carlings
Godt poeng med at bowridere kan bli våtere, uavhengig av om man sitter foran. Og så er det jo enda en kalesje å ta av og på, vel? Virker litt stress. Uansett synes jeg bowridere kanskje faller litt igjennom prismessig — ser at det kun er 50k opp til DC-versjonen med flere modeller.
Har noen flere spørsmål som noen kanskje kan hjelpe meg med:
1) Hva slags ekstrautstyr bør påregnes ved kjøp av helt ny båt? Ser at kjøleboks og puter/solseng ofte er tilvalg, det vil jeg jo ha — men hva annet?
2) 500k er som nevnt smertegrensen, og ser at bruktprisene er høye om dagen slik at helt ny båt frister litt. Men hvilke daycruisere bør jeg se på da? Nevnte selv Yamarin 63DC, som jeg liker veldig godt. Samtidig ser jeg at Askeladden, Ibiza, AMT og en del andre merker legger seg nærmere 600k eller over for 20-21-fotere. Finnes det andre gode båter jeg bør vurdere utenom Yamarinen innenfor budsjett?
3) Er det helt høl i huet for meg som førstegangskjøper å vurdere daycruisere fra 2005 og nyere? Ser at mulighetene jo da åpner seg veldig, men har helt angst for at vi får store utgifter i fleisen fra første stund når motoren sikkert streiker…
4) Kan en styrehusbåt på 20-24 fot faktisk være et alternativ til daycruiser? Hva er åpenbare minuser? Både modellene til Jeanneau og Beneteau frister prismessig, og ser ut til å ha ålreit uteplass. Er disse båtene kun for folk som skal ut i drittvær på vestlandet, eller kan det være en fleksibel løsning selv for oss som skal cruise rundt i oslofjorden om sommeren?