henrikjo Startet 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2021 På sist båttur sluttet plutselig baugpropellen å fungere. Jeg innbiller meg at den hadde litt dårligere effekt en vanlig på starten av turen, før den plutselig sluttet å fungere i det hele tatt. Motoren snurrer fint begge veier, og strømmen er OK. Jeg har sjekket brytepinnen mellom motor og girhus og denne var også ok. Noen ideer om hva annet dette kan skyldes? Har jeg noen flere brytepinnen noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Er propell og alle propellblader på plass? Hva mener du med at strømmen er ok? For meg betyr det at du har målt Ampere, som viser at den bruker samme som ved normal belastning. Ville sjekket propell, og groe, samt dreiet på propell mens en så inne om aksel roterer, så man vet om gir er ok. Dårlig effekt kan skyldes groe, evt fremmedlegemer i propell. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 (redigert) Det kan være at motoren ikke går i inngrap med propellhuset. Dette må shimses riktig når den monteres første gang, ellers kan delene som skal gripe inn i hverandre slites og til slutt slutte å fungere sammen. Skru av de 4 unbracoskruene på motoren, løft opp og sjekk. Redigert 30.Juli.2021 av TCMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Du har vel en brytepinne som holder propellen til akslingen på denne mener jeg? Har hatt samme men lenge siden nå. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Med tiden slites sporet på baksiden av propellen. Spesielt om man veksler fra en vei til den andre uten å la motor/propell få slutte og tørne. Tilslutt knekker tappene i sporet og akselen spinner i propellen. Kjøp ny 5 blads og sett på . Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kapt Skuteløs Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Er den bygd lik SE55 så er det 2 brytepinner. En bak propell og en mellom motor og gir. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Kapt Skuteløs skrev 18 minutter siden: Er den bygd lik SE55 så er det 2 brytepinner. En bak propell og en mellom motor og gir. Og den i sporet bak propellen holder mye lenger enn propellen.. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sofia 1030 Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 (redigert) Enig med Fantino og Kjetil1, det er en brytepinne som sannsynligvis er røket. Sitter ofte reservepinne på motoren Redigert 30.Juli.2021 av Martine930 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
henrikjo Svart 30.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Dykket under og sjekket nå, dette kan vel antagelig ha noe med problemet å gjøre… Hvordan skjer slikt? Det så ut som akslingen fortsatt gikk rundt, så da er det vel bare å få festet på en ny propell. Er det mulig å gjøre slikt mens båten ligger på vannet, eller må den opp? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2021 Mye mulig ? Er vel bare en Unbrakoskrue og brytepinne som skal på plass så fullt mulig å gjøre iført badebukse. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 Kapt Skuteløs skrev for 17 timer siden: Er den bygd lik SE55 så er det 2 brytepinner. En bak propell og en mellom motor og gir. Nå har jo spørsmålsstiller fått avklart hva som var feil med sitt system, men har akkurat installert en 2021 modell SE40 og på de nye modellene så er det slik at SE 20, 25, 30 og 40, så er det en propellaksel med «splines» for propellen. På SE50 og oppover er det en brytepinne på propellakselen. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.