Jump to content

Utfordring: Løftepunkt for kran - Askeladden 2210 14'

btor

Recommended Posts

Jeg ønsker å løfte opp og ned Askeladden vår med kaikrana.  Bak har vi jo kraftige syrefaste bøyler men jeg er i tvil om hvilken løsning jeg bør velge som løftepunkt foran på denne båten.  For å si det rett ut: Vi ønsker å unngå å lirke på plass to stropper under båten ved hver opp- og nedheising....  Derfor vil jeg ha faste løftepunkter på båten som jeg hekter karabinkroker fra krana i, ferdig balansert for løft med og uten påhengs...

Den innvendige rekke-rammen eller hva det nå heter er jo ganske spinkel og den henger vel kun fast til skroget med fenderlisten?  Eller er den støpt fast til skroget?

Båten veier jo i underkant av 200kg og med påhengs blir det 50kg til - akter...

Jeg har vurdert en løsning som på bildet, med bøyle (gul) på toppen av rekka og et gjennomgående feste med store skiver gjennom skroget (rødt).  Disse to er forbundet med en syrefast strekkfisk (grønn).  Da vil belastningen forhåpentligvis fordele seg mellom skrog og rekke når jeg strammer strekkfisken passe.  Men jeg liker egentlig ikke å bolte ting gjennom skroget og dessuten synes jeg kanskje at den løsningen er på grensen til overkill.

Hva synes dere...?  Kommentarer og gode forslag tas imot med takk :-)

2210.png

Redigert av btor (see edit history)
btor skrev for 9 timer siden:

Den innvendige rekke-rammen eller hva det nå heter er jo ganske spinkel og den henger vel kun fast til skroget med fenderlisten?  Eller er den støpt fast til skroget?

Jeg har kløyvd en slik før, og på den var esingen poppet fast til skroget.  Ingen støyp.

Askeladden har en fin "klype"  som de setter under fenderlisten mot skroget, og som griper inne på esingen.  Raskt og elegant 2-punkts løft.

Oppsettet med 3 bøyler er det samme som på min båt. Regner med at bøyler akter er utvendig på skroget. Stroppene vil gå fra bøylene akter, over fenderlisten til krankroken og fra kroken, over fenderlisten på den ene siden av stevnen til bøylen forut. Det er derfor ikke horisontallast på bøylene.

Tyngdepunktet for båt med motor ligger et sted mellom midttofte og aktertofte. 

Strekket i stroppene vil være avhengig av avstand fra ripe til krok  og reduseres  med økende lengde på stroppene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...