Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

  Midtpinne skrev On 6.8.2021 at 22.55:

Jeg ville nok ikke skjønt dette med kiler, jeg har aldri brukt det selv. Men det ligger noen sammen med en svær hammer sammen med ankerkjettingen, de fulgte med båten. Jeg har aldri brukt dem og heller ikke tenkt tanken. Jeg tror kanskje det er vanligere lengre sør da jeg aldri har sett noen som bruker kiler her oppe.

Nå har jeg lært det, takk til @19 fot for det. Kanskje man må finne en plass man kan teste det ut.

Hvordan er det med kiler dersom det blir vind? Blir det ikke et problem dersom vinden kommer rett fra siden?

Vis hele sitatet  

Kilene er så smale at vinden får ikke så godt tak i dem :-)

 

Men fra spøk til alvor.

 

Det kan nok godt hende det er mer vanlig med kiler her sør enn i Nord. Med harde svaberg med solid fjell med sprekker i så får man ofte godt feste med kiler. Mens nordpå (jeg har bodd nordpå noen år selv og vært mye på tur, riktignok uten å ha båt) så er det oftere kulestein eller litt løsere fjell som lettere smuldrer opp, og da er ikke kiler like godt egnet. Og til gjengjeld så er det jo der oppe ofte drivtømmerstokker og lignende som ligger delvis nedi steinura som man kan fortøye til om man vil fortøye til land. Og det er jo vanligere der å ankre opp ute og ta lettbåt til land som er så lett atman kan dra den opp.

 

Før jeg legger meg til for natta pleier jeg å sjekke yr for å se på vindretningen og vindstyrke. Så finner jeg helst en plass som er godt skjermet og når da vinden kommer fra land og er redusert av land så er det ikke så kritisk om landfestet skulle ryke og jeg driver litt ut inntil dreggen i akter stopper meg.

 

Jeg setter helst inn kiler i sprekker som går vinkelrett på tauretningen, da vil kilene ikke så lett bli dratt sideveis i sprekken og løsne. Jeg bruker helst vinklede kiler så de ikke får bøyd og beveget så mye på seg, men har rette kiler til de gangene de må litt dypere ned i sprekken for å få det passe trangt og få godt feste. Har også litt ulike tykkelser og kunne også brukt to kiler i samme sprekk hvis sprekken er veldig stor, men det har det ikke vært behov for enda.

 

Er jeg litt i tvil om kilen(e) sitter godt nok og den er viktig tar jeg en ekstra og et lite tau mellom så nummer to overtar om nummer en svikter. Jeg drar litt i den på forhånd for å sjekke at dne sitter fast, men ting kan jo løsne av mange små rykk også.

 

Normalt har jeg kile i fjellet (evt fortøyd i et tre) foran med baugen inn mot land og dregg bak.

 

Jeg bruker en øks istedenfor hammer fordi en øks er mer anvendelig ved at den også har en skarp side så man kan hugge litt i treverk de gangene det blir behov for det på båttur. Har selv fått bruk for det da jeg skulle kløyve plankebiter for å lage treplugger til noe utstyr jeg har laget til båten. Og kommer man med båt når man skal hugge for å bygge skip av tre så er det jo også kjekt å ha ei øks i hver båt og naturligvis noen i bilen.

 

Det hender jeg bruker flere fortøyningspunkter foran hvis jeg feks ønsker å ha baugen inn mot et sted det er greit å gå i land og det ikke er noe fortøyningspunkt som passer i den retningen. Da kan et feste på her side av dette sammen holde båten i rett posisjon.

 

Før jeg legger meg til å sove så slakker jeg opp endel foran og strammer opp dreggtauet så jeg kommer meg litt vekk fra land. Da har jeg større margin hvis dreggen gir etter litt og det kommer cabincruiserbølger og unngår at baugen dunker i land. Tidevannet kan jo også forandre på ting.

 

Er det kraftig sidevind og stramt tau foran og bak så kan det bli veldig stor belastning på festene når båten vil sideveis. Men da kan jeg slakke opp litt og minske belastningen. Og gjør jeg det ikke selv så er det ikke verre enn at dreggen gir litt etter og sørger for denne justeringen som minsker belastningen så det ikke flytter seg mer.

 

Men normalt så flytter ikke dreggen nevneverdig på seg, og jeg merker også hvis jeg skal prøve å dra med meg dreggen på 10 kg at det er ganske godt hold i den, og sammen med flere meter kjetting så får jeg dempet de verste rykkene også så det ikke løsner så lett. Når dreggen veier over 1% av båtens vekt så sitter det ganske godt når man ligger i le og det er festet på land som skal ta mesteparten av belastningen.

