Jump to content

Edit History

HansH

HansH

Du er på ingen måte låst til Raymarine selv om øvrige instrumenter i båten din er fra dem. Antar du kanskje har autopilot, fart, dybde, tridata etc i ST-60+ eller øvrige instrumentserier fra Ray. Sannsynligvis har du også noe som kommuniserer via NMEA0183.

 

Alle gamle Ray-instrumenter kan enkelt kobles inn på NMEA2000 via SeaTalk to SeaTalng konverteringssett. Omtrent alle nye plottere kan også ta inn NMEA0183 data.

 

https://seatronic.no/raymarine-converterkit-seatalk-1-til-seatalkng?gclid=CjwKCAjwgISIBhBfEiwALE19SfxtDK_H6lFAFBKTO3gjGKZbzOta_JwZPpisZrs7SbcIKReU0zpuHBoCKn0QAvD_BwE 

 

Jeg ville derfor valgt plotter og radar basert på hva du synes gir best nytte og verdi for pengene. Personlig liker jeg Garmin men det finnes mye annet også som er bra. Alle plottere har enten NMEA2000 eller SeaTalkng (som er samme sak hos Raymarine men andre plugger og kabler). 

 

Alle disse systemene kan enkelt kobles sammen (NMEA0183, NMEA2000, SeaTalk og SeaTalkng). SeaTalkng omtales også noen steder som SeaTalk2. Det finnes konverteringssett som enkelt får alt til å spille sammen. Det er ofte mye billigere enn å bytte ut alle mulige gamle sensorer, autopilot og instrumenter. Backbone for NMEA2000 og SeaTalkng kan spleises sammen evt kan du også kjøpe konverteringskabel. Dette fungerer da som ett og samme nett og du kan da koble på med både NMEA2000-kabler og SeaTalkng drop-kabler. (hvit og sort) alt etter behov.

 

Anbefaler deg derfor å sjekke ulike pakketilbud på plotter og radar. Uansett hvilket system du da velger så kan du koble opp alt det gamle via NMEA2000 (evt SeaTalkng om du går for Ray).

 

Du vil uansett måtte etablere et NMEA2000 backbone (evt SeaTalkng backbone) og så kobler du alt annet innpå dette. Kobling mellom radar og plotter vil sannsynligvis være en datakabel og i alle fall ikke NMEA. Det finnes også radar-til-plotter i trådløs variant.

 

Avslutningsvis vil jeg si at NMEA2000 er noe mer fleksibelt, billigere og mer utbredt enn SeaTalkng. Dessverre er det slik at svært mange har disse gamle Raymarine-instrumentene som kommuniserer på SeaTalk. Da må man uansett gå veien om konverteringssettet over og man har da altså et SeaTalkng backbonesett. Ettersom alle andre enn Raymarine bruker NMEA2000, så må man da i de fleste tilfeller skjøte innpå et NMEA2000 backbone på dette for å få nødvendig funksjonalitet. En slik løsning høres kanskje komplisert ut, men er egentlig nokså enkel. Det er også svært mye billigere enn å bytte ut alt av sensorer, autopilot og instrumenter.

HansH

HansH

Du er på ingen måte låst til Raymarine selv om øvrige instrumenter i båten din er fra dem. Antar du kanskje har autopilot, fart, dybde, tridata etc i ST-60+ eller øvrige instrumentserier fra Ray. Sannsynligvis har du også noe som kommuniserer via NMEA0183.

 

Alle gamle Ray-instrumenter kan enkelt kobles inn på NMEA2000 via SeaTalk to SeaTalng konverteringssett. Omtrent alle nye plottere kan også ta inn NMEA0183 data.

 

https://seatronic.no/raymarine-converterkit-seatalk-1-til-seatalkng?gclid=CjwKCAjwgISIBhBfEiwALE19SfxtDK_H6lFAFBKTO3gjGKZbzOta_JwZPpisZrs7SbcIKReU0zpuHBoCKn0QAvD_BwE 

 

Jeg ville derfor valgt plotter og radar basert på hva du synes gir best nytte og verdi for pengene. Personlig liker jeg Garmin men det finnes mye annet også som er bra. Alle plottere har enten NMEA2000 eller SeaTalkng (som er samme sak hos Raymarine men andre plugger og kabler). 

 

Alle disse systemene kan enkelt kobles sammen (NMEA0183, NMEA2000, SeaTalk og SeaTalkng). SeaTalkng omtales også noen steder som SeaTalk2. Det finnes konverteringssett som enkelt får alt til å spille sammen. Det er ofte mye billigere enn å bytte ut alle mulige gamle sensorer, autopilot og instrumenter. Backbone for NMEA2000 og SeaTalkng kan spleises sammen evt kan du også kjøpe konverteringskabel. Dette fungerer da som ett og samme nett og du kan da koble på med både NMEA2000-kabler og SeaTalkng drop-kabler. (hvit og sort) alt etter behov.

 

Anbefaler deg derfor å sjekke ulike pakketilbud på plotter og radar. Uansett hvilket system du da velger så kan du koble opp alt det gamle via NMEA2000 (evt SeaTalkng om du går for Ray).

 

Du vil uansett måtte etablere et NMEA2000 backbone (evt SeaTalkng backbone) og så kobler du alt annet innpå dette. Kobling mellom radar og plotter vil sannsynligvis være en datakabel og i alle fall ikke NMEA. Det finnes også radar-til-plotter i trådløs variant.

 

Avslutningsvis vil jeg si at NMEA2000 er noe mer fleksibelt, billigere og mer utbredt enn SeaTalkng. Dessverre er det slik at svært mange har disse gamle Raymarine-instrumentene som kommuniserer på SeaTalk. Da må man uansett gå veien om konverteringssettet over og man har da altså et SeaTalkng backbonesett. Ettersom alle andre enn Raymarine bruker NMEA2000, så må man da i de fleste tilfeller skjøte innpå et NMEA2000 backbone på dette for å få nødvendig funksjonalitet. En slik løsning høres kanskje komplisert ut, men er egentlig nokså enkel. Det er også svært mye billigere enn å bytte ut alt at sensorer, autopilot og instrumenter.



×
×
  • Create New...