Ankermannen Startet 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2021 Hei alle båtvenner på forumet! Jeg har som fortalt i tidligere tråder, en Nimbus 28dc som er motorisert med en KAD42. Jeg og broderen skulle ut på en tur ut med båten denne helga, og alt gikk som planlagt, helt til vi kom et godt stykke ut Trondheimsfjorden, da mistet vi motorkraften, og motoren stoppet... dyre råd var gode.. etter endel kynning fikk vi maskinen igang igjen, men fikk ikke opp turtallet. Vi klarte imidlertid å komme oss til land da, og begynte å feilsøke. Filtrene er forholdsvis nye, men sjekket først allikevel SEPAR filteret som står før selve motorfilteret, oppi koppen så jeg med en gang at det var lite diesel, så jeg tenkte at det måtte være en blokkering før selve filteret. Mistanken gikk i tetning skitt i stigerøret i tanken, så jeg fjernet luka over dieseltanken og skrudde av banjobolten som er koblet til stigerøret, inni bolten lå det en skikkelig kladas.. en seig gummilignende masse som delvis tettet for videre tilførsel inn til filteret. Må ha fått noe dritt i systemet fra en av dieseltankene langs kysten i sommer, for tanken ble grundig rengjort for 2 år siden. Vel, jeg gjorde rent og satte sammen, det ble litt testing og vi fant ut at maskinen nå virket helt fint igjen. Vi la ivei igjen, og alt var i skjønneste orden fra fredag til søndag. På tur inn Trondheimsfjorden merket jeg at maskinen begynte å fuske igjen.. men denne gangen var symptomene annerledes, etter at vi hadde fisket litt, så skulle vi sette kursen mot hjemmehavna i Børsa, og dro på til ca 3000 omdreininger, da merket jeg at motoren gradvis begynte å falle på turtallet, så jeg slakket av 5-6 knop, da var alt normalt igjen.. så tenkte jeg å prøve å dra på igjen, motoren kom seg opp i plan, kompressoren startet ved ca 1750 omdreininger som vanlig, og la seg ut etterpå igjen som vanlig, men igjen begynte turtallet å falle.. da ble de nedslakking igjen, og vi kjørte på sakte fart tilbake til Børsa. Jeg tenkte det var kommet mere dritt i denne banjobolten, så etter ankomst og fortøyning ble det åpnet på nytt, men nå var bolten gullende ren.. .. gikk igang med feilsøking videre da, og i Separfilteret så alt greit ut, helt nytt var det også. Da tenkte jeg at problemet måtte være etter filteret, kanskje i dieselpumpa, og tok ut banjobolten som står på pumpa, den som kobler tilførselsrøret fra toppen av dieselfilteret til pumpa, men den var også gullende ren.. spørsmålet er, -finnes det noe filter på dieselpumpa som kan ha gått tett? Noen som har hatt lignende problemer med KAD42? Mvh Tor Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 På noen Bosch VE- dieselpumper, som kad 42 har, er det et inntaksfilter "under" banjoskruen for dieseltilførsel, og ja den kan gå tett. Det kan være en god idé å koble til en ekstern dieselkilde for å finne ut om feilen er på tilførselsystem/tank, eller i motor. Med tanke på den guffen du fant i banjoskruen bør nok tanken rengjøres på nytt... Sitér dette innlegget Link to post
Ankermannen Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Takker for svar Mort1, regnet med at det var en viss mulighet for et filter ned under banjobolten, men finner ikke noe exploded view/skjema noen steder på nettet som viser dette. Ja, tanken må renses igjen, det er sikkert, her er det bare å gå igang .. Vet du om det er mulig å plukke ut det filteret, evt om det finnes som sparepart noen steder? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Det er mulig å plukke ut filteret. Ny må evt. bestilles hos et verksted som reparerer dieselpumper. Det skal være mulig å rengjøre filteret, det er en finhakket sil. Det er ikke alle dieselpumper av VE-type som har slikt filter..... Sitér dette innlegget Link to post
Ankermannen Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Ok, må bare finne ut sjøl om det filteret står der. Ikke sikkert det er det som er problemet, men må bare sjå etter uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.