Jump to content

Hvordan oppbevarer og håndterer du oljekanner og pumper ombord - for å unngå søl?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har aldri fått dreisen på å oppbevare olje og oljepumpe etc ombord uten å søle et eller annet sted. 

I sommer lakk det ut totaktsolje, og det er noe gris. 

I går byttet jeg olje på girkassa, og da lurte jeg på hvordan jeg skal oppbevare den lille oljekanna med helletut uten at den velter og søler ut en dråpe etc.

20210728_164248.jpg.d0d22290331a04d635b5c4a28cc8c96a.jpg

Det er rett og slett en liten utfordring å få plass til alt, samt ha god oppbevaring.

Hvordan gjør du det? Vil gjerne lære av dere som har funnet gode løsninger. 

I år kjøpte jeg en 10 liters dieselkanne for å ha et trygt sted å lagre spilloljen i alle fall.

PS: Jeg har jo en relativt liten båt, så har ikke motorrommet til en Grand Banks (men til en junior :giggle:)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Oljesøl er noe dritt! Jeg har nettopp hatt jobben med å tøke opp en hel del motorolje fra en kanne som ikke var skrudd skikkelig til. Mye søl.

Slike kanner med tut, trakter etc pleier jeg å dytte en papirdott i tuten på for å hindre drypping. Det hjelper da litt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser ingen grunn til å ha slikt ombord...

Har litt motorolje på en 4 liters kanne...for etterfylling...egentlig aldri nødvendig... 1 liter ATF olje...diverse vaskestoff, papirruller...

Alt står i motorrom, og er stuet så det ikke kan velte...

Har blitt glad i plastbokser til å stue ting oppi.

I yrkessammenheng er det ofte krav om oppsamlertrau under kjemikalier, men trenger ikke romme mer enn at en av emballasjene oppi/ oppå svikter.

Da har du redusert griseriet til oppi trauet, f.eks 'Smartbox' som selger på Europris / Extra / Clas Ohlson med og uten lokk i ulike størrelser.

Legg oppi en pose med bleier/bind/absorbsjonsmatter/tørkerull også, så er du forberedt.

Jeg tar 2 stk 4 liters spylervæskekanner og skjærer av toppen og setter dem ved siden av hverandre og teiper dem deretter sammen. Da har jeg en sak som er så bred at den står stødig og som har to rom som er så smale at literskanner og shampoflasker (med 2 dl 2-taktolje i hver, akkurat nok til ei 20-liters kanne med bensin) står stødig og ingenting velter. Og skulle det være noe emballasje som lekker så vil det samles opp i den ene spylervæskekanna og kun grise til akkurat det lille som er oppi der istedenfor alt man har i samme rom i båten. Det lønner seg også å bruke opp gulvarealet der man setter slikt, for da støtter de opp hverandre. Når mange småting samles i doble spylervæskekanner er det også raskere og enklere å ta ting ut når man må ha tak i det som står innerst og først må rydde vei dit.

Jeg kjøper årlig noen 4-liters kanner (1 gallon = 3,78 liter for å være mer presis) med 2-taktolje og tømmer dette over på litersflasker og videre på shampoflaskene. Er det mye bølger når man holder på (bør helst unngås) så lønner det seg å tømme forover eller bakover, ikke sideveis, for da blir det mer skvalping og søl når det kommer ut ingenting og deretter veldig mye.

Når jeg heller olje fra en kanne eller flaske til noe mindre så pleier jeg å la taggene på gjengene på det jeg heller fra hjelpe til å holde dem stabilt i forhold til hverandre så åpningen på det jeg heller til er på rett sted.

Søl (litt kan det jo bli iblant) tørker jeg bort så fort som mulig så jeg slipper unna med et lite område og ikke grise til alt.

Pumpe for (girhus)olje har jeg ikke i båten, det ligger i garasjen, hvor jeg pakker litt dopapir rundt områdene som det evt kommer olje ut av etterhvert. Når jeg kapper ved samler jeg noe sagflis i ei bøtte da det er kjekt å strø utover for å samle opp oljesøl om det skulle bli en liten flekk på gulvet eller bakken.

Jeg oppsummerer svarene (slik jeg leser dem) slik:

• Vurder om dette virkelig er noe du trenger å ha ombord
  • Bruk rikelig med tørkepapir, f.eks inni/rundt endepunkt på slanger, etc
  • Lagre alt i plastkasser/bokser/trau
  • Ha også godt med absorbenter (f.eks. bleier, sagflis, tørkepapir) i boksen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har også noen vonde minner angående oljeskift og pumpe med slanger som fortsatte å være noe griseri lenge etter oljeskift.

Eier man en bedekket båt med fasiliteter og skal fikse alt selv må man være både mekaniker, rørlegger, maler, kjemiker, snekker, elektriker og whatnot, det er svært mye man må kunne, både i teori og praksis.  Ber man om profesjonell hjelp blir det fort svindyrt.

Jeg gjør så mye jeg kan selv med egne hender på båten - men motorreperasjoner, samt motorvedlikehold inkludert oljeskift har jeg valgt å outsource.

Dermed er det blitt løsning én for min del - å ikke ha slikt om bord.  (har selvfølgelig noen kanner med reserveolje og noen trakter ombord, men traktene er ikke tilgriset med olje).

