Jump to content

Forbruksbatterier, vond lukt ... en liten nøtt

Kep

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Ny her på forumet, men ser at det er mange her med mye erfaring og gode løsninger, så satser på at noen kanskje kan hjelpe med denne :):

Har forbruksbatterier (4X146 Ah) vanlige blybatterier.

De er en kombinasjon av gamle + opplevd en for tøff utlading eller to, så to av dem holder ikke spenningen når lading ikke er på (hvilespenning faller raskt til ca 10 på to av batteriene). 

Under lading med landstrøm måler jeg at de får ladespenning på 13,5 eller litt høyere, mens lading med motor som går gir 14 + (men måler ikke høyere på polene). 

Konklusjonen min har vært å bytte alle fire batteriene da to åpenbart er kjørt og da bør alle byttes. 

MEN: 

I tillegg så er det en liten nøtt: 

Batteriene lukter (stinker som f....) - men kun når vi går for motor (og de får lading fra motoren). Under lading fra landstrøm via lader er det ingen stank. 

Noen som kan forklare hvorfor? 

Kan det være en regulator som er gåen??

Hadde jo vært surt om jeg bytter batteriene også skjer det samme med de nye batteriene.

Alle innspill mottas med takk! 

Fortsatt god båtsommer,

Stanken kommer av at batteriene gasser under lading. Gassen er svovel-ett-eller-annet, også kjent som knallgass. Dette innebærer stor eksplosjonsfare. 

Jeg anbefaler å slå av lading og lufte godt i rommet der batteriene står. Når du er sikker på at det er godt luftet kobler du fra de to dårlige batteriene. Så kan du forsøke å lade de to gjenværende under oppsyn for å følge med om lukten kommer tilbake. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Husk bare på at så lenge batteriene er koblet i parallell,  så vil ofte de gode batteriene holde knallgassproduksjonen i gang på de dårlige. 

Du må som nevnt lufte godt. Håpe at all gassen driver ut. Så må du forsiktig fjerne sammenkoblingen mellom batteriene. Dette er forbundet med fare. 

Er det så vidt du kan kjenne antydning til lukt, etter utlufting,  så går det bra tror jeg. 

Hos meg stinket det, og gasset veldig, selv om lading var koblet av. Da kontaktet jeg brannvesen. 1000 ah batterier turte jeg ikke spøke med. 

Endelig ble det Bobåt

Brigg skrev 13 minutter siden:

Gassen er svovel-ett-eller-annet, også kjent som knallgass. Dette innebærer stor eksplosjonsfare

Hvis det lukter råtne egg er det en svovelforbindelse, ikke knallgass. Det kan være knallgass også, men denne er absolutt luktfri og er en blanding av hydrogen og oksygen.

Fra Wikipedia:

Hydrogensulfid er en fargeløs, giftig, brannfarlig gass ved romtemperatur med en karakteristisk, stikkende lukt av råtne egg. Gassen er noe tyngre enn luft.

Ellers helt enig med de andre svarene her.

Redigert av Olevine (see edit history)

Takk for gode svar alle sammen. Helt enig i diagnosen deres om de defekte batteriene. Men hvorfor gasser og lukter de kun på lading fra motor? På lading fra landstrøm via batterilader er det ikke antydning til lukt. Hmmm... 

Uansett. Fire flunkende nye batterier ankommer i morgen og i mellomtiden kobles batteribanken fra og det luftes godt ut før bytte av batteriene i morgen. 

Det er vanskelig å svare på hvorfor det kun er på motor. 

Men du antyder en mulig feilkilde. 

Lad opp batteriene med batterilader.  Når de er topplaget, kobler du vekk batterilader,  og starter motor. Mål så spenningen dynamoen gir.  Da vil du få en god indikasjon på om det er feil med regulator på dynamo

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...