Jump to content

Erfaring med nyere 25/30-hesters utenbordsmotorer ønskes.

Korsfjord

Recommended Posts

Jeg har i dag en gammel Johnson 30 hk totakter på min enda eldre Rana 17. Motoren starter og går ganske greit, og har alltid tatt meg tilbake til havnen. Men den bråker, rister og slurper bensin, og jeg ser mindre og mindre av sjarmen med dette.  Så jeg vurderer om jeg skal investere i noe nytt.
Nå er vel de fleste nye motorer stuck på et containerskip ved Suezkanalen, så dette blir eventuelt et neste års prosjekt. Økonomisk sett burde jeg nok gått for noe brukt, men da knytter det seg jo en del usikkerhet til hvordan motoren har blitt brukt og stelt. Dessuten synes jeg ofte folk skal ha godt betalt for aldrende motorer.

I gamle tråder ser jeg folk anbefale minst 30 hk, gjerne 40 på denne båten. Med min slitne trettihester oppnår jeg i dag 18 knuter, og det er nok. Båten går veldig fint i 12-13 knop, synes jeg, og den marsjfarten regner jeg med å oppnå også med 25 hk. Båten brukes i nærområdet, og ofte i snekkefart. 30 og særlig 40-hesterne blir veldig kostbare i forhold til båten. Men jeg utelukker ikke 30 hk helt.

Det var litt bakgrunn. Så til saken: Har noen erfaring med de modellene som selges i dag, fra Mercury, Tohatsu, Suzuki og Yamaha? Det finnes gode forhandlere for alle disse i rimelig avstand. Tenker på støy, praktisk bruk, driftssikkerhet. 

Redigert av Korsfjord (see edit history)

- Interessant.. eg har også ein Rana 17 som treng ny motor. Dagens Tohatsu 40 hk 2-takt er nokså si` på flaska og har fått utprega prostatabesvær..

Tenkte egentlig å erstatta med ein ny 40 hk 4-takt, men eg er redd vekta blir for stor? Et det ikkje slik at dei fleste motormerker har eit betydeleg vektsprang mellom 30 og 40 hk i dag?

Forøvrig vurderte eg ein Suzuki 30 hk, men eg har 2 stk relativt Suzuki DF 20 og begge har gitt meg ekstraarbeid grunna kjøleproblem, det virker som at dei er utsett for krystallisering i sjøvannskanalane..

Er det nokon som veit om dette fenomenet er eliminert på nye motorar no?

På generell basis, siden du har støy som et av kriteriene dine, så vil du få minst støy i 12-13 knop med en 40 hk. Hvis det er noe dyrt, så går det jo an å spare et år til, og bruke den gamle motoren så lenge....

Jeg synest 4-taktere generelt  går veldig stille, men det forutsetter at man kan dra godt av på gassen. I mine ører er 4-taktere på litt høyt turtall anstrengende støymessig. 

Havlengt skrev for 11 timer siden:

Tenkte egentlig å erstatta med ein ny 40 hk 4-takt, men eg er redd vekta blir for stor? Et det ikkje slik at dei fleste motormerker har eit betydeleg vektsprang mellom 30 og 40 hk i dag?

Forøvrig vurderte eg ein Suzuki 30 hk, men eg har 2 stk relativt Suzuki DF 20 og begge har gitt meg ekstraarbeid grunna kjøleproblem, det virker som at dei er utsett for krystallisering i sjøvannskanalane..

Er det nokon som veit om dette fenomenet er eliminert på nye motorar no?

Ja, vekt har jeg også tenkt på, i tillegg til pris. Båtene var vel godkjente for 35 hk, men datidens tosylindrede totaktere var vel betydelig lettere enn en moderne firetakts 40 hk, som i noen tilfeller er samme motor som 50 og kanskje 60 hk.

Krystallisering i kjølekanalene, vil det si at dette var et større problem enn andre motorer med samme bruk og vedlikehold? 
Suzuki utmerker seg for øvrig positivt når det gjelder vekt.

Mort1 skrev for 10 timer siden:

På generell basis, siden du har støy som et av kriteriene dine, så vil du få minst støy i 12-13 knop med en 40 hk. Hvis det er noe dyrt, så går det jo an å spare et år til, og bruke den gamle motoren så lenge....

Jeg synest 4-taktere generelt  går veldig stille, men det forutsetter at man kan dra godt av på gassen. I mine ører er 4-taktere på litt høyt turtall anstrengende støymessig. 

