TideRace
Har du fjernkontroll med kabel og dekkskontakt, eller trådløs, Framtia? Uansett styrer fjernkontrollen kun et lite rele (av/på) som igjen regulerer hovedreleet som styrer retningen (kjetting ut/inn). Disse sitter i en enhet, sort boks som sikkert sitter godt gjemt :) . Antar vi snakker om baugankeret, og da har jeg antagelig samme vinsj. Fjernkontrollene kan slik jeg ser det umulig påvirke spenningsfall til selve vinsjen, så du må nok lete på hovedstrømmen fra batteribank til motor.
På en tidligere båt med ILAS-vinsj opplevde jeg en gang lignende symptomer. Da var det bare litt dårlig kontakt på en stor sikring som satt på hovedstrømmen til vinsjmotor. Litt CRC på en fille over kontaktflatene og den ble som ny.
Dette er antagelig boksen som styrer vinsjen. De tre kontaktpinnene i underkant går til fjernkontroll, uansett om det er trådløs eller med kabel. Hovedstrømmen sitter på de 4 kontaktene på toppen, M1, M2 samt + og - .
Her har du skjema. Som nevnt kan du se bort fra kablingen som gjelder fjernkontroll, uavhengig av type, når du måler spenningsfall til vinsjen.