Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

I tillegg er det avgjørende å vite hvilken fart som oppnås. GPS er bra greier. Det finnes apper for mobilen hvis man ikke har gps-fartsmåling/speedometer.

 

Det er bare sånn det er: For å kunne forslå noe som helst rundt propellvalg, så disse 3(4)-tingene være på plass:

   * Motorens anbefalte turtallsområde

   * Motorens girutveksling/gearratio

   * Båtens nåværende toppfart når man har trimmet motoren ut og gitt jernet. (nøyaktig  -derfor GPS).

   * Hva slags propell står på nå. Det står alltid noen nummer stemplet på propellen - men kan være litt vriene å finne/lese av.

 

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt/kjapt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire opp - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk/marsjfart.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:

 

Til slutt:

Regel nr.1: Man kan sjelden ha for stor motor. Kunsten er å justere gasspådraget. Utfordringen er kostnaden (og kanskje vekten). Så kjøp så stor mulig motor som praktisk mulig.

 

Regel nr.2: Man har den motoren man har, og kostnaden blir for høy ved å bytte opp - da er propellvalg eneste variabel i ligningen. Dette handler da om maksimering av utgangspunktet.

 

Regel nr.3: Eneste alternativ til alt dette, er å senke ambisjon og forventning. Bare konstantere at det går fremover og at det virker i revers.

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

I tillegg er det avgjørende å vite hvilken fart som oppnås. GPS er bra greier. Det finnes apper for mobilen hvis man ikke har gps-fartsmåling/speedometer.

 

Det er bare sånn det er: For å kunne forslå noe som helst rundt propellvalg, så disse 3(4)-tingene være på plass:

   * Motorens anbefalte turtallsområde

   * Motorens girutveksling/gearratio

   * Båtens nåværende toppfart når man har trimmet motoren ut og gitt jernet. (nøyaktig  -derfor GPS).

   * Hva slags propell står på nå. Det står alltid noen nummer stemplet på propellen - men kan være litt vriene å finne/lese av.

 

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt/kjapt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire opp - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk/marsjfart.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:

 

Til slutt:

Regel nr.1: Man kan sjelden ha for stor motor. Kunsten er å justere gasspådraget. Utfordringen er kostnaden (og kanskje vekten). Så kjøp så stor mulig motor som praktisk mulig.

 

Regel nr.2: Man har den motoren man har, og kostnaden blir for høy ved å bytte opp - da er propellvalg eneste variabel i ligningen.

 

Regel nr.3: Eneste alternativ til alt dette, er å senke ambisjon og forventning. Bare konstantere at det går fremover og at det virker i revers.

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

I tillegg er det avgjørende å vite hvilken fart som oppnås. GPS er bra greier. Det finnes apper for mobilen hvis man ikke har gps-fartsmåling/speedometer.

 

Det er bare sånn det er: For å kunne forslå noe som helst rundt propellvalg, så disse 3(4)-tingene være på plass:

   * Motorens anbefalte turtallsområde

   * Motorens girutveksling/gearratio

   * Båtens nåværende toppfart når man har trimmet motoren ut og gitt jernet. (nøyaktig  -derfor GPS).

   * Hva slags propell står på nå. Det står alltid noen nummer stemplet på propellen - men kan være litt vriene å finne/lese av.

 

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt/kjapt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire opp - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk/marsjfart.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:

 

Til slutt:

Regel nr.1: Man kan sjelden ha for stor motor. Kunsten er å justere gasspådraget. Utfordringen er kostnaden (og kanskje vekten). Så kjøp så stor mulig motor som praktisk mulig.

 

Regel nr.2: Man har den motoren man har, og kostnaden blir for høy ved å bytte opp - da er propellvalg eneste variabel i ligningen.

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

I tillegg er det avgjørende å vite hvilken fart som oppnås. GPS er bra greier. Det finnes apper for mobilen hvis man ikke har gps-fartsmåling/speedometer.

 

Det er bare sånn det er: For å kunne forslå noe som helst rundt propellvalg, så disse 3(4)-tingene være på plass:

   * Motorens anbefalte turtallsområde

   * Motorens girutveksling/gearratio

   * Båtens nåværende toppfart når man har trimmet motoren ut og gitt jernet. (nøyaktig  -derfor GPS).

   * Hva slags propell står på nå. Det står alltid noen nummer stemplet på propellen - men kan være litt vriene å finne/lese av.