Godt poeng. Jeg er havnet i en livssituasjon der økonomien er forholdsvis trang, og spranget i pris fra 25 hk opp til 40 hk er stort i min verden. Dessverre. Et motorbytte vil jeg uansett ikke få igjen for ved et eventuelt salg av båten, men vil tro at tapet blir større jo mer penger jeg legger i det. Det er også noe å tenke på.

Korsfjord skrev 46 minutter siden:

Et motorbytte vil jeg uansett ikke få igjen for ved et eventuelt salg av båten, men vil tro at tapet blir større jo mer penger jeg legger i det. Det er også noe å tenke på.

Ser absolutt den, men hvor lenge man tenker å ha båten må også være med i vurderingen. Tenker man et par år er jeg helt enig, er det snakk om 5 år + blir det noe helt annet. Bruksgleden er også viktig. For meg er en stor del bruksgleden å ha lavt støynivå. Men selvfølgelig, økonomi er veldig styrende.....

En i familien har en 30 Merc.EFI på Rana 17 fisk. Han er fornøyd med denne, men båten er jo ingen Racer. Han mente forbruket ( forholdsvis til fiske) ble halvert kontra gammel 2 takt 30 hk.

Vi har en 25 EFI ( tilnærmet samme motor) på en liten skjærgårdjeep, men denne synest jeg er daff og har lite kraft, men har muligens ikke optimal propell.

Havlengt skrev for 17 timer siden:

Yamaha har samme blokk på F30 og F40.  Og dered også tyngst i 30hk klassen. Men en flott motor, har hatt den som 40hk.  Har også kompiser med Tohatsu og Suzukis 30-hestere og begge er fornøyde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

hanto1 skrev for 4 timer siden:

En i familien har en 30 Merc.EFI på Rana 17 fisk. Han er fornøyd med denne, men båten er jo ingen Racer. Han mente forbruket ( forholdsvis til fiske) ble halvert kontra gammel 2 takt 30 hk.

Vi har en 25 EFI ( tilnærmet samme motor) på en liten skjærgårdjeep, men denne synest jeg er daff og har lite kraft, men har muligens ikke optimal propell.

Fint å høre andres erfaringer :thumbsup:Nei, noen racer blir nok ikke båten, men hvis det var målet hadde jeg nok kjøpt en annen båt. Min far hadde tidligere en 25 EFI, tror den var fra 2010, som han solgte til en nabo for noen år siden. Så vidt jeg vet fungerer den fint fremdeles. En fin detalj på disse er at den har både elektrisk og snorstart. Da får man startet selv om den elektriske starten av en eller annen grunn skulle svikte. Vet ikke om det er slik på de andre merkene. 

ivar skrev for 3 timer siden:

Yamaha har samme blokk på F30 og F40.  Og dered også tyngst i 30hk klassen. Men en flott motor, har hatt den som 40hk.  Har også kompiser med Tohatsu og Suzukis 30-hestere og begge er fornøyde

Har alltid hatt et godt øye til Yamaha, etter å ha hatt et par totaktere derfra. Vekt føler jeg er litt viktig, i tillegg til pris, så da er det nok 25-hesteren som er mest aktuell derfra. Har ikke fått innhentet pris på denne. Så et par klipp på YouTube om ulike motorer, og da fikk jeg et litt negativt inntrykk av lyden til denne på høyere turtall. Men vet jo ikke om en slik film yter motoren rettferdighet. Tohatsu er foreløpig en prisvinner, og Suzuki ser ut til å ha gunstig vekt. Tohatsu har forgasser (Yamaha også?), litt usikker på om det er noe som betyr så mye?

Har ein 2011 Mercury 30 4t på ein gamal Askeladden 16 (med vindskjerm) som vel blir ein båt eit lite knepp mindre og lettare enn ein Rana 17. Kjøpte båt og motor usett ifjor, betalte vel berre for motoren meinte selger.  Har kjørt den ein del timer no, går 20-21 knop på fullt, slår eg av til 17-18 knop er forbruk ca 0,5l pr nm. Då ligg eg på 4800-5000 o/min.  Veldig stillegående på lave turtall, ok på høgare turtall - og uansett noko heilt anna og rolegare enn den gamle "jolla" - ein GH 15 med 50 hk 2t Yamaha på tidleg 80tall.. 

