Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Jeg har ulike paneler og ulike skyggeforhold på panelene (men alle har vel nominativ spenning 20V elns).  Jeg fikk ofte omtrent ingenting ut av panelene da de var koblet i serie.  Jeg fikk vesentlig mye mer lading fra panelene etter at jeg skiftet fra serie til parallell.

Parallell har også en potensiell svakhet med at strøm fra et panel i sola kan ta "snarveien" gjennom et panel i skyggen.  For å forhindre dette kan man bruke sperredioder.  Jeg tror imidlertid ikke dette er noe reelt problem så lenge panelene har samme nominative spenning.  Jeg har gjort litt research på det.

tobixen

tobixen

Jeg har ulike paneler og ulike skyggeforhold på panelene (men alle har vel nominativ spenning 20V elns).  Jeg fikk ofte omtrent ingenting ut av panelene da de var koblet i serie.  Jeg fikk vesentlig mye mer lading fra panelene etter at jeg skiftet fra serie til parallell.

Parallell har også en potensiell svakhet med at strøm fra et panel i sola kan ta "snarveien" gjennom et panel i skyggen.  For å forhindre dette kan man bruke sperredioder.  Jeg tror imidlertid ikke dette er noe reelt problem så lenge panelene har samme nominative spenning (typisk 20V, er det ikke?).  Jeg har gjort litt research på det.

• Create New...