Jump to content

Side-power SE40 baugpropell - motor snurrer, men ikke propellen

henrikjo

Recommended Posts

På sist båttur sluttet plutselig baugpropellen å fungere. Jeg innbiller meg at den hadde litt dårligere effekt en vanlig på starten av turen, før den plutselig sluttet å fungere i det hele tatt.

Motoren snurrer fint begge veier, og strømmen er OK. Jeg har sjekket brytepinnen mellom motor og girhus og denne var også ok. Noen ideer om hva annet dette kan skyldes? Har jeg noen flere brytepinnen noe sted?

Er propell og alle propellblader på plass? 

Hva mener du med at strømmen er ok? 

For meg betyr det at du har målt Ampere, som viser at den bruker samme som ved normal belastning. 

Ville sjekket propell, og groe, samt dreiet på propell mens en så inne om aksel roterer, så man vet om gir er ok. Dårlig effekt kan skyldes groe, evt fremmedlegemer i propell. 

Kapt Skuteløs skrev for 17 timer siden:

Er den bygd lik SE55 så er det 2 brytepinner.

En bak propell og en mellom motor og gir.

Nå har jo spørsmålsstiller fått avklart hva som var feil med sitt system, men har akkurat installert en 2021 modell SE40 og på de nye modellene så er det slik at SE 20, 25, 30 og 40, så er det en propellaksel med «splines» for propellen. På SE50 og oppover er det en brytepinne på propellakselen. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...