Arne Henriksen
1 hour ago, Hulda said:Skjønner du vil savne dekkssalongen, men et godt 'telt' er en bra erstatning.
Merk at denne også tåler grunnstøting meget dårlig.
Ja, skjønner det - men jeg kan jo ikke begrense meg til langkjølet båt eller Kraken 50 bare fordi jeg har gått på grunn en gang i livet....
Jeg har tidligere sett mye på Orust-båter, digger nivået på snekkerarbeidet men skal man få noe derfra under en mill begynner det å bli veldig gammelt, og teakdekk skal jeg ikke ha.
1 hour ago, enslagsgjest said:.. Du har ikke vurdert å kjøpe fra utlandet? Du kan gjøre et ordentlig kupp. Er mye større utvalg av dekkssalong båter. Her er noen få jeg fant på forskjellige sider:
.........
Takk for mange tips!
Sandvik'en hadde finnekjøl, kunne snu på femøringen og seilte ganske godt, og et snekkeskrog med støtteseil er IKKE på lista, enten de heter Nauticat 33, Fisher eller HR94.
Nauticat 35'en bekrefter ellers det jeg sa om hvor latterlig dyre disse er - denne kommer på over en million før den er innmomset til Norge, og da har jeg en båt/motor som er 5 år ELDRE enn min gamle. Mnei.
Jeanneau DS er nok fine båter, men de blir også dyre og jeg strekker strengt tatt størrelsen med den 37-fotingen jeg linka inn over her - siden jeg i hovedsak ræler rundt alene.
På havet er nok størrelsen bare en fordel, inn og ut fra kai er noe annet, spesielt i dårlig vær og på den mørkere tiden av året.
Endel båter jeg har sansen for:
- Nauticat 321, 35, 37, kanskje 39.
- Degerø 33, 36
- Moody Eclipse 33 (begynner å bli gamle og slitte)
Kom gjerne med tips - finner jeg en fin dekkshusbåt som seiler greit, under 800' er jeg interessert.