Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

On 8/16/2021 at 10:33 AM, index said:

Om man ender opp med å ligge lenger enn man har betalt for, så betaler man selvsagt for den tiden man har tenkt å ligge. Slik man gjør alle andre steder i samfunnet. Det er vel ikke greit å snylte på gjestehavna bare fordi ingen andre har reservert plassen? 

 

Nei, det er aldri helt greit å snylte, men etter mitt verdisyn finnes det forskjellige grader av snylting.  Jeg registrerer at andre her på forumet har helt forskjellig verdisyn enn meg og mener at dette er veldig svart og hvitt ... dem om det (det går da også begge veier, jeg har møtt flere folk i Bærum som helt seriøst mener at det bør være helt gratis å ligge i Sandvika gjestehavn).

 

For Vollen, det lokale havnereglementet sier at man skal være ute av havna før kl 12 neste dag dersom man har betalt for overnatting.  Da mener jeg at man selvfølgelig skal prøve å overholde denne regelen - men omstendighetene har litt å si for om det kan kalles "snylting" eller ikke å bli liggende over fristen:

 

  • Det er etter min mening en vesensforskjell i om man ved å ligge over tida fortrenger andre gjestebåter eller ikke.  Dersom havna har høyt belegg, eller dersom andre har reservert plassen, så er man til ulempe både for havna og for andre båter.  I en slik situasjon er det svært frekt å ligge over tiden.  (dersom havna er full, og man har planer om å dra snart, og det kommer en båt inn, så mener jeg også  det er god skikk å kommunisere med inngående båt at plassen blir ledig, samt forlate så snart man kan). Slik OP beskriver situasjonen utgjør han ikke noen ulempe eller kostnad for havna.
  • Hva er alternativet?  At man faktisk har mulighet til å betale avgift for å bli liggende lenger taler ikke til OPs favør - dersom havna forventer å ha en inntjening på dagtidsfortøyningsavgift for overnattingsbåter som ligger til over tolv dagen etter, så utgjør han et potensielt inntektstap.  Det er imidlertid dårlig forretningsteft å jage vekk båteiere i en slik situasjon, det er for alle formål smartere å be båteier om mer penger.
  • Alternativet her var visst å betale ganske mye ekstra for å bli liggende i fire timer ekstra - for båteier (som mente han allerede hadde betalt ganske mye til gjestehavna) var ikke dette et reelt alternativ dersom behovet var å ligge i 30 minutter ekstra.  Kanskje årsaken til at man ikke har forlatt enda er at fruen ikke har kommet tilbake fra shoppingtur.  Et annet alternativ ville være å kaste tampene men oppholde seg med båten for tomgang like utenfor plassen, sirklende i "havnebassenget" eller utenfor, for deretter å plukke opp fruen fra en ledig plass.  Det blir bare for dumt - i slike situasjoner bør havnevert være romslig nok til å se gjennom fingrene at båten blir liggende litt lengre.
  • Denne gjestehavnen gir altså dårlig valuta for pengene dersom man kommer sent på kvelden og ønsker å gjøre ærend før man forlater neste dag.  Dette er noe man strengt tatt bare må ta til etterretning, og rett og slett ikke bruke denne havna hvis man kommer sent og drar tidlig.  Argumentasjonen "jeg har allerede betalt nok og synes jeg burde kunne ligge her noen timer ekstra gratis" er strengt tatt lite legitim, men allikevel ... jeg synes det er en vesensforskjell her: OP har faktisk betalt penger for å ligge der, OP har bidratt positivt til gjestehavnens profitabilitet, da synes jeg ordet "snylting" blir litt galt for å oversitte fristen med en halvtime.  Dersom OP hadde lagt til uten å betale i det hele tatt - da er det virkelig snylting.  Dersom prisen hadde vært kunstig lav og man betalte pr time, så tenker jeg også at det ville være snylting å ligge en halvtime over tida uten å betale for en ekstra time.
  • Årsak til at man blir liggende for lenge kan også være relevant - dypt begravet i en annen tråd her på forumet er det et innlegg hvor vedkomne en gang hadde vært svært irritert over at en båt ble liggende på utsiden når han skulle forlate havna.  Eier av båten som lå på utsiden hadde omsider kommet tilbake, i taxi, med bandasje rundt hodet og forklart at han hadde hatt et uhell og havnet på sykehus rett etter å ha fortøyd.  Dette er jo et ekstremt eksempel.  Man bør selvfølgelig gjøre hva man kan for å unngå slike uhell, men allikevel ... ordet "snylting" føles ikke helt riktig ut i slike sammenhenger.

