TideRace
Jeg vet ikke, @Framtia , men det som i alle fall skjer er at du har et visst spenningsfall uansett om du kjører vinsjen opp eller ned. Når du får spenningsfallet begge veier og over både M1 og M2 tror jeg ikke det er releet.
Da støtter jeg teorien som flere over nevner, at det er oppstått en konstant friksjon eller treghet i mekanismen, i aksel, kulelagre, girhus, clutch, etc som holder igjen. Kan det være så enkelt som at den åttestjernede strammemutteren på toppen av kabelaret hvor du strammer clutchen, er kjørt i bånn...? Har du forsøkt å løsne litt på den? Ellers er det neppe vanskelig å skru opp mekanismen. Jeg har antagelig en spittegning et eller annet sted her hvis du trenger det. Vinsjer trenger uansett noe vedlikehold år om annet, så det er uansett ikke bortkastet arbeid.
Vinsjen min fikk kjørt seg skikkelig tidligere i sommer den også. Hadde et sveip nedover mot Lindesnes og tilbake i juni og lå 2 døgn på svai i "Pjolter Bay" utenfor Risør, i "dammen" på innsiden av det gamle båtbyggeriet på hjemvei. Det var mye vind, men ankerfestet satt "dønn", så vi regnet med gode bunnforhold. Helt til vi skulle dra, da forstod vi fort at vi hadde med mer enn bunnen å gjøre. Om din vinsj går for halv fart, gikk antagelig ikke min mer enn i kvart. Heldigvis er det ikke mange meter dypt der inne, og "feilen" så jeg raskt da kjettingen trosset seg inn noen runder; Delta-ankeret hadde huket og kilt seg rundt en tømmerstokk på lengde med båten. Vi fikk hjelp av en annen båt for å komme løs, og fikk da opplysningen om at bunnen der inne er full av gammelt tømmer etter båtbyggeriet. Så dette til skrekk og advarsel til andre som slenger ut baugankeret i Pjolter Bay...
Men tilbake til din vinsj; Er det stor friksjon "i systemet" mister vinsjen turtallet. Og strømforbruket går opp med dertil spenningsfall. Videre tror jeg releet er friskmeldt. Si fra hvis jeg skal lete etter en splittegning over mekanismen til deg.
Ps... Har funnet manual og splittegning i pdf.