
hnrk
On 7/26/2021 at 12:48 PM, o-yngve said:Så. Er det noen her som har tips til hvordan man sjekker om batteriene bør byttes?
Denne artikkelen i Båtmagasinet synes jeg var grei mht hva voltmeteret bør kunne fortelle deg. Utdrag:
Quote
* Under lading (via 220 volt lader eller dynamo):
13,5 volt:Batteriet tar mye strøm (vanlig ved start av lading)
14,0 volt:Batteriet begynner å fylles opp
14,4 volt:Batteriet er fulladet
* Ved hvilespenning (uten lading og forbruk):
12,7 volt:Batteriet er fulladet.
12,3 volt:Batteriet har halv kapasitet.
12,0 volt:Ca en tredjedel igjen – kritisk, må lades umiddelbart.
11,7 volt:Ved denne spenning eller lavere er batteriet flatt eller ødelagt.
* Ved forbruk uten lading:
Ca 12 volt:Alt i orden, friske batterier.
11,5 volt:Lavt kapasitet, eller stort forbruk.
11,0 volt:Synker spenningen under 11 V ved jevnt forbruk må vi lade.
10,5 volt:Meget stort forbruk. Farlig lav spenning