Jump to content

Edit History

Vestkystseiler

Vestkystseiler

On 8/14/2021 at 2:15 AM, Windy37GM said:

1 sekund baugpropell er ca 1 time eller 2 med kjøleskapsdrift :-)

Dog kan det straffe seg å ikke bruke pysevisp hvis det blåser og man mister kontrollen. Sist kostet det meg sirkus 13000 i skader på naboens båt.

Jeg legger min stolthet i å ikke bruke svenskepropellen/pysevispen, men som et hjelpemiddel når alt er imot meg? Jepp. Som manøvreringsverktøy for å slippe å ratte? Nope.

mvh

Windy37GM

Du tror kankje ikke at naboen hadde satt pris på om du hadde latt stoltheten fare, og istedet brukt de hjelpemidler du hadde tilgjengelig for å legge til på en trygg måte.

Etter min mening er det høl i hue å betrakte det som godt sjømannskap å la være å bruke de hjelpemidlert man har tilgjengelig, og dermed forårsake (unødig) fare for skade på annen manns og egen eiendom.

For ordens skyld:  Jeg har ikke baugpropell på min båt, men har mange ganger ønsket at jeg hadde hatt det.

Vestkystseiler

Vestkystseiler

On 8/14/2021 at 2:15 AM, Windy37GM said:

1 sekund baugpropell er ca 1 time eller 2 med kjøleskapsdrift :-)

Dog kan det straffe seg å ikke bruke pysevisp hvis det blåser og man mister kontrollen. Sist kostet det meg sirkus 13000 i skader på naboens båt.

Jeg legger min stolthet i å ikke bruke svenskepropellen/pysevispen, men som et hjelpemiddel når alt er imot meg? Jepp. Som manøvreringsverktøy for å slippe å ratte? Nope.

mvh

Windy37GM

Du tror kankje ikke at naboen hadde satt pris på om du hadde latt stoltheten fare, og istedet brukt de hjelpemidler du hadde tilgjengelig for å legge til på en trygg måte.

Etter min mening er det høl i hue å betrakte det som godt sjømannskap å la være å bruke de hjelpemidlert man har vtilgjengelig, og dermed forårsake (unødig) fare for skade på annen manns og egen eiendom.

• Create New...