Grand Banks jr
En ting er regler for hastighet, som feks. i Lillesand kommune som nevnt over, en annen ting er om folk følger dem.
Jeg lå i Grunnesund i Lillesand kommune i to dager og én natt i sommer, og der kom det tydelig frem at folk har hastverk på sjøen. Den ene 50-70-åringen etter den andre med Ibiza 19 og tilsvarende kom forbi i tilnærmet bølgefart. Vi snakker da om et veldig smalt sund, der folk også bader.
La også merke til at det var liten forskjell på om det var dyre båter (typiske hyttebåter som ribber til 800.000) eller Rana 17 til 30.000. Men det var også folk som førte båten hensynsfullt
Det var riktignok en hyttebåt rib til ca 800.000 som la seg i plan igjennom der. Mens unger badet der som det nesten alltid er på en solrik sommerdag i fellesferien. (Noen ganger i år har jeg fantasert om å ha med pil og buen og sjyte hull på diverse pontonger... )
Denne type "jeg driter i alle andre" var noe jeg aldri eller sjeldent observerte der da jeg var ungdom for ca 30 år siden. Det var mer konsensus at man skal ta hensyn til andre slik jeg husker det. Evt så var det bare slik blant dem jeg og min famiie var sammen med.
Håper vi slipper unna masse politi på sjøen for å få bukt med dette. (Regler er til for å følges, men om folk driter i reglene så må man jo ha myndighetene på banen for å få dem til å følge dem.)
Grunnesund i Lilelsand og Nidelva i Arendal er de stedene der flest gir blaffen i å ta hensyn så langt jeg har observert de siste årene.