 

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt/kjapt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire opp - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk/marsjfart.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:

 

Til slutt:

Regel nr.1: Man kan sjelden ha for stor motor. Kunsten er å justere gasspådraget. Utfordringen er kostnaden (og kanskje vekten).

 

Regel nr.2: Man har den motoren man har, og kostnaden blir for høy ved å bytte opp - da er propellvalg eneste variabel i ligningen.

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

I tillegg er det avgjørende å vite hvilken fart som oppnås. GPS er bra greier. Det finnes apper for mobilen hvis man ikke har gps-fartsmåling/speedometer.

 

Det er bare sånn det er: For å kunne forslå noe som helst rundt propellvalg, så disse 3(4)-tingene være på plass:

   * Motorens anbefalte turtallsområde

   * Motorens girutveksling/gearratio

   * Båtens nåværende toppfart når man har trimmet motoren ut og gitt jernet. (nøyaktig  -derfor GPS).

   * Hva slags propell står på nå. Det står alltid noen nummer stemplet på propellen - men kan være litt vriene å finne/lese av.

 

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt/kjapt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire opp - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk/marsjfart.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:

 

Til slutt: Regel nr.1: Man kan sjelden ha for stor motor. Kunsten er å justere gasspådraget. Utfordringen er kostnaden (og kanskje vekten).

 

Regel nr.2: Man har den motoren man har, og kostnaden blir for høy ved å bytte opp - da er propellvalg eneste variabel i ligningen.

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

I tillegg er det avgjørende å vite hvilken fart som oppnås. GPS er bra greier. Det finnes apper for mobilen hvis man ikke har gps-fartsmåling/speedometer.

 

Det er bare sånn det er: For å kunne forslå noe som helst rundt propellvalg, så disse 3(4)-tingene være på plass:

   * Motorens anbefalte turtallsområde

   * Motorens girutveksling/gearratio

   * Båtens nåværende toppfart når man har trimmet motoren ut og gitt jernet. (nøyaktig  -derfor GPS).

   * Hva slags propell står på nå. Det står alltid noen nummer stemplet på propellen - men kan være litt vriene å finne/lese av.

 

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt/kjapt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire opp - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk/marsjfart.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:

 

Til slutt: Regel nr.1: Man kan sjelden ha for stor motor. Kunsten er å justere gasspådraget. Utfordringen er kostnaden (og kanskje vekten).

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

I tillegg er det avgjørende vite hvilken fart som oppnås. GPS er bra greier. Det finnes apper for mobilen hvis man ikke har gps-fartsmåling/speedometer.

 

Det er bare sånn det er: For å kunne forslå noe som helst rundt propellvalg, så disse 3(4)-tingene være på plass:

   * Motorens anbefalte turtallsområde

   * Motorens girutveksling/gearratio

   * Båtens nåværende toppfart når man har trimmet motoren ut og gitt jernet. (nøyaktig  -derfor GPS).

   * Hva slags propell står på nå. Det står alltid noen nummer stemplet på propellen - men kan være litt vriene å finne/lese av.

 

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt/kjapt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire opp - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk/marsjfart.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:

 

Til slutt: Regel nr.1: Man kan sjelden ha for stor motor. Kunsten er å justere gasspådraget. Utfordringen er kostnaden (og kanskje vekten).

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

I tillegg er det avgjørende vite hvilken fart som oppnås. GPS er bra greier. Det finnes apper for mobilen hvis man ikke har gps-fartsmåling/speedometer.

 

Det er bare sånn det er: For å kunne forslå noe som helst rundt propellvalg, så disse 3-tingene være på plass:

   * Motorens anbefalte turtallsområde

   * Motorens girutveksling/gearratio

   * Båtens nåværende toppfart når man har trimmet motoren ut og gitt jernet. (nøyaktig  -derfor GPS)

 

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt/kjapt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire opp - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk/marsjfart.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:

 

Til slutt: Regel nr.1: Man kan sjelden ha for stor motor. Kunsten er å justere gasspådraget. Utfordringen er kostnaden (og kanskje vekten).

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt/kjapt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire opp - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk/marsjfart.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:

 

Til slutt: Regel nr.1: Man kan sjelden ha for stor motor. Kunsten er å justere gasspådraget. Utfordringen er kostnaden (og kanskje vekten).

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt/kjapt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire opp - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk/marsjfart.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:



×
×
  • Create New...