Redigert av tobixen (see edit history)

Totaktsolje ja ... det har vel blitt noe griseri fra flasker som har blitt liggende.  Takk for tipset, skal sjekke om jeg fortsatt har noen, og kvitte meg med dem.

(min totaktsmotor skar seg fullstendig - kanskje jeg glemte å ha i totaktsolje i bensinen sist jeg fylte?  Men i såfall merkelig at den ikke skar seg før 2/3 av tanken var tømt, samt at mekanikeren som tok vedlikehold på motoren ikke kommenterte det.  Totaktsmotorer er fortsatt populære pga lavere vekt enn firetaktsmotorer).

tobixen skrev for 2 timer siden:

Jeg har også noen vonde minner angående oljeskift og pumpe med slanger som fortsatte å være noe griseri lenge etter oljeskift.

Ha en flaske med litt diesel eller whitesprit og sug opp / pump gjennom til slutt. 1-2 dl er nok. Pumper og slanger renner raskere tomme.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Nytt forsøk på å oppsummere nyttige tips i tråden:

• Utstyr kan med fordel skylles eller vaskes med diesel eller white spirit (eller kanskje bensin - men husk på brannfaren!).  Kjør en desiliter eller to gjennom oljepumpe og slanger.
  • Bruk rikelig med tørkepapir, f.eks inni/rundt endepunkt på slanger, trakter, etc
  • Lagre alt i plastkasser/oppbevaringsbokser/trau (avkappede plastkanner)
  • Ha gjerne godt med absorbenter (f.eks. bleier, sagflis, tørkepapir) i boksen.

tobixen skrev 2 minutter siden:

Nytt forsøk på å oppsummere nyttige tips i tråden:

• Utstyr kan med fordel skylles eller vaskes med diesel eller white spirit (eller kanskje bensin - men husk på brannfaren!).  Kjør en desiliter eller to gjennom oljepumpe og slanger.
  • Bruk rikelig med tørkepapir, f.eks inni/rundt endepunkt på slanger, trakter, etc
  • Lagre alt i plastkasser/oppbevaringsbokser/trau (avkappede plastkanner)
  • Ha gjerne godt med absorbenter (f.eks. bleier, sagflis, tørkepapir) i boksen.

Støtter den. :thumbsup:

Mange gode tips her! 

I år hadde jeg for første gang ikke med meg oljer i båten, og det angret jeg egentlig på. For jeg trengte "plutselig" 1,5 liter med olje til giret (samme olje som til motor).

Vi har også med oss én totaktsmotor og én firetakter, og det er behov for å oppbevare totaktsolje samt noe bensin. Av en eller annen grunn lekker nesten alltid kanner med totaktsolje...

Jeg har med en 5 liters reservekanne med bensin, men den har jeg på dekk.

Jeg har 1 liter diesel (for bytte av dieselfilter) stående i en Voss plastflaske. Den er ved verktøyet (kasse).

Men jeg ser at jeg burde få til en kasse-løsning, med fast plass til Torkey eller tilsvarende sentermate-papirrull, greit med plastposer å hive brukt papir i, og også slike svarte engangs mekkehansker.

Jeg likte godt ideen med småflasker med totaktsolje inni en tett beholder,  samt det med å lage kasse av plastkanner. Det med vanntett sekk til oppbevaring av slanger etc virker genialt. Det må jeg teste ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Min første tanke her var å finne en eller annen egnet plastbeholder, og en egnet plass til denne der den holder seg på plass.  Tipset med avskjærte plastdunker for å skille innholdet var slett ikke dumt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 31 minutter siden:

Min første tanke her var å finne en eller annen egnet plastbeholder, og en egnet plass til denne der den holder seg på plass.  Tipset med avskjærte plastdunker for å skille innholdet var slett ikke dumt.

Det selges jo i massevis av disse plastkassene m/ lokk hos Jula/Biltema/Europris ..osv. Her får du jo alt av størrelser, kvalitet, farge, etc. Har brukt mange slike i forbindelse med båtbruk.

jeg har en murerbøtte jeg bruker til slikt i bilen , når jeg skal ut i båthavna for å feks bytte olje på motor/gir

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

For ikke å skli ut i begrepsverdenen. Jeg har alltid nok olje til fullt skift på gir og motor nedi 'kjølskarpen':

20210730_190834.jpg.4f4bea5f66a3b647d08d4cc7a935ce6d.jpg

Så lenge masta ikke er under vann, holder kannene seg på plass. Dette er adskilt fra motorrommet. Pumpen er et annet sted. Den er normalt ikke brukt til smøreolje. Den er i reserve. Pumpen som standard for bytte av oljer, er lagret i garasjen. Her er det system. Olje for å fóre motoren er lagret i motorrommet. Jernhesten til Hulda forlanger 1/4 liter smøreolje hver 10. gangtime. Dette er kritisk, som kaffekoppen til ei gammel kjerring. Sånn er det bare. Har ikke tenkt så mye over at dette er problematisk. Stinker gjør det uansett. Her er det kilometerivs med slanger, rør, dass, oljer, mannesvette og diesel

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...