Korsfjord
Jeg har i dag en gammel Johnson 30 hk totakter på min enda eldre Rana 17. Motoren starter og går ganske greit, og har alltid tatt meg tilbake til havnen. Men den bråker, rister og slurper bensin, og jeg ser mindre og mindre av sjarmen med dette. Så jeg vurderer om jeg skal investere i noe nytt.
Nå er vel de fleste nye motorer stuck på et containerskip ved Suezkanalen, så dette blir eventuelt et neste års prosjekt. Økonomisk sett burde jeg nok gått for noe brukt, men da knytter det seg jo en del usikkerhet til hvordan motoren har blitt brukt og stelt. Dessuten synes jeg ofte folk skal ha godt betalt for aldrende motorer.
I gamle tråder ser jeg folk anbefale minst 30 hk, gjerne 40 på denne båten. Med min slitne trettihester oppnår jeg i dag 18 knuter, og det er nok. Båten går veldig fint i 12-13 knop, synes jeg, og den marsjfarten regner jeg med å oppnå også med 25 hk. Båten brukes i nærområdet, og ofte i snekkefart. 30 og særlig 40-hesterne blir veldig kostbare i forhold til båten. Men jeg utelukker ikke 30 hk helt.
Det var litt bakgrunn. Så til saken: Har noen erfaring med de modellene som selges i dag, fra Mercury, Tohatsu, Suzuki og Yamaha? Det finnes gode forhandlere for alle disse i rimelig avstand. Tenker på støy, praktisk bruk, driftssikkerhet.