Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

nie skrev On 19.8.2021 at 8.54:

Jeg oppfatter at han prøver å nyansere...og at hovedbudskapet hans er at denne problemstillingen ikke nødvendigvis er helt svart/hvit :-)

Vis hele sitatet  

Ja, men jeg reagerer også på ordbruket.  OP blir jo faktisk beskyldt av @index for å være en snylter - det synes jeg blir litt galt, og jeg ønsker å stå opp for OP - og jeg mener fortsatt at de som mener dette er helt svart/hvitt (i tillegg til å ha et annet verdisyn enn meg) ikke helt har tenkt gjennom rekkevidden.  Det er bra at folk på sett og vis presses til å etterleve samfunnets regler og lover, men det er også dumt dersom folk unnlater å være åpne og ærlige på forumet av frykt for å bli stemplet som snyltere og det som værre er.

@indexpåstår at det ikke spiller noen rolle om havna er full eller tom, og at han "samvittighetsfullt hadde gjort opp for seg" dersom han ble liggende over fristen i en gjestehavn.  Satt på spissen, så betyr det at dersom han en eller annen gang hadde ligget til 17:05 i en havn med utreiseplikt kl 17 (og det kan skje den beste - force majeure og alt det) skulle ha sprunget innom havnekontoret og slengt fra seg 300 kroner for et ekstra døgns liggetid før han rett etterpå kastet loss.  De aller færreste ville vel gjort slik dersom en slik omstendighet inntreffer.  @index kontrer bl.a. med at det er forskjell på en halvtime og fem minutter ... men tenker man helt svart/hvitt, så er det absolutt ingen forskjell!

Ren høflighet tilsier at man forklarer seg for havnevert og ber om tilgivelse eller tillatelse, der er @index enig - men tenk litt til ... det er svært få gjestehavner som har døgnbetjent havnekontor, det er blitt svært allminnelig at betaling skjer til automat og at "havnevertens" eneste funksjon er å komme innom når det passer ham og sjekke at alle har betalt havneavgift (og nettopp derfor er det vel at mange gjestehavner har regler om at alle båter skal ut til et gitt klokkeslett).  Det er ikke nødvendigvis enkelt å få tak i havnevert, og det er heller ikke nødvendigvis hensiktsmessig å bruke et kvarter ekstra på å lete opp havnevert dersom man oversitter fristen med fem minutter ... og da er man straks over på feltet "prute eller forhandle på vilkår og priser", og selv om man får gjennomslag, så er man jo like mye snyltere ... er man ikke?

tobixen

tobixen

Jeg oppfatter at han prøver å nyansere...og at hovedbudskapet hans er at denne problemstillingen ikke nødvendigvis er helt svart/hvit :-)

Vis hele sitatet  

Ja, men jeg reagerer også på ordbruket.  OP blir jo faktisk beskyldt av @index for å være en snylter - det synes jeg blir litt galt, og jeg ønsker å stå opp for OP - og jeg mener fortsatt at de som mener dette er helt svart/hvitt (i tillegg til å ha et annet verdisyn enn meg) også ikke helt har tenkt gjennom rekkevidden.  Det er bra at folk på sett og vis presses til å etterleve samfunnets regler og lover, men det er også dumt dersom folk unnlater å være åpne og ærlige på forumet av frykt for å bli stemplet som snyltere og det som værre er.

@indexpåstår at det ikke spiller noen rolle om havna er full eller tom, og at han "samvittighetsfullt hadde gjort opp for seg" dersom han ble liggende over fristen i en gjestehavn.  Satt på spissen, så betyr det at dersom han en eller annen gang hadde ligget til 17:05 i en havn med utreiseplikt kl 17 (og det kan skje den beste - force majeure og alt det) skulle ha sprunget innom havnekontoret og slengt fra seg 300 kroner for et ekstra døgns liggetid før han rett etterpå kastet loss .  De aller færreste ville vel gjort slik dersom en slik omstendighet inntreffer.  @index kontrer bl.a. med at det er forskjell på en halvtime og fem minutter ... men tenker man helt svart/hvitt, så er det absolutt ingen forskjell!

Ren høflighet tilsier at man forklarer seg for havnevert og ber om tilgivelse eller tillatelse, der er @index enig - men tenk litt til ... det er svært få gjestehavner som har døgnbetjent havnekontor, det er blitt svært allminnelig at betaling skjer til automat og at "havnevertens" eneste funksjon er å komme innom når det passer ham og sjekke at alle har betalt havneavgift (og nettopp derfor er det vel at mange gjestehavner har regler om at alle båter skal ut til et gitt klokkeslett).  Det er ikke nødvendigvis enkelt å få tak i havnevert, og det er heller ikke nødvendigvis hensiktsmessig å bruke et kvarter ekstra på å lete opp havnevert dersom man oversitter fristen med fem minutter ... og da er man straks over på feltet "prute eller forhandle på vilkår og priser", og selv om man får gjennomslag, så er man jo like mye snyltere ... er man ikke?

tobixen

tobixen

Vis hele sitatet  

Ja, men jeg reagerer også på ordbruket.  OP blir jo faktisk beskyldt av @index for å være en snylter - det synes jeg blir litt galt, og jeg ønsker å stå opp for OP - og jeg mener fortsatt at de som mener dette er helt svart/hvitt (i tillegg til å ha et annet verdisyn enn meg) også ikke helt har tenkt gjennom rekkevidden.  Det er bra at folk på sett og vis presses til å etterleve samfunnets regler og lover, men det er også dumt dersom folk unnlater å være åpne og ærlige på forumet av frykt for å bli stemplet som snyltere og det som værre er.

@index påstår at det ikke spiller noen rolle om havna er full eller tom, og at han "samvittighetsfullt hadde gjort opp for seg" dersom han ble liggende over fristen i en gjestehavn.  Satt på spissen, så betyr det at dersom han en eller annen gang hadde ligget til 17:05 i en havn med utreiseplikt kl 17 og kun betaling for overnattingsopphold skulle ha sprunget innom havnekontoret og slengt fra seg 300 kroner før han kastet loss (og det kan skje den beste - force majeure og alt det).  De aller færreste ville vel gjort slik dersom en slik omstendighet inntreffer.  @index kontrer bl.a. med at det er forskjell på en halvtime og fem minutter ... men tenker man helt svart/hvitt, så er det absolutt ingen forskjell!

• Create New...