Lingefan
Dersom man har betalt for en baugthruster skal den selvsagt brukes . Gir den ofte et lite test-dytt slik at jeg vet den virker før jeg går inn. Har opplevd på en båt jeg hadde tidligere at baugpropellen hang seg opp og måtte ta strømbryteren til den for at den skulle gi seg
Jeg vet at mange mener bruk av baugpropell skal unngås, men har aldri skjønt hvorfor. Unødvendig bruk av baugpropell avslører likevel fort de mindre gode førerne fra de bedre. Men det å unngå å bruke baugpropell om man ser det gir ekstra sikkerhet og ikke minst komfort mener jeg blir tullete den andre veien igjen, og i ytterste konsekvens dårlig sjømannskap å ikke bruke systemene man har til rådighet. Bruker ofte baugpropellen for å holde båten inntil, men f eks ca 1 meter unna bryggen i normale vinder mens dekks-kruet gjør seg ferdig med fendring og å legge ut tamper.
Har alltid fendre hengt ut og 3-4 tamper klare før jeg går inn, men enkelte ganger i mye trafikk er det hensiktsmessig å legge seg inntil, men bittelitt utenfor bryggen mens man gjør klar for å gå inntil. Og legger man til alene med en 9-10 tonns båt eller større er det fint å ha fjernkontroll til baupropellen slik at man kan gå inn sidelengs opp mot vinden og fortøye bak rolig først og samtidig holde båten inntil.