Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

ydalir skrev 18 minutter siden:

Ok, da synes jeg du skal tenke om igjen. Det er oppfattes ikke som greit i det hele tatt... Er det lite vind, er det seil, bom, suppe og spaghetti over alt.. Og det handler jo ikke om hva båten min tåler. Det handler om din  manglende forståelse, din arroganse, og  ditt sjømannskap.

20-30 meter avstand passering er mye når det er snakk om en litt smal, men forventet «motorveistrekning» på sjøen. Det er jo 60-90 fot unna og du har fort 10 sekunder på å snu baugen opp mot bølgene om de skulle føles så ille. 5-10 meter er derimot kort avstand og svært uhøflig. Men farlig? Neppe. Jevnstore båter +/- 5 fot enten det er seil eller motor tåler hverandres bølger i plan eller deplasementfart, men ligger man i halvplan blir det ofte store hekkbølger. Selv en 32 fots halvplaner vil ofte lage større bølger i marsjfart enn jeg gjør i plan.

Jeg vil understreke at jeg ikke har fått en eneste langefinger eller knytteneve i sommer. Men det gjentar seg at mange ikke hilser tilbake på sjøen, spesielt når man kjører rolig i 6-7 knop der båten ikke lager bølger. Litt skuffende at folk bare ser på en og ikke vinker tilbake når jeg vinker synes jeg da :giggle: men de har vel sone grunner… heldigvis er det en del som fortsatt hilser stilrent og elegant på sjøen. 

Lingefan

Lingefan

ydalir skrev 16 minutter siden:

Ok, da synes jeg du skal tenke om igjen. Det er oppfattes ikke som greit i det hele tatt... Er det lite vind, er det seil, bom, suppe og spaghetti over alt.. Og det handler jo ikke om hva båten min tåler. Det handler om din  manglende forståelse, din arroganse, og  ditt sjømannskap.

20-30 meter avstand passering er mye når det er snakk om en litt smal, men forventet «motorveistrekning» på sjøen. Det er jo 60-90 fot unna og du har fort 10 sekunder på å snu baugen opp mot bølgene om de skulle føles så ille. 5-10 meter er derimot kort avstand og svært uhøflig. Men farlig? Neppe. Jevnstore båter +/- 5 fot enten det er seil eller motor tåler hverandres bølger i plan eller deplasementfart, men ligger man i halvplan blir det ofte store hekkbølger. Selv en 32 fots halvplaner vil ofte lage større bølger i marsjfart enn jeg gjør i plan.

Jeg vil understreke at jeg ikke har fått en eneste langefinger eller knytteneve i sommer. Men det gjentar seg at mange ikke hilser tilbake på sjøen, spesielt når man kjører rolig i 6-7 knop der båten ikke lager bølger. Litt skuffende at folk bare ser på en og ikke vinker tilbake når jeg vinker synes jeg da :giggle: men de har vel sone grunner…

Lingefan

Lingefan

ydalir skrev 6 minutter siden:

• Create New...