Havlengt skrev for 1 time siden:

Er det Suzuki som har den lettaste 30-hestaren? 
Eg tenkjer at vekt er vesentleg, for det er ikkje så mykje bæring bak i dette skroget.

Suzukien er lettest ja,  starter på 62 kg (men drar på 10 kg til med elstart og lang stamme..)   Ser på westsystem.no at Tohatsu er 71,5 kg og Honda 72,5. (med forbehold om at det er sammenlignbare modeller...)

Men en ting å ta med i betraktningen her - den tunge yamahaen har nesten 50% større sylindervolum enn de andre  i klassen, så jeg tenker at den bør være endel sterkere på lavere turtall..   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 10 timer siden:

Suzukien er lettest ja,  starter på 62 kg (men drar på 10 kg til med elstart og lang stamme..)   Ser på westsystem.no at Tohatsu er 71,5 kg og Honda 72,5. (med forbehold om at det er sammenlignbare modeller...)

Det er ikke så stor forskjell i vekt da, med andre ord, dersom Suzukien i praksis veier 72 kg. Mercury skal etter reklamen veie 79 kg. Da er pris og kvalitet viktigere kriterier.

jepp, samt en god forhandler i nærheten.

Da broren min kjøpte Suzukien så ble den valgt pga vekta siden den skulle erstatte en totakter på en ganske lett båt.  Så da ble det en utgave uten powertrim osv , prisen ble jo også hyggeligere

Korsfjord skrev On 30.7.2021 at 12.15:

Det er ikke så stor forskjell i vekt da, med andre ord, dersom Suzukien i praksis veier 72 kg. Mercury skal etter reklamen veie 79 kg. Da er pris og kvalitet viktigere kriterier.

om jeg ikke tar feil så så er Merc og tohatsu 30 samme motoren...?  Avvikende vekt kan da være pga ulike modeller (stammelengde/powertrim/elstart--)

Monterte selv en 25 suzuki med fjerstyring, elstart og tilt i vinter på fiskebåten. Må si meg veldig fornøyd med den. Ble byttet til fordel for en eldre 25 suzuki 2t.

Den ble ganske tung med tilt og elstart. Blir vell ca 70 kg og i tilleg trengte den ett batteri. Så vektøkingen merkes godt på 14 fotingen. I mitt tilfelle hadde jeg nok kjøpt uten tilt om jeg skulle kjøpt på ny.

Om man bruker snora starter den kjempelett, og er veldig lett å dra over topp. Bruker den mye til dorging, og har en veldig behagelig gange til å være en "liten" 4t. Valget sto mellom yamaha og suzuki, men hadde mest lyst på 3 sylindere. 20210531_231239.jpg.a47a9f266536579f393d07df638799f9.jpg

LarsSO skrev for 12 timer siden:

har en veldig behagelig gange til å være en "liten" 4t. Valget sto mellom yamaha og suzuki, men hadde mest lyst på 3 sylindere. 

Jeg syns også 3 syl gir en behagelig gange.

Hvordan vil du ellers sammenligne ytelsen mellom gammel og ny motor?

Korsfjord skrev for 3 timer siden:

eg lurer litt på om trim er nødvendig på min båt, vet ikke om effekten av det blir så stor.

Noen båter er mer avhengige av det enn andre. Feks en Bella 440 jeg hadde med F40 på. Mye vekt på lite bæreflate (315 kilo bare båten) og førerplass bak, krevde aktiv bruk av trim både for å få båten i plan samt når den kom opp i fart. 
Slik jeg kjenner Rana 17 så blir det lengre bæreflate, ikke like trimfølsom. Så da tenker jeg trim blir mer kjekt å ha

Trim er veldig kjekt. Båten min bor på tralle, og sjøsettes hver gang den brukes. Gjør livet enklere når båten skal av og på. 

Men ved trim er ikke nødvendig ved bruk hos meg, kan stortsett kun kjøres med motoren helt trimmet inn. Jeg kunne sikket droppa elstart også, den er lettere å dra i gang enn min gamle 2t yamaha 8hk. 

Får litt mindre fart med ny motor, tipper det har med vekt å gjøre 22kt mot 24kt på gammel. Men har fjerna plomba, da ble farta ca samme. Bunndraget på ny df25 er bra, men tror gammel motor kom raskere i plan. Begge motorer ble testet med flere propeller for best resultat. Støy er en annen verden. Tipper ny motor bare bruker halvparten av bensinen ved mitt bruk. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...