tobixen
On 8/2/2021 at 10:18 AM, Lars H. said:Men nå er det slik at det er stor forskjell på oss båtfolk. Mange av seilerne er kun interessert i en natt til å sove i og kommer da gjerne sent inn til havn etter å ha brukt dagen til å seile.
Selv skjønner jeg ikke helt den, jeg opplever det nesten alltid som mye bedre og enklere å sove for anker enn i gjestehavn. Kommer jeg til gjestehavn, så er det for å fylle vann, koble meg på landstrøm, sightseeing eller gå turer, ta barna med på lekeplasser, møte noen, kjøpe noe, kaste søppel, nyte sivilisasjon etter flere dager i uthavn, eller lignende. Ofte blir det til at vi besøker gjestehavner på dagtid. Da setter jeg pris på gjestehavner som faktisk tar betalt for dagtidsfortøyning, slik at man kan ligge der med god samvittighet og benytte seg av fascilitetene på stedet.
Jeg er en av dem som sjeldent drar tidlig om morgenen, og som ofte oversitter tidsfristen litt (særlig når fruen er med), enten det er 24 timer fra ankomst eller noe fastsatt klokkeslett. Og jeg er også en av dem som aldri bruker dockspot og som kun en sjelden gang kunne hatt interesse i å booke plass på forhånd.
(Konseptet med å booke plass dagen i forveien og så rushe på for å komme innen en fastlagt frist - for man mister vel plassen man har betalt for om man kommer etter kl 18 - det interesserer meg null og niks. Det som derimot kunne vært veldig hendig er å reservere plass en halvtime før man ankommer - i stedet for å måtte sirkle rundt inne i havna og lure på om det er noen ledige plasser som er stor nok).