Jump to content

Trenger hjelp med valg av båt..

Theguy

Recommended Posts

Hei,

Jeg har lyst å kjøpe en båt som kan brukes for dagsturer og litt fisking.  

Den må ha soveplass til 2 personer, og sitteplass for 5.

Jeg har sett på 2 typer båt til nå, 

Det første er en med en innebords motor, det har god plass bak for fisking og bading, men jeg har hørt at den type motor er dyrt å reparere og varer i bare 10-12 år.

Båt typen er her:

https://www.finn.no/151359464

Den andre har en påhengsmotor, men har dårlig plass bak og er ikke så lett å fiske fra, den er litt eldre. Båt typen er her:  

https://www.finn.no/225988272

Hva synes dere?

Finns det noe imellom?  

One more thing. 

Skal ikke kjøpe båten nå, har tenkt å vente en måned, ser ut som prisene begynne å gå nedover...eller?

Redigert av Theguy (see edit history)

God plass bak til fiske og bading (+ i alle fall et tak over hodet hvis man er litt fleksibel på komfort) + utenbordsmotor: Det må vel bli Ibiza 20 Touring det.

Jeg er i alle fall superfornøyd med layouten på cockpit, og finner sjelden noe som frister mer med tanke på praktisk bruk selv om båten er 25 år gammel. (Så får det heller være at skroget ikke er superhvast/sportslig).

22 minutes ago, Cerberus said:

Rart med at de to båtene du sjøl linket til overhodet ikkje stemmer i nærheten engang med det du var ute etter i beskrivelsen ? 

At innenbords motorer vare varer 10-12 år. Kor i all verden høres en slike ting egentlig? Det blir så tåpelig en ikkje veit kor en skal begynne engang. Facepalm. 

Jeg vet lite om båter, er derfor jeg spør etter råd.  

Som andre er inne på Ibiza 20 touring, så er det to til med tilsvarende layout: Askeladden 585  med utenbords og Ibiza 25 Touring med drev.

Askeladden 585 er litt trang for 2 å sove i.

Men så spørs det jo hva du mener med litt fisking. De fleste båter er det jo fysisk mulig å drive enkelt stangfiske fra, mer og mindre praktisk.

Jeg ville ikke vurdert båt med drev før størrelsen passerer 23 fot, gjerne større også, men det er jo en smakssak...

5 minutes ago, Mort1 said:

Som andre er inne på Ibiza 20 touring, så er det to til med tilsvarende layout: Askeladden 585  med utenbords og Ibiza 25 Touring med drev.

Askeladden 585 er litt trang for 2 å sove i.

Men så spørs det jo hva du mener med litt fisking. De fleste båter er det jo fysisk mulig å drive enkelt stangfiske fra, mer og mindre praktisk.

Jeg ville ikke vurdert båt med drev før størrelsen passerer 23 fot, gjerne større også, men det er jo en smakssak...

Tusen takk for svaret!

Var å så på en galia 630 for noen år siden. Ville nok ikke kjøpt med denne motoren, men båten egner seg vel bedre enn begge de to du har vurdert. God plass, sengeplasser, og fin å fiske fra… husker jeg ikke feil hadde den en løsning for sløyebenk bak også.

får ikke satt inn link av en eller annen grunn. Ligger en på finn

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Solseng skrev for 8 timer siden:

God plass bak til fiske og bading (+ i alle fall et tak over hodet hvis man er litt fleksibel på komfort) + utenbordsmotor: Det må vel bli Ibiza 20 Touring det.

Enig i at cockpitlayouten er veldig praktisk på denne båten. Tilogmed brukervennlig med kalesjen oppslått

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er en del å velge i.

Tips: Skal du fiske, er selvlensende dørk et must. (Amerikanske båter med tepper i cockpit er No-Go).

Det er også et must å kunne stå i borde inne i cockpit. U-sofa-løsning hvor du må fiske knestående faller bort.

Ibiza 20 er nevnt. Askeladden har mange varianter: (605, C62, C6), Uttern og Yamarin har alle selvlensing i 20ft segmentet.

Så må du nesten prøve noen og 'liksomsove', 'liksomdaycruise' og 'liksomfiske' til du finner en du liker.

Anbefaler at du fortøyer, fendrer og 'liksomankrer' også. Det er litt forskjell i de praktiske utformingene som gjør at dette spenner fra enkelt i bruk til kun mulig under heldige omstendigheter.

Finn ut om båten passer til så mange mennesker som vanligvis bruker båten. Jeg synes mange båter har prioritert å få veldig mange sitteplasser, fremfor gode sitteplasser til så mange som vanligvis bruker den, og litt mer tumleplass.

Kurante merker holder seg bedre i pris, og er lette å omsette igjen om valget skulle vise seg å være feil.

Lykke til.

Levetiden på en slik 3-liters  innenbords sjøvannskjølt motor er naturligvis mye avhengig av vedlikehold og hyppig ferskvannskjøring. Men delene koster vel ikke allverden, og selv en ny motor koster ikke allverden.

Vil ikke anbefale innenbordsmotor på båter under 22-23 fot. Med mindre man absolutt vil ha dieselmotor da.

En 16 år gammel utenbordsmotor er ofte ikke det beste utgangspunktet, men igjen kan godt vedlikehold gjøre at motoren fortsatt har en del år igjen.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...