Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Problemet på disse motorene var at mutteren kunne løsne, med lite fordelaktige konsekvenser.

Antagelig derfor de gikk over til linksgjenger etter noen år, samt økte momentet for de motorene som fortsatt hadde høyregjenger. Men altså Loctite 222 på de med høyregjenger, det er jo en mild form for gjengelås.

 

Hvorfor momentet allikevel skal være vesentlig større for mutter med linksgjenger vet jeg ikke (274 mot 235 Nm).

Kanskje gjengepartiet er forsterket og/eller mutteren større. Eller at Molykote muliggjør høyere tiltrekkingsmoment uten strekkskader? (men det høres rart ut). 

Har ikke sett en slik mutter. Kan jo bestille en, de koster ikke mye :saint:

 

Her et eksempel på noen som hadde prøvd seg på fikse løsninger for å låse mutteren på en slik motor (en Mercruiser D2,8L 165 hk), forøvrig uten suksess.

Et par sveisepunkter hadde sikkert vært bedre.

 

mutterfix.jpg.3f3963995790bf31764fea5a4da0e9a1.jpg

Teerex

Teerex

Problemet på disse motorene var at mutteren kunne løsne, med lite fordelaktige konsekvenser.

Antagelig derfor de gikk over til linksgjenger etter noen år, samt økte momentet for de motorene som fortsatt hadde høyregjenger. Men altså Loctite 222 på de med høyregjenger, det er jo en mild form for gjengelås.

 

Hvorfor momentet allikevel skal være vesentlig større for mutter med linksgjenger vet jeg ikke (274 mot 235 Nm).

Kanskje gjengepartiet er forsterket og/eller mutteren større. Eller at Molykote muliggjør høyere tiltrekkingsmoment uten strekkskader? (men det høres rart ut). 

Har ikke sett en slik mutter. Kan jo bestille en, de koster ikke mye :saint:

 

Her et eksempel på noen som hadde prøvd seg på fikse løsninger for å låse mutteren, forøvrig uten suksess.

Et par sveisepunkter hadde sikkert vært bedre.

 

mutterfix.jpg.3f3963995790bf31764fea5a4da0e9a1.jpg



×
×
  • Create New...