pelle_100 Startet 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2021 Hei, etter å ha fylt opp tanken (på nyinnkjøpt båt) har jeg fått en diesellekkasje. Pakningen er gjennomtrukket av diesel som vist på bilde og jeg lurer på: 1. Om jeg bare kan skru av boltene på hele systemet med slanger og ledninger og legge inn en ny pakning og skru på igjen (har en fra VP liggende, og så med LocTite i gjengene)? Tilleggsinfo. Det er antakelig litt diesel oppover i fylleslangen også, og har ikke utelukket at synderen kan være en av de andre komponentene til mannhullet. 2. Om det er noen fare knyttet til f.eks jordingskablene på tanken eller dieseltilførselsslangen til motor ved et pakningsskifte. 3. Om jeg må gjøre noe før jeg starter motoren igjen etter å ha tatt av og på lokket. 4. Da det er litt vanskelig å komme til på siden av tanken, der dieselen har samlet seg har jeg behov for en manuell lensepumpe med en liten slange. Tilleggsinfo. Til nå har jeg lagt tørkeruller innimellom som trekker til seg noe av dieselen. Var innom Jula og Biltema uten å finne en ok slange og en lensepumpe som passet. Antakelig fordi jeg ikke skjønte hva som passer til hva. 5. Hva funksjonen til skruhodet/ventilen på bildet er. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Jeg prøver meg på denne. så vidt jeg tolker bildet ditt så er komponentene på bildet ditt slik som dette: pelle_100 skrev 48 minutter siden: 1. Om jeg bare kan skru av boltene på hele systemet med slanger og ledninger og legge inn en ny pakning og skru på igjen (har en fra VP liggende, og så med LocTite i gjengene)? Tilleggsinfo. Det er antakelig litt diesel oppover i fylleslangen også, og har ikke utelukket at synderen kan være en av de andre komponentene til mannhullet. Det kommer vel litt ann på hvordan det er festet på innsiden av tanken og hva det skrues ned i, men det er sikkert mulig. Jeg ville uansett ha prøvd å funnet ut om det er noen av de andre komponentene som er årsaken til lekkasjen, før jeg hadde byttet ut pakningen. Siden du skriver at det står diesel i fylleslangen, vil det jo være fullt med diesel i tanken og «overtrykk» slik at alle komponentene der kan være potensielle lekasjesteder. pelle_100 skrev 52 minutter siden: 2. Om det er noen fare knyttet til f.eks jordingskablene på tanken eller dieseltilførselsslangen til motor ved et pakningsskifte. pelle_100 skrev 56 minutter siden: 3. Om jeg må gjøre noe før jeg starter motoren igjen etter å ha tatt av og på lokket. Kan ikke se jordingskabel på bildet så avstår fra å svare på det. Hvis du tar av dieseltilførsel, vil du få luft i systemet og må du nok være forberedt på å lufte dieselsystemet på motorsiden for å få ut luften frem til dieseldysene. pelle_100 skrev 56 minutter siden: 4. Da det er litt vanskelig å komme til på siden av tanken, der dieselen har samlet seg har jeg behov for en manuell lensepumpe med en liten slange. Tilleggsinfo. Til nå har jeg lagt tørkeruller innimellom som trekker til seg noe av dieselen. Var innom Jula og Biltema uten å finne en ok slange og en lensepumpe som passet. Antakelig fordi jeg ikke skjønte hva som passer til hva. Hva med å benytte en slik sugepumpe fra f.eks Biltema, disse medfølges også et tynt langt plastrør som kommer til mange steder. De kan også benyttes når du skal skifte olje på motor, så er kjekke å ha uansett. pelle_100 skrev 59 minutter siden: 5. Hva funksjonen til skruhodet/ventilen på bildet er. Dette er nok en kran for å stenge tilførselen av diesel til motoren. Alle båter jeg har hatt med diesel har hatt en slik. Mulig det er et «krav» etter et eller annet regelverk, det kan sikkert f.eks @Knude svare bedre på. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Steihy Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 (redigert) Du fikk svar på det meste mens jeg skrev. Tilførselen går nødvendigvis til bunns, og er som regel et rør. Da må du løfte høyt og koble fra alt dersom du ikke deler pakningen. I min tank går også returen til bunns. Jeg synes det ser suspekt ut at bendet på luftinga er rett over giveren til tankmåleren. Har det vridd seg/ er løst? Kan det være lekkasjen din? Uansett, dersom det står diesel i slangene ville det vær fint å ha kontroll før du åpner noe. Stappfull tank med åpent mannhull vil skvalpe mye om båten ligger på sjøen. Jeg ville ofret lufteslangen som er den billigste komponenten, og som antagelig er enkel å skifte. Løsne den fra skroggjennomføringen, eller kapp den med så mye slakk at du kan holde enden høyt nok. Så kan du først senke den kontrollert ned i ei pøs e.l. og så får du tredd slangen til sugepumpa ned der og pumpe ut nok til å jobbe. Redigert 30.Juli.2021 av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
VegJoh Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Og som @Steihy skriver, så må nok lokket heves høyt for få tredd på ny pakning i en del. Ser nå på bildet at tilførsel/retur rør til motor er kobberrør. De er så stive at du ikke vil få hevet lokket veldig mye før du lager knekk på rørene. Du bør nok demontere komponentene før du tar av lokket hvis det blir nødvendig. Men ville nok sjekket andre potensielle feilkilder før jeg hadde startet på den jobben. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
pelle_100 Svart 11.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Tusen takk for gode svar og info til en fersk båteier:) Etter å ha tørket vekk, vasket og lenset (den sugepumpa var genial!) så så det ut til at lekkasjen antakelig er gjennom dieselmåleren etter å ha observert væske der. Om det blir fagfolk som skal fikse det eller om jeg skal prøve meg må bli neste sommer da jeg flytter inn om noen dager og begynner med studier. Pakningen var bare et år gammelt men gjennomtrukket av diesel. Løste det med å legge plast over hele tankrommet for å hindre lukt. Har kjørt motoren på tomgang for å få brukt litt diesel så den ikke er proppfull. Sitér dette innlegget Link to post
pelle_100 Svart 28.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Oppdatering: Demonterte alt og skiftet pakning, renset pakninger til tankmålerskruene og la på ekstra tetningsstoff (litt gris ble det) både til skruene og pakningen. Nå ser det pent ut og fikk vasket godt under tanken og hentet skrujern som jeg mistet ned i sprekka. Ber nå til gudene om at dette holder. Passet på ikke å skru til mutterene for hardt på pakningen. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 29.August.2021 Link til dette innlegget Svart 29.August.2021 Gratulerer med fin maxi 84 ;) Gjorde akkurat samme jobb i fjor og har masse bilder. Forøvring har jeg vært overalt i de båtene så er bare å spørre om det skulle være noe. Finnes få skruer jeg ikke har løsnet på. Er den den originale Md7a du har i enda? Knallbåt du har fått deg. Har samme og bor i den fast. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.