Ulike former for "snylting" skjer da også på andre områder i samfunnet.  Noen eksempler jeg kommer på i farta:

 

  • Noen kaster poser med hundebæsj i første og beste "private" søppelkasse de finner, selv om eier av søppelkassa har betalt renovasjonsavgift.  Er det greit?  Er det "snylting" eller ikke?
  • Noen besøker bensinstasjoner (eller kaféer) uten noe som helst annet ærend enn å bruke toalettet der.  Det er da også snylting (og litt forskjellige oppfatninger om hvorvidt det er greit eller ikke - men det blir litt dumt dersom man føler seg tvunget til å kjøpe noe man egentlig ikke har lyst på, bare fordi man har et barn som plutselig trenger å besøke toalettet).
  • Noen benytter seg av stikkontakter på offentlige eller halvoffentlige steder for å lade telefon o.l.  Andre benytter seg av tilfeldige stikkontakter for å lade elektrisk (sparke)sykkel.  Andre lader elbilen sin fra stikkontakter som ikke er eksplisitt ment for dette formålet, og hvor andre betaler elregningen (opplevde en gang at gjester av leieboeren strakk ledning over til vår stikkontakt på vår veranda - men da var el inkludert i husleia - i parkeringshuset på jobb var det etterhvert mange elbiler som var plugget inn i vanlige strømkontakter der, uten noe som helst form for forbruksmåler.
  • Noen går på rødt lys
  • "dumpster diving", lete etter brukbare produkter i søpla.  Matbutikkene kaster regelmessig mye god mat, noen lever utelukkende på mat de finner i søppelkassene utenfor matbutikken.  Det innebærer et potensielt inntektstap for butikken.
  • "Piratkopiering" av filmer, musikk og annet.  Noe av dette skjer lovlig.  Å besøke en venn og lytte på musikken "hans" eller se filmer som vennen har betalt for er vel også en form for snylting?
  • Noen får kjæreste eller kanskje gifter seg, det kan jo medføre ganske store potensielle inntektstap for prostitusjonsbransjen.
  • Noen benytter seg av parkeringsplass ved kjøpesenter o.l. uten å handle noe på kjøpesenteret
  • Jeg har av og til tatt toget fra Oslo S til Nationalteateret uten annet formål enn å besøke toalettet ombord
  • Noen parkerer bilen sin på avgiftsparkering, men mener de ikke trenger å betale avgift dersom de sitter i bilen (og er klar til å kjøre bort dersom det kommer noen for å kontrollere).
  • Sykle eller kjøre nært opp til kjøretøyet forran, for å snylte på luftdraget
  • Passiv røyking (da snylter man på de som har betalt full pris pluss avgifter for tobakken).
  • Bruk av gratis gateparkering (fullt lovlig, men er det ikke dette også en form for snylting?)

 

Ikke alt over er like seriøst ment, men budskapet mitt er i allefall at det finnes nyanser, og at det ikke alltid er like åpenbart hva som faktisk er å regne som "snylting" og hva som ikke er det.

tobixen

tobixen

On 8/16/2021 at 10:33 AM, index said:

Om man ender opp med å ligge lenger enn man har betalt for, så betaler man selvsagt for den tiden man har tenkt å ligge. Slik man gjør alle andre steder i samfunnet. Det er vel ikke greit å snylte på gjestehavna bare fordi ingen andre har reservert plassen? 

 

Nei, det er aldri helt greit å snylte, men etter mitt verdisyn finnes det forskjellige grader av snylting.  Jeg registrerer at andre her på forumet har helt forskjellig verdisyn enn meg og mener at dette er veldig svart og hvitt ... dem om det (det går da også begge veier, jeg har møtt flere folk i Bærum som helt seriøst mener at det bør være helt gratis å ligge i Sandvika gjestehavn).

