktisk fælt å sitte å se på opptill 5 båter på en dag gå på grunn der, nå i fellesferien. 

 

 

Dette er et av mange områder som gir meg grøsninger på ryggen å ferdes i av flere grunner, så jeg ringer en god venn før jeg tør å bevege meg inn der.

 

Årsaken til grøsningene er flere. Det er en elv med tidvis sterk strøm, dårlig sikt i vannet og det man evt hadde truffet er av den hardeste sorten som transformerer propeller til tulipaner.

 

I tillegg er det et område langt utenfor hovedvei som gjør at jeg ikke automatisk stoler blindt på oppmålinger, dybder og eksakt plassering av loddskudd, knauser og skjær da jeg ser for meg at slike områder ikke har stått høyest på kartverkets liste.

 

 Jeg har av en eller annen grunn vært av den oppfatning at merkingen der har vært i privat regi, rett eller galt. 

Videre er stakene Bjørn prater om ikke merket i kartet som staker, og der hvor det står 2 røde staker er det bare ett kryss i kartet (navionics). Den andre røde og den grønne lenger opp er riktignok merket som skvalpeskjær i navionics edits av privat bruker, men dette er jo ikke offisielle data.

 

Klikker man på infoen i kartet der den grønne staken står, får man et offisielt loddskudd på 2 meter og en bruker-edit som sier skvalpeskjær og merket grønn med 0,5 meter, så absolutt en kilde til forvirring.

 

50 meter lenger opp i elva er det merket av i kartet for et et skvalpeskjær som visstnok ikke er der. Hvertfall kjører de lokale rett over istedenfor å ta løpet ved siden av som i følge kartet er den trygge veien.

 

Nå vet jeg jo at disse editene stemmer, men som ikke-lokalkjent tenker jeg at dette området er høyrisiko å ferdes i som bortkommen bygutt, omtrent som i "deliveiance"-filmen med Burt Reynolds og Ned Beaty:giggle:. Eneste som mangler er banjospillende sørlendinger på elvebredden :lol:

 

Moralen er å være forsiktig og ikke stole blindt på hverken kart eller "jallamerker" man ikke med sikkerhet vet opphavet til, samt at ingenting trumfer lokalkunnskap, så telefonen til onkel bjørn føltes definitivt som det sikreste valget :yesnod:. Ringer sikkert igjen neste gang også @Bjørn Løvjomås:wink:

sap_2000

sap_2000

On 7/26/2021 at 12:32 AM, Bjørn Løvjomås said:

Sjømannskap er en underlig ting.  

Røde staker,  er en utfordring å passere, har jeg lært. I Nidelva ved Arendal,  er det to røde staker, og en grønn. Disse markerer grunner, og anviser trygg led

 

 

Her har jeg merket de to røde. På våren sto de litt dypt, men det kontaktet jeg havnevesenet om, så nå er de rettet opp. Lenger inne mot meg er det også en grønn stake. 

Båten som kommer inn fra havet, for øvrig en av turene til @sap_2000 må da gå med grønn stake  på grønn lanterne, røde staker på rød lanterne. 

20210518_130052.jpg.a0b370fb1124f93f4439aa6e522a3b8e.jpg

SAP er jo meget habil båtfører, så dette utfører han med letthet. 

Dette kaller vi godt sjømannskap 

 

 

-------.  Det er faktisk fælt å sitte å se på opptill 5 båter på en dag gå på grunn der, nå i fellesferien. 

 

 

Dette er et av mange områder som gir meg grøsninger på ryggen å ferdes i av flere grunner, så jeg ringer en god venn før jeg tør å bevege meg inn der.

 

Årsaken til grøsningene er flere. Det er en elv med tidvis sterk strøm, dårlig sikt i vannet og det man evt hadde truffet er av den hardeste sorten som transformerer propeller til tulipaner.

 

I tillegg er det et område langt utenfor hovedvei som gjør at jeg ikke automatisk stoler blindt på oppmålinger, dybder og eksakt plassering av loddskudd, knauser og skjær da jeg ser for meg at slike områder ikke har stått høyest på kartverkets liste.

 

 Jeg har av en eller annen grunn vært av den oppfatning at merkingen der har vært i privat regi, rett eller galt. 

