Komodo
Vis hele sitatetForskrift her:
Takk
Og den forskriften hadde jaggu en egen "hekkbølgeparagraf"
§ 2.Krav til aktsomhet
Enhver som fører et fartøy skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter sikt- og farvannsforholdene, fartøyets størrelse, konstruksjon og manøvreringsevne, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår fare eller voldes skade eller ulempe for personer, herunder badende, kano- og kajakkpadlere, andre fartøyer, kaier, akvakulturanlegg, strandlinjer, dyre- og fugleliv og omgivelsene for øvrig.
(Min utheving) Det er altså ikke bare snakk om skade, men det er forbudt å lage hekkbølger som er til ulempe for andre. Den var jeg ikke klar over. Tror ikke dette er en paragraf som blir veldig hyppig håndhevet...
Vis hele sitatetOg der er vi vel inne på noe vesentlig.
Dette landet har et mylder av kommuner og lokal sjølråderett. Særdeles uoversiktlig regelverk for ferdsel og dårlig og forskjellig måte å opplyse om fra de forskjellige kommunene.
Ja, ikke sant? For meg framstår det derfor litt uklart hvor det er fem knop. Jeg reiser spørsmålet av to grunner. Det ene er at vi hadde en kollisjon her på øya tidligere i sommer der den ene båten gikk rett til bunns, og jeg er faktisk ikke sikker på om det er 5 knop der. Det andre er at jeg fikk et spørsmål fra min bror for et par uker siden, etter at en kar stod på land og hyttet med knyttneven da han kjørte forbi. Dette var i et sund hvor det aldri har slått meg at det er fem knop.