 

For Vollen, det lokale havnereglementet sier at man skal være ute av havna før kl 12 neste dag dersom man har betalt for overnatting.  Da mener jeg at man selvfølgelig skal prøve å overholde denne regelen - men omstendighetene har litt å si for om det kan kalles "snylting" eller ikke å bli liggende over fristen:

 

  • Det er etter min mening en vesensforskjell i om man ved å ligge over tida fortrenger andre gjestebåter eller ikke.  Dersom havna har høyt belegg, eller dersom andre har reservert plassen, så er man til ulempe både for havna og for andre båter.  I en slik situasjon er det svært frekt å ligge over tiden.  (dersom havna er full, og man har planer om å dra snart, og det kommer en båt inn, så mener jeg også  det er god skikk å kommunisere med inngående båt at plassen blir ledig, samt forlate så snart man kan). Slik OP beskriver situasjonen utgjør han ikke noen ulempe eller kostnad for havna.
  • Hva er alternativet?  At man faktisk har mulighet til å betale avgift for å bli liggende lenger taler ikke til OPs favør - dersom havna forventer å ha en inntjening på dagtidsfortøyningsavgift for overnattingsbåter som ligger til over tolv dagen etter, så utgjør han et potensielt inntektstap.  Det er imidlertid dårlig forretningsteft å jage vekk båteiere i en slik situasjon, det er for alle formål smartere å be båteier om mer penger.
  • Alternativet her var visst å betale ganske mye ekstra for å bli liggende i fire timer ekstra - for båteier (som mente han allerede hadde betalt ganske mye til gjestehavna) var ikke dette et reelt alternativ dersom behovet var å ligge i 30 minutter ekstra.  Kanskje årsaken til at man ikke har forlatt enda er at fruen ikke har kommet tilbake fra shoppingtur.  Et annet alternativ ville være å kaste tampene men oppholde seg med båten for tomgang like utenfor plassen, sirklende i "havnebassenget" eller utenfor, for deretter å plukke opp fruen fra en ledig plass.  Det blir bare for dumt - i slike situasjoner bør havnevert være romslig nok til å se gjennom fingrene at båten blir liggende litt lengre.
  • Denne gjestehavnen gir altså dårlig valuta for pengene dersom man kommer sent på kvelden og ønsker å gjøre ærend før man forlater neste dag.  Dette er noe man strengt tatt bare må ta til etterretning, og rett og slett ikke bruke denne havna hvis man kommer sent og drar tidlig.  Argumentasjonen "jeg har allerede betalt nok og synes jeg burde kunne ligge her noen timer ekstra gratis" er strengt tatt lite legitim, men allikevel ... jeg synes det er en vesensforskjell her: OP har faktisk betalt penger for å ligge der, OP har bidratt positivt til gjestehavnens profitabilitet, da synes jeg ordet "snylting" blir litt galt for å oversitte fristen med en halvtime.  Dersom OP hadde lagt til uten å betale i det hele tatt - da er det virkelig snylting.  Dersom prisen hadde vært kunstig lav og man betalte pr time, så tenker jeg også at det ville være snylting å ligge en halvtime over tida uten å betale for en ekstra time.
  • Årsak til at man blir liggende for lenge kan også være relevant - dypt begravet i en annen tråd her på forumet er det et innlegg hvor vedkomne en gang hadde vært svært irritert over at en båt ble liggende på utsiden når han skulle forlate havna.  Eier av båten som lå på utsiden hadde omsider kommet tilbake, i taxi, med bandasje rundt hodet og forklart at han hadde hatt et uhell og havnet på sykehus rett etter å ha fortøyd.  Dette er jo et ekstremt eksempel.  Man bør selvfølgelig gjøre hva man kan for å unngå slike uhell, men allikevel ... ordet "snylting" føles ikke helt riktig ut i slike sammenhenger.

Ulike former for "snylting" skjer da også på andre områder i samfunnet.  Noen eksempler jeg kommer på i farta:

 

