Jump to content

1998 Mercury Viking vil ikke starte - defekt stator (spole)?

Helge

Recommended Posts

Vi har en gammel Mercury Viking uten strupeplate (=15 Hk). Denne har gått som en klokke i 23 år, men nå var det ikke liv i den i det hele tatt. Drenerte forgasser for bensin, pumpet bensin inn igjen og testet primer. Det sprutet godt med bensin fra primerdysen så motoren får bensin og burde kunne starte dersom den har tenning. Klarte ikke å se noe tydelig gnist med en tennplugg ute mot gods/jord. Koblet derfor fra spolen (svart ledning med hvit stripe og svart ledning med gul stripe) og målte motstanden med Fluke multimeter mellom hver av ledningene og jord og mellom ledningene. Fikk 134,5 ohm mellom Svart/hvit og jord og uendelig motstand (OL) mellom svart/gul og jord samt uendelig motstand også mellom svart/hvit og svart/gul. Etter hva jeg kan finne på nett skal svart/gul til jord og svart gul til svart/hvit være litt over 3100 til 3800 ohm.

Er det andre som har erfart havari/brudd på stator og hva koster en slik stator? Jeg har prøvd å ringe begge de nærmeste Mercuryforhandlerne (i går og i dag), men ingen av dem svarer på telefon :thumbsdown:

Jeg må uansett av med svinghjulet nå. Er det noen markering på posisjonen på akslingen (under mutter?) eller bør jeg lage meg et slikt merke selv?

Redigert av Helge (see edit history)
Helge skrev On 30.7.2021 at 13.10:

Jeg må uansett av med svinghjulet nå. Er det noen markering på posisjonen på akslingen (under mutter?) eller bør jeg lage meg et slikt merke selv?

Svinghjul sitter normalt med kilespor på aksel og kile, slik at svinghjulet alltid får samme posisjon på veivakselen.

Ta godt vare på kilen og sjekk samtidig som du har ting fra hverandre, at denne er hel og ikke har «slark» i kilesporet. En defekt kile påvirker tenningstidspunktet. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Takk VegJoh :thumbsup: jeg oppdaget det da jeg tok av svinghjulet sent på fredag kveld. Stusset lenge på hvordan å få av svinghjulet uten å ha avdrageren (spesialverktøy) som er tilpasset dette svinghjulet (tre bolter rundt og kraftig avdragerbolt i midten). Men med Googlesøk fant jeg Youtube video med løsning på dette (en "hack" :lol: )

Men det er altså en JUNGEL mht stator til denne motoren. Det var 86617A18 som sto på denne motoren fra fabrikk (aldri vært byttet). Men denne virker det svært vanskelig å få tak i ny. Etter masse søk på nettet virker det nesten bare som denne er å oppdrive i form av noen svært få brukte eksemplarer på ebay, amazon etc. 86617A20 er det imidlertid lett å få kjøpt ny og den ser helt lik ut. Om 86617A20  står det at den erstatter 86617A2, 86617A3, 86617A5, 86617A9, 86617A11, 86617A13 og 86617A17 ..... men 86617A18 er ikke nevnt???

86617A20 passet på motoren som nå lett starter og går som før. Det sto i papirene jeg mottok sammen med den at den også erstattet 86617A19 som var det jeg fikk forslag om fra lokal Mercuryforhandler. Mercuryforhandleren trengte imidlertid flere dager på å få den tilsendt før jeg kunne hente den eller få den videresendt Jeg bestilte 86617A20 hos Telmo Control AS på fredag og statoren lå på postutleveringen her på mandag ettermiddag :thumbsup:

....men så har jeg oppdaget et annet problem som motoren ikke hadde i fjor (sist den ble brukt).

Motoren starter lett og går fint når jeg gir gass og kjører av gårde, men når jeg så stopper opp tar det ikke mange sekundene før tomgangsturtallet blir så lavt at motoren vibrerer kraftig og holder på å stoppe. Det virker som om dette problemet er verst når motoren er varm og ikke så tydelig på kald motor. Vrir man da på gassen (mot forover eller revers / gir i gasshåndtak på Viking) stopper som oftest motoren før turtallet rekker å stige. Dersom jeg mens turtallet er lavt og motoren vibrerer vrir primerknappen med klokka (= hurtigtomgang) stopper ikke motoren og turtallet holder seg mer normalt. Men skal jeg da starte å kjøre igjen må jeg skru ned hurtigtomgangen for eller virker det ikke som motoren går helt rent.

Jeg tenker å teste med å justere opp skruen for tomgangen litt, men ser for meg at tomgangsturtallet da periodevis blir litt høyt. Er det noen som har noen forslag (ev. egenfaringer) på hva disse symptomene kan skyldes?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...