Helge
Vi har en gammel Mercury Viking uten strupeplate (=15 Hk). Denne har gått som en klokke i 23 år, men nå var det ikke liv i den i det hele tatt. Drenerte forgasser for bensin, pumpet bensin inn igjen og testet primer. Det sprutet godt med bensin fra primerdysen så motoren får bensin og burde kunne starte dersom den har tenning. Klarte ikke å se noe tydelig gnist med en tennplugg ute mot gods/jord. Koblet derfor fra spolen (svart ledning med hvit stripe og svart ledning med gul stripe) og målte motstanden med Fluke multimeter mellom hver av ledningene og jord og mellom ledningene. Fikk 134,5 ohm mellom Svart/hvit og jord og uendelig motstand (OL) mellom svart/gul og jord samt uendelig motstand også mellom svart/hvit og svart/gul. Etter hva jeg kan finne på nett skal svart/gul til jord og svart gul til svart/hvit være litt over 3100 til 3800 ohm.
Er det andre som har erfart havari/brudd på stator og hva koster en slik stator? Jeg har prøvd å ringe begge de nærmeste Mercuryforhandlerne (i går og i dag), men ingen av dem svarer på telefon
Jeg må uansett av med svinghjulet nå. Er det noen markering på posisjonen på akslingen (under mutter?) eller bør jeg lage meg et slikt merke selv?