  • Noen kaster poser med hundebæsj i første og beste "private" søppelkasse de finner, selv om eier av søppelkassa har betalt renovasjonsavgift.  Er det greit?  Er det "snylting" eller ikke?
  • Noen besøker bensinstasjoner (eller kaféer) uten noe som helst annet ærend enn å bruke toalettet der.  Det er da også snylting (og litt forskjellige oppfatninger om hvorvidt det er greit eller ikke - men det blir litt dumt dersom man føler seg tvunget til å kjøpe noe man egentlig ikke har lyst på, bare fordi man har et barn som plutselig trenger å besøke toalettet).
  • Noen benytter seg av stikkontakter på offentlige eller halvoffentlige steder for å lade telefon o.l.  Andre benytter seg av tilfeldige stikkontakter for å lade elektrisk (sparke)sykkel.  Andre lader elbilen sin fra stikkontakter som ikke er eksplisitt ment for dette formålet, og hvor andre betaler elregningen (opplevde en gang at gjester av leieboeren strakk ledning over til vår stikkontakt på vår veranda - men da var el inkludert i husleia - i parkeringshuset på jobb var det etterhvert mange elbiler som var plugget inn i vanlige strømkontakter der, uten noe som helst form for forbruksmåler.
  • Noen går på rødt lys
  • "dumpster diving", lete etter brukbare produkter i søpla.  Matbutikkene kaster regelmessig mye god mat, noen lever utelukkende på mat de finner i søppelkassene utenfor matbutikken.  Det innebærer et potensielt inntektstap for butikken.
  • "Piratkopiering" av filmer, musikk og annet.  Noe av dette skjer lovlig.  Å besøke en venn og lytte på musikken "hans" eller se filmer som vennen har betalt for er vel også en form for snylting?
  • Noen får kjæreste eller kanskje gifter seg, det kan jo medføre ganske store potensielle inntektstap for prostitusjonsbransjen.
  • Noen benytter seg av parkeringsplass ved kjøpesenter o.l. uten å handle noe på kjøpesenteret
  • Jeg har av og til tatt toget fra Oslo S til Nationalteateret uten annet formål enn å besøke toalettet ombord
  • Noen parkerer bilen sin på avgiftsparkering, men mener de ikke trenger å betale avgift dersom de sitter i bilen (og er klar til å kjøre bort dersom det kommer noen for å kontrollere).
  • Sykle eller kjøre nært opp til kjøretøyet forran, for å snylte på luftdraget
  • Passiv røyking (da snylter man på de som har betalt full pris pluss avgifter for tobakken).

 

Ikke alt over er like seriøst ment, men budskapet mitt er i allefall at det finnes nyanser, og at det ikke alltid er like åpenbart hva som faktisk er å regne som "snylting" og hva som ikke er det.

tobixen

tobixen

On 8/16/2021 at 10:33 AM, index said:

Om man ender opp med å ligge lenger enn man har betalt for, så betaler man selvsagt for den tiden man har tenkt å ligge. Slik man gjør alle andre steder i samfunnet. Det er vel ikke greit å snylte på gjestehavna bare fordi ingen andre har reservert plassen? 

 

Nei, det er aldri helt greit å snylte, men etter mitt verdisyn finnes det forskjellige grader av snylting.  Jeg registrerer at andre her på forumet har helt forskjellig verdisyn enn meg og mener at dette er veldig svart og hvitt ... dem om det (det går da også begge veier, jeg har møtt flere folk i Bærum som helt seriøst mener at det bør være helt gratis å ligge i Sandvika gjestehavn).

 

For Vollen, det lokale havnereglementet sier at man skal være ute av havna før kl 12 neste dag dersom man har betalt for overnatting.  Da mener jeg at man selvfølgelig skal prøve å overholde denne regelen - men etter mitt verdisyn er det allikevel forskjellige grader av snylting.

 

  • Det er etter min mening en vesensforskjell i om man ved å ligge over tida fortrenger andre gjestebåter eller ikke.  Dersom havna har høyt belegg, eller dersom andre har reservert plassen, så er man til ulempe både for havna og for andre båter.  I en slik situasjon er det svært frekt å ligge over tiden.  (dersom havna er full, og man har planer om å dra snart, og det kommer en båt inn, så mener jeg også  det er god skikk å kommunisere med inngående båt at plassen blir ledig, samt forlate så snart man kan). Slik OP beskriver situasjonen utgjør han ikke noen ulempe eller kostnad for havna.
  • Hva er alternativet?  At man faktisk har mulighet til å betale avgift for å bli liggende lenger taler ikke til OPs favør - dersom havna forventer å ha en inntjening på dagtidsfortøyningsavgift for overnattingsbåter som ligger til over tolv dagen etter, så utgjør han derimot et potensielt inntektstap.  Det er imidlertid dårlig forretningsteft å jage vekk båteiere i en slik situasjon, det er for alle formål smartere å be båteier om mer penger.
  • Alternativet her var visst å betale ganske mye ekstra for å bli liggende i fire timer ekstra - for båteier (som mente han allerede hadde betalt ganske mye til gjestehavna) var ikke dette et reelt alternativ dersom behovet var å ligge i 30 minutter ekstra.  Kanskje årsaken til at man ikke har forlatt enda er at fruen ikke har kommet tilbake fra shoppingtur.  Et annet alternativ ville være å kaste tampene men oppholde seg med båten for tomgang like utenfor plassen, sirklende i "havnebassenget" eller utenfor, for deretter å plukke opp fruen fra en ledig plass.  Det blir bare for dumt - i slike situasjoner bør havnevert være romslig nok til å se gjennom fingrene at båten blir liggende litt lengre.
  • Denne gjestehavnen gir altså dårlig valuta for pengene dersom man kommer sent på kvelden og ønsker å gjøre ærend før man forlater neste dag.  Dette er noe man strengt tatt bare må ta til etterretning, og rett og slett ikke bruke denne havna hvis man kommer sent og drar tidlig.  Argumentasjonen "jeg har allerede betalt nok og synes jeg burde kunne ligge her noen timer ekstra gratis" er strengt tatt lite legitim, men allikevel ... jeg synes det er en vesensforskjell her: OP har faktisk betalt penger for å ligge der, OP har bidratt positivt til gjestehavnens profitabilitet, da synes jeg ordet "snylting" blir litt galt for å oversitte fristen med en halvtime.  Dersom OP hadde lagt til uten å betale i det hele tatt - da er det virkelig snylting.  Dersom prisen hadde vært kunstig lav og man betalte pr time, så tenker jeg også at det ville være snylting å ligge en halvtime over tida uten å betale for en ekstra time.
  • Årsak til at man blir liggende for lenge kan også være relevant - dypt begravet i en annen tråd her på forumet er det et innlegg hvor vedkomne en gang hadde vært svært irritert over at en båt ble liggende på utsiden når han skulle forlate havna.  Eier av båten som lå på utsiden hadde omsider kommet tilbake, i taxi, med bandasje rundt hodet og forklart at han hadde hatt et uhell og havnet på sykehus rett etter å ha fortøyd.  Dette er jo et ekstremt eksempel.  Man bør selvfølgelig gjøre hva man kan for å unngå slike uhell, men allikevel ... ordet "snylting" føles ikke helt riktig ut i slike sammenhenger.

