Grand Banks jr
Det kunne like godt vært meg første gangen jeg hentet hjem min første båt med dieselmotor. Den gangen kunne jeg lite om dieselmotorer, lite om dieselproblematikk og i alle fall ikke noe om forurenset diesel og vann i diesel. Jeg visste at man skulle bytte dieselfilter hver vår. Men der stoppet min kunnskap om dieselmotorer. For jeg hadde vokst opp med ganske nye båter, og dessuten var det min far som tok seg av eventuelle driftsproblemer.
Så jeg var opplært i å manøvrere båtene, og som 14 åring var det ofte jeg som håndterte 30" når vi skulle legge til eller gå. Som 16 åring dro jeg på egne turer sammen med venner med samme båt. (Concorde 9000) Jeg kunne både skrevne og uskrevne regler på sjøen. Men jeg var ikke opplært i dieselmotor.
Da jeg hentet hjem min første båt med dieselmotor krysset jeg fra Fredrikstad til Stavern, og videre til Kragerø og hjem. Det var flere meters bølger, men oppvokst i og med båt og med lang erfarging fra fisking i 14" i mye vær, så tenkte jeg ikke engang på at dette kunne være dumt vær. Men det var en del rulling. Mener det var ca 5 meter utenfor Rakkebåene (offisielt). Slake gamle dønninger, men med litt nytt vær oppå.
Et par uker etter fikk vi motorstopp utenfor Ulvøysund en dag det var frisk bris og vi hadde "hyppig rulling". Dieselfilteret var tett, og motoren gikk "dieseltørt". Heldigvis med gustig vindretning og jeg kunne dregge meg inn til en brygge. Byttet dieselfilter og prøvekjørte motoren i 1 time, og la ut på Kvåsefjorden etter å ha avtalt med en hytteboer om å følge med på meg og hente meg hvis jeg begynte å drive.
Kom ut på Kvåsefjorden og motoren stoppet igjen. Fikk slep inn til Ulvøysund, og etter bratt læringskurve fant jeg at stigrøret var tettet. Det var mye grums i tanken.
Hadde motorstoppen skjedd på jomfruturen da vi rundet bøyen ved Rakkebåene kunne vi endt opp på samme vis som denne Neptimen. Pga uvitenhet.
Blant annet pga denne erfaringen har jeg montert Racor filter med gjennomsiktig glass i nåværende båt, og jeg kommer til å ha tilsvarende i alle fremtidige båter.