Videre er stakene Bjørn prater om ikke merket i kartet som staker, og der hvor det står 2 røde staker er det bare ett kryss i kartet (navionics). Den andre røde og den grønne lenger opp er riktignok merket som skvalpeskjær i navionics edits av privat bruker, men dette er jo ikke offisielle data.

 

Klikker man på infoen i kartet der den grønne staken står, får man et offisielt loddskudd på 2 meter og en bruker-edit som sier skvalpeskjær og merket grønn med 0,5 meter, så absolutt en kilde til forvirring.

 

Nå vet jeg jo at disse editene stemmer, men som ikke-lokalkjent tenker jeg at dette området er høyrisiko å ferdes i som bortkommen bygutt, omtrent som i "deliveiance"-filmen med Burt Reynolds og Ned Beaty:giggle:. Eneste som mangler er bajospillende sørlendinger på elvebredden :lol:

50 meter lenger opp i elva er det merket av i kartet for et et skvalpeskjær som visstnok ikke er der. Hvertfall kjører de lokale rett over istedenfor å ta løpet ved siden av som i følge kartet er den trygge veien.

 

Moralen er å være forsiktig og ikke stole blindt på hverken kart eller "jallamerker" man ikke med sikkerhet vet opphavet til, samt at ingenting trumfer lokalkunnskap, så telefonen til onkel bjørn føltes definitivt som det sikreste valget :yesnod:. Ringer sikkert igjen neste gang også @Bjørn Løvjomås:wink:

sap_2000

sap_2000

On 7/26/2021 at 12:32 AM, Bjørn Løvjomås said:

Sjømannskap er en underlig ting.  

Røde staker,  er en utfordring å passere, har jeg lært. I Nidelva ved Arendal,  er det to røde staker, og en grønn. Disse markerer grunner, og anviser trygg led

 

 

Her har jeg merket de to røde. På våren sto de litt dypt, men det kontaktet jeg havnevesenet om, så nå er de rettet opp. Lenger inne mot meg er det også en grønn stake. 

Båten som kommer inn fra havet, for øvrig en av turene til @sap_2000 må da gå med grønn stake  på grønn lanterne, røde staker på rød lanterne. 

20210518_130052.jpg.a0b370fb1124f93f4439aa6e522a3b8e.jpg

SAP er jo meget habil båtfører, så dette utfører han med letthet. 

Dette kaller vi godt sjømannskap 

 

 

-------.  Det er faktisk fælt å sitte å se på opptill 5 båter på en dag gå på grunn der, nå i fellesferien. 

 

 

Dette er et av mange områder som gir meg grøsninger på ryggen å ferdes i av flere grunner, så jeg ringer en god venn før jeg tør å bevege meg inn der.

 

Årsaken til grøsningene er flere. Det er en elv med tidvis sterk strøm, dårlig sikt i vannet og det man ett hadde truffet er av den hardeste sorten. I tillegg er det et område langt utenfor hovedvei som gjør at jeg ikke automatisk stoler blindt på oppmålinger, dybder og eksakt plassering av loddskudd, knuser og skjær. Videre har jeg av en eller annen grunn vært av den oppfatning at merkingen har vært i privat regi. 

Videre er stakene Bjørn prater om ikke merket i kartet som staker, og der hvor det står 2 røde staker er det bare ett kryss i kartet (navionics). Den andre røde og den grønne lenger opp er riktignok merket som skvalpeskjær i navionics edits av privat bruker, men dette er jo ikke offisielle data.

 

Klikker man på infoen i kartet der den grønne staken står, får man et offisielt loddskudd på 2 meter og en bruker-edit som sier skvalpeskjær og merket grønn med 0,5 meter. 

 

Nå vet jeg jo at disse editere stemmer, men som ikke-lokalkjent tenker jeg at dette området er høyrisiko. 50 meter lenger opp i elva er det merket av i kartet for et et skvalpeskjær som visstnok ikke er der. Hvertfall kjører de lokale rett over istedenfor å ta løpet ved siden av som i følge kartet er den trygge veien.

 

Moralen er å være forsiktig og ikke stole blindt på hverken kart eller "jallamerker" man ikke med sikkerhet vet opphavet til, samt at ingenting trumfer lokalkunnskap, så telefonen til onkel bjørn føltes definitivt som det sikreste valget :yesnod:. Ringer sikkert igjen neste gang også @Bjørn Løvjomås:wink:



×
×
  • Create New...