Ulike former for "snylting" skjer da også på andre områder i samfunnet.  Noen eksempler jeg kommer på i farta:

 

  • Noen kaster poser med hundebæsj i første og beste "private" søppelkasse de finner, selv om eier av søppelkassa har betalt renovasjonsavgift.  Er det greit?  Er det "snylting" eller ikke?
  • Noen besøker bensinstasjoner (eller kaféer) uten noe som helst annet ærend enn å bruke toalettet der.  Det er da også snylting (og litt forskjellige oppfatninger om hvorvidt det er greit eller ikke - men det blir litt dumt dersom man føler seg tvunget til å kjøpe noe man egentlig ikke har lyst på, bare fordi man har et barn som plutselig trenger å besøke toalettet).
  • Noen benytter seg av stikkontakter på offentlige eller halvoffentlige steder for å lade telefon o.l.  Andre benytter seg av tilfeldige stikkontakter for å lade elektrisk (sparke)sykkel.  Andre lader elbilen sin fra stikkontakter som ikke er eksplisitt ment for dette formålet, og hvor andre betaler elregningen (opplevde en gang at gjester av leieboeren strakk ledning over til vår stikkontakt på vår veranda - men da var el inkludert i husleia - i parkeringshuset på jobb var det etterhvert mange elbiler som var plugget inn i vanlige strømkontakter der, uten noe som helst form for forbruksmåler.
  • Noen går på rødt lys
  • "dumpster diving", lete etter brukbare produkter i søpla.  Matbutikkene kaster regelmessig mye god mat, noen lever utelukkende på mat de finner i søppelkassene utenfor matbutikken.  Det innebærer et potensielt inntektstap for butikken.
  • "Piratkopiering" av filmer, musikk og annet.  Noe av dette skjer lovlig.  Å besøke en venn og lytte på musikken "hans" eller se filmer som vennen har betalt for er vel også en form for snylting?
  • Noen får kjæreste eller kanskje gifter seg, det kan jo medføre ganske store potensielle inntektstap for prostitusjonsbransjen.
  • Noen benytter seg av parkeringsplass ved kjøpesenter o.l. uten å handle noe på kjøpesenteret
  • Jeg har av og til tatt toget fra Oslo S til Nationalteateret uten annet formål enn å besøke toalettet ombord
  • Noen parkerer bilen sin på avgiftsparkering, men mener de ikke trenger å betale avgift dersom de sitter i bilen (og er klar til å kjøre bort dersom det kommer noen for å kontrollere).
  • Sykle eller kjøre nært opp til kjøretøyet forran, for å snylte på luftdraget
  • Passiv røyking (da snylter man på de som har betalt full pris pluss avgifter for tobakken).

Ikke alt over er like seriøst ment, men budskapet mitt er i allefall at det finnes nyanser, og at det ikke alltid er like åpenbart hva som faktisk er å regne som "snylting" og hva som ikke er det.



×
×
  • Create New...