Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må/kan man vurdere om man skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt opp i turtall, da må/kan man vurdere å gire ned - og senke turtall/støynivå ved normalt bruk.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:

Solseng

Solseng

Kan kanskje si litt mer siden tittel på tråden er turtall, og dermed kanskje havner i søkene relatert til turtallsproblematikken her på Båtplassen.

 

For det første: Det er veldig greit å poste nøyaktig hvilken motor det er snakk om slik at man vet sånn ca. produsentens spesifikasjon på motoren. Dvs: Anbefalt turtallsområde og utveksling. Jeg benytter selv linken Teerex linket til når jeg må søke. Derfor gjentas den her:

https://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf

 

For det andre: Dette med turtall og stigning er kanskje litt uvant for mange, men en analogi kan være bil med manuelt gir. Når man har gir å velge mellom, da kan f.eks. velge å gire ned for mer kraft eller opp for lavere turtall og mer komfort i forhold til støy. Å bytte opp/ned i stigning blir litt som å skifte gir - bare at hvert girskift koster flere tusenlapper i ny propell.

 

Hvis båten er tung i forhold motorkraft og sliter med å komme greit i plan, eller man hører/kjenner at motoren jobber tungt for drive båten med lasten/vekten: Da må\ man vurdere om skal gire ned/skifte til lettere propell. (Så sant turtallsområdet tillater det).

 

Har man derimot mye motorkraft i forhold til båt og motoren sparker godt fra og freser godt opp i turtall, da kan man vurdere å gire ned.

 

Hvis man fortsatt ikke er fornøyd, da er det opsjon nr.3 som gjenstår: Kjøp større motor.:giggle:



×
×
  • Create New...