Jump to content

Riktig teknikk - føre båt gjennom sterk strøm

Makrellitomat

Recommended Posts

Hei

Som fersk uerfaren båteier ønsker jeg gjerne noen tips fra noen med litt mer erfaring:

Innløpet til Nordåsvannet i Bergen (Straume bro) har til tider kraftige strømmer. Har hørt at strømmen kan komme opp mot 12 knop.

Båten min har innenbords motor og mer en nok krefter for å kjøre gjennom strømmen (23ft m/VP KAD44).

Jeg er derimot usikker på hvilke teknikk som er best / tryggest når man går gjennom strømmen.

Bør man tilte drevet inn eller ut? Skal man ha på flaps? 

Noen som har tips/innspill?

Gått gjennom der mye med alt fra snekke, båt med drev, til nå med aksling.

Rolig gange til du får kontrollen i strømmen for deretter å øke farten har vært oppskriften min.

Har noen ganger med snekken nesten kunne drukket kaffe med de som fisker der.

Har også sett større båter prøve med

mye fart i starten, miste kontrollen og vri rattet i desperasjon i strømmen. Resultat hull i skrog og måtte kjøre båten på land for å redde den.

Rolig og kontrollert er mitt tips.

De som har medstrøm har førstepri når de har startet å gå gjennom. Vanskelig å stoppe da :wink:

Samme som Goddis sier ?

Roligt inn og så gi på. 

Eg har drevet tiltet inn og bruker ikke flaps.

Nordåsen er og fin å øve i.

Når strømmen går imot:

Test hva som skjer når du får strømmen inn fra siden, prøv forskjellige vinkler. 

Sett i fri og  kjenn hvordan båten reagerer. 

Ta noen 360 graders svinger og kjenn hvordan strømmen tar båten.  

Ofte er det bakevjer man kan utnytte slik at man kan svinge på 5øringen. 

Strømmen blir nesten en baugpropell eller hekkthruster om man bruker den rett. 

Sjekk at det ikke er andre båter når du holder på. 

Strøm er gøy når man har kontroll og med å trene litt i sikre områder så slipper man å ha hjertet i halsen neste gang og det kanskje er større utfordringer ?

Slusene i Lindås kan være litt mere utfordring når de går for fullt. 

Redigert av Baffin (see edit history)

Tusen takk for gode tips!
Skal forsøke å kjøre gjennom med drevet inn og flaps av. Testet en gang å komme inn med litt fart, men da ble det mye ratting da strømmen dro båten til siden. Rolig gange og deretter øke pådraget etterhvert som man kjenner hvor sterk strømmen er, virker logisk.

Drevet rett ned og litt flaps har jeg gjort. Det aller, aller viktigste er vel skikkelig god konsentrasjon og fokus på oppgaven så du ikke «sklir av». Masse ratting blir det sikkert med såpass hwftig strøm som 12 knop :-)

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...