tobixen
On 8/7/2021 at 7:58 AM, M/S AIOLOS said:Vanligvis er et døgn i bransjer av dette slaget noe som går etter klokken og ikke etter når den enkelte ankommer havnen, ville vel blitt noe surr hvis det var slik.
![]()
Litt mer seriøst enn mitt forrige bidrag: bransjestandarden her er at det ikke er noen bransjestandard. Store aktører som Dockspot og GoMarina kan til en viss grad bidra med å etablere bransjestandarder.
Jeg har et inntrykk av at mange havner med betalingsautomat tar betalt for 24 timers opphold - og det synes jeg er greit. Det blir jo en slags balanse dersom alle båtene drar før det har gått 24 timer. Noen overnattingsgjester kommer inn tidlig, andre kommer inn sent, i teorien kan man ha godt belegg gjennom hele døgnet når man tar betalt for 24 timer. Noen liker å ankomme tidlig og dra tidlig, andre liker å ankomme sent og dra sent, en ordning med betaling for 24 timer gir grei rettferdighet ovenfor begge gruppene. At det "bare blir surr" kjøper jeg ikke.
Så har man havner hvor alle båtene skal være ute relativt tidlig på dagen (f.eks. før kl 12) dersom man ikke betaler for neste påbegynte døgn. Som OP synes jeg dette høres ut som en ganske merkelig ordning - da får man jo masse ledig havnekapasitet på dagtid. Å sammenligne med hoteller, hvor man har behov for å rydde og stelle mellom gjestene er søkt. Jeg ser én stor fordel med en slik ordning, det blir billig å ta en kontrolltur på brygga litt etter kl 12 og sjekke at alle som ligger der har betalt for mer enn ett døgn. Pluss at man har mulighet til å kreve ekstra betalt for dagtidsfortøyning - men har man kommet inn sent på kvelden og betalt for "ett døgn", så forventer man ikke å måtte betale mer dersom man er litt treg med å komme seg avgårde neste døgn.
I båthavner med manuell innkreving av havneavgift er det veldig greit å ha et fastlagt tidspunkt hvor man gjør dette på - f.eks. etter kl 17 eller etter kl 18. I disse havnene gjelder det ofte implisitt at båter som har vært på dagsbesøk og kommer seg ut før innkrevingstidspunkt kan ligge gratis. Som nevnt før, jeg ønsker ofte å betale litt for dagsbesøk, bl.a. slik at jeg kan benytte meg av fasciliteter med god samvittighet - men jeg forstår argumentet med at det "bare blir surr" dersom man ikke skal ta betalt for 24 timer i en havn hvor havneavgiften kreves inn manuelt.
Jeg har litt sans for systemet i Sandvika nå, hvor man kan betale ti kroner for én time, tyve kroner for to timer eller 150 kroner for 24 timer (men de har en merkelig prismodell dersom man skal ligge i mer enn to timer men mindre enn et døgn - og forskuddsbetaling fordrer jo også at man kan planlegge litt bedre enn hva jeg ofte gjør). De har i tillegg vektere som går omtrent kontinuerlig og sjekker at avgift er betalt - det er mange som synes at det er ugreit, men dersom alternativet er at hele brygga er okkupert av freeriders, så synes jeg det er et bra tiltak. (men hva skal man gjøre med de som fortsatt nekter å betale havneavgift? det ligger et vrak mellom Saraholmen og Borøya nå, ryktene skal ha det til at eier er kreftsyk og ligger for døden og derfor ikke er i stand til å ta vare på båten, at den ble hensatt i Sandvika gjestehavn og deretter flyttet til nåværende posisjon av skjærgårdstjenesten, samt at den nå er i en slik forfatning at ethvert forsøk på å flytte den videre vil medføre at den faller fra hverandre ... dersom det stemmer at båten ble flyttet til sin nåværende posisjon fordi den ble hensatt ved Sandvika Gjestehavn er det jo ren miljøkriminalitet at den er blitt flyttet til nåværende posisjon!).