19 fot

19 fot

  Midtpinne skrev On 6.8.2021 at 22.55:

Jeg ville nok ikke skjønt dette med kiler, jeg har aldri brukt det selv. Men det ligger noen sammen med en svær hammer sammen med ankerkjettingen, de fulgte med båten. Jeg har aldri brukt dem og heller ikke tenkt tanken. Jeg tror kanskje det er vanligere lengre sør da jeg aldri har sett noen som bruker kiler her oppe.

Nå har jeg lært det, takk til @19 fot for det. Kanskje man må finne en plass man kan teste det ut.

Hvordan er det med kiler dersom det blir vind? Blir det ikke et problem dersom vinden kommer rett fra siden?

Vis hele sitatet  

Det kan nok godt hende det er mer vanlig med kiler her sør enn i Nord. Med harde svaberg med solid fjell med sprekker i så får man ofte godt feste med kiler. Mens nordpå (jeg har bodd nordpå noen år selv og vært mye på tur, riktignok uten å ha båt) så er det oftere kulestein eller litt løsere fjell som lettere smuldrer opp, og da er ikke kiler like godt egnet. Og til gjengjeld så er det jo der oppe ofte drivtømmerstokker og lignende som ligger delvis nedi steinura som man kan fortøye til om man vil fortøye til land. Og det er jo vanligere der å ankre opp ute og ta lettbåt til land som er så lett atman kan dra den opp.

 

Før jeg legger meg til for natta pleier jeg å sjekke yr for å se på vindretningen og vindstyrke. Så finner jeg helst en plass som er godt skjermet og når da vinden kommer fra land og er redusert av land så er det ikke så kritisk om landfestet skulle ryke og jeg driver litt ut inntil dreggen i akter stopper meg.

 

Jeg setter helst inn kiler i sprekker som går vinkelrett på tauretningen, da vil kilene ikke så lett bli dratt sideveis i sprekken og løsne. Jeg bruker helst vinklede kiler så de ikke får bøyd og beveget så mye på seg, men har rette kiler til de gangene de må litt dypere ned i sprekken for å få det passe trangt og få godt feste. Har også litt ulike tykkelser og kunne også brukt to kiler i samme sprekk hvis sprekken er veldig stor, men det har det ikke vært behov for enda.

 

Er jeg litt i tvil om kilen(e) sitter godt nok og den er viktig tar jeg en ekstra og et lite tau mellom så nummer to overtar om nummer en svikter. Jeg drar litt i den på forhånd for å sjekke at dne sitter fast, men ting kan jo løsne av mange små rykk også.

 

Normalt har jeg kile i fjellet (evt fortøyd i et tre) foran med baugen inn mot land og dregg bak.

 

Jeg bruker en øks istedenfor hammer fordi en øks er mer anvendelig ved at den også har en skarp side så man kan hugge litt i treverk de gangene det blir behov for det på båttur. Har selv fått bruk for det da jeg skulle kløyve plankebiter for å lage treplugger til noe utstyr jeg har laget til båten. Og kommer man med båt når man skal hugge for å bygge skip av tre så er det jo også kjekt å ha ei øks i hver båt og naturligvis noen i bilen.

 

Det hender jeg bruker flere fortøyningspunkter foran hvis jeg feks ønsker å ha baugen inn mot et sted det er greit å gå i land og det ikke er noe fortøyningspunkt som passer i den retningen. Da kan et feste på her side av dette sammen holde båten i rett posisjon.

 

Før jeg legger meg til å sove så slakker jeg opp endel foran og strammer opp dreggtauet så jeg kommer meg litt vekk fra land. Da har jeg større margin hvis dreggen gir etter litt og det kommer cabincruiserbølger og unngår at baugen dunker i land. Tidevannet kan jo også forandre på ting.

 

Er det kraftig sidevind og stramt tau foran og bak så kan det bli veldig stor belastning på festene når båten vil sideveis. Men da kan jeg slakke opp litt og minske belastningen. Og gjør jeg det ikke selv så er det ikke verre enn at dreggen gir litt etter og sørger for denne justeringen som minsker belastningen så det ikke flytter seg mer.

 

Men normalt så flytter ikke dreggen nevneverdig på seg, og jeg merker også hvis jeg skal prøve å dra med meg dreggen på 10 kg at det er ganske godt hold i den, og sammen med flere meter kjetting så får jeg dempet de verste rykkene også så det ikke løsner så lett. Når dreggen veier over 1% av båtens vekt så sitter det ganske godt når man ligger i le og det er festet på land som skal ta mesteparten av belastningen.



×
×
  • Create New...