Jump to content

Musling/Wesling 430 m 4-takt


joschua

Recommended Posts

Hej,

 

Har precis köpt en Wesling 430 som kom med en evinrude 40 2 takt med trim och tilt. Tänkte byta motor mot en ny fyrtaktare under vintern men är lite osäker på hur mycket motorvikt båten klarar. vet inte exakt vikt på Evinruden men gissar på drygt 80. Är det någon här som kör med en 40/50hk fyrtaktare? De lättaste ligger på ca 95 kilo har jag sett. Alternativet är att köpa en 30 hk fyrtakt som väger drygt 70 men tänker att det kanske blir i klenaste laget? kanske bäst att göra en liten renovering och fortsätta med evinruden och hoppas att den håller ihop?  Är det någon som kan komma med lite råd så vore jag väldigt tacksam! 

 

Mvh

 

Johan

Link to post

båten tåler fint motorvekt på 100 kg. Men jeg syns den får best balanse med litt lettere motor ved kjøring i frisk sjø. 

Man kan jo også passe på vektfordelingen , feks med å ha batteriet under lingehesten (styrekonsollen) og tanken under midttofta

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

den jeg kjørte gjorde 25-26 knop med 25hk 2t.  Og veldig morsom å kjøre i bølger.  Men litt lite krefter med flere i båten.  Jeg skulle gjerne hatt en 430 i flåten , da med 40-50hk på.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tack för svar igen Ivar!  Ja jag får grunna vidare lite. Den är väldigt trevlig i sjön. Den gör typ 32 knop nu men tycker inte propellern är i bästa skick. Kanske skulle den göra typ 29-30 med en helt ny 30hk. Tonåringarna kommer ju använda båten mycket så det kanske räcker helt enkelt för dem.

Link to post

Tohatsu MFS60 veier 97 kg :smiley: Burde være perfekt.

 

tohatsu60a.jpg.d86157a7bbef1f2c84d6fd041ee3aa7c.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
18 hours ago, Traale said:

Her er min Wesling med Etech 75 Hk.

Den skal være ca 140 kg.

Ligger fint i sjøen.

Tank og batteri helt bak i båten.

IMG_20210603_175539[1].jpg

Har du støpt igjen ballasttunnelen? Min ligger litt lavere i vannet med 98 kg motor. 50 liter bensin og 75 Ah blybatteri bak. Mulig jeg har noe vann i skroget men får 34.7 knop på gps med meg alene i båten og 50hk på så tror ikke det er veldig mye dødvekt jeg drar på.. ???
 

Link to post

Båten er som original.

På bildet har jeg et 60 Ah batteri babord, ca 30 liter bensin igjen på tanken, men jeg har et 30 kg lodd i forpiggen...

Med 2 voksne og litt ruskete sjø har jeg ca 35 knop.

Den forrige motoren ga ca 31 knop med 1 voksen, 55 Suzuki 2 takt.

Så jeg tror du skal være meget fornøyd med farten !

Link to post
jcberg skrev On 1.8.2021 at 12.38:

Mulig jeg har noe vann i skroget men får 34.7 knop på gps med meg alene i båten og 50hk på så tror ikke det er veldig mye dødvekt jeg drar på.. ???

 

På en Wesling 16 eller en Wesling/Musling 430 som tråden egentlig handler om?

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...