Jump to content

Edit History

Lucky Strike

Lucky Strike

Har holdt på med båtliv et par tiår, uten at jeg av den grunn kan kalle meg veteran. Men da jeg begynte med å besøke gjestehavner, var verden en litt annen en nå  (på så kort tid...).

 

Det var alltid en person som kom for å kreve inn havneavgiften. Automater kan jeg ikke huske å ha truffet på da. Det var over hode ikke snakk om utsjekkstider eller dagavgifter. Dersom havnevakten ikke kom, må jeg nok innrømme at jeg ikke ble overveldet av noen dyp snylterfølelse. Det var nok også færre private gjestehavner, de fleste havner var kommunalt eid eller eid av båtforeninger. De kommunale hadde ofte flerbruksintensjoner mht fiske, transport, næringsdrift og fritid. 

Båtforeningene hadde som oftest en imøtekommende holdning til gjestebåter siden de selv drev med båtliv. I dette bildet var havneavgifter vanlig, men ikke noe havnen var direkte avhengig av. Så prisene var relativt sett lavere, innkreving mer løslig og 24 timers opphold var aldri et problem. Mange havner stengte havnekontoret og regnskapet i september for å unngå dyr bemanning, og man kunne ligge gratis ( dette var faktisk tilfelle i Arendal, en av prisverstingene nå).

 

Jeg ser tilbake på denne mer idylliske perioden med glede, og stritter nok litt i mot det som skjer nå. Men antall båter har økt betraktelig, særlig på Østlandet og sørover i Sverige/Danmark.  Behov for mer plass krever utbygging og nye havner. Kommunene må bruke penger, og private havner dukker opp. Pengejaget blir mer intenst, automater skviser bort personell, og begrepet service forsvinner helt fra en del havner. Automatene har også gjort det mulig å kreve inn havneavgifter hele året. Avgiftene skal ofte betales til fulle, selv om fasilitetene mange ganger i lavsesong er ute av drift eller mangelfulle. Ikke en gledelig utvikling for de som er mye ute også utenom høysesong. Men sikkert ganske uungåelig. 

 

"Lyckliga gatan" kommer ikke tilbake. Men, som tidligere her skrevet, vi er kunder og vi har en viss makt selv om etterspørselen etter gjestehavnsplasser er stor i høysesong. Det er mange byer/tettsteder i mange kommuner hvor havna er et trekkplaster og et verdifullt kommersielt sentrum. Havneavgifter er bare en del av inntektsgrunnlaget. Rundt havna drives kiosker, barer og restauranter med diverse arbeidsplasser samt ditto handel og turismeaktiviteter. Veldig mange trekker til serveringsstedene i havnene om sommeren for å se på diverse profft og uprofft båtliv.  Forsvinner båtene, minsker aktiviteten betraktelig og det blir økonomisk smalhans. Ref svenske vestkysthavner under korona, samme i Nord-Danmark. Som kunder skal vi behandles skikkelig og føle oss svært velkomne. 

 

Jeg ønsker velkommen til et slikt tema som dette fra Vollen. Fint at det kommer opp i dagen slik at den som ikke ønsker at gjestehavnene skal bli slik, i første hånd velger et annet sted dersom man kan. Utenfor høysesongen er dette ofte mulig. Ideelt sett burde det vel finnes et slags "Tripadvisor" for gjestehavnene, slik at man kan være advart mot reglement man mistrives med. Det er slitsomt å finstudere reglementet til enhver tid for alle havner man har tenkt seg til.

 

For noen er dette med havneavgifter og liggetid litt mer "pytt-pytt", fordi de kanskje bare er ute et par uker og kostnaden ikke er avgjørende. Andre er ute 3-4 måneder i strekk, og da betyr prisene og forholdene mye mer.

Lucky Strike

Lucky Strike

Har holdt på med båtliv et par tiår, uten at jeg av den grunn kan kalle meg veteran. Men da jeg begynte med å besøke gjestehavner, var verden en litt annen en nå  (på så kort tid...).

 

Det var alltid en person som kom for å kreve inn havneavgiften. Automater kan jeg ikke huske å ha truffet på da. Det var over hode ikke snakk om utsjekkstider eller dagavgifter. Dersom havnevakten ikke kom, må jeg nok innrømme at jeg ikke ble overveldet av noen dyp snylterfølelse. Det var nok også færre private gjestehavner, de fleste havner var kommunalt eid eller eid av båtforeninger. De kommunale hadde ofte flerbruksintensjoner mht fiske, transport, næringsdrift og fritid. 

Båtforeningene hadde som oftest en imøtekommende holdning til gjestebåter siden de selv drev med båtliv. I dette bildet var havneavgifter vanlig, men ikke noe havnen var direkte avhengig av. Så prisene var relativt sett lavere, innkreving mer løslig og 24 timers opphold var aldri et problem. Mange havner stengte havnekontoret og regnskapet i september for å unngå dyr bemanning, og man kunne ligge gratis ( dette var faktisk tilfelle i Arendal, en av prisverstingene nå).

 

Jeg ser tilbake på denne mer idylliske perioden med glede, og stritter nok litt i mot det som skjer nå. Men antall båter har økt betraktelig, særlig på Østlandet og sørover i Sverige/Danmark.  Behov for mer plass krever utbygging og nye havner. Kommunene må bruke penger, og private havner dukker opp. Pengejaget blir mer intenst, automater skviser bort personell, og begrepet service forsvinner helt fra en del havner. Automatene har også gjort det mulig å kreve inn havneavgifter hele året. Avgiftene skal ofte betales til fulle, selv om fasilitetene mange ganger i lavsesong er ute av drift eller mangelfulle. Ikke en gledelig utvikling for de som er mye ute også utenom høysesong. Men sikkert ganske uungåelig. 

 

"Lyckliga gatan" kommer ikke tilbake. Men, som tidligere her skrevet, vi er kunder og vi har en viss makt selv om etterspørselen etter gjestehavnsplasser er stor i høysesong. Det er mange byer/tettsteder i mange kommuner hvor havna er et trekkplaster og et verdifullt kommersielt sentrum. Havneavgifter er bare en del av inntektsgrunnlaget. Rundt havna drives kiosker, barer og restauranter med diverse arbeidsplasser samt ditto handel og turismeaktiviteter. Veldig mange trekker til serveringsstedene i havnene om sommeren for å se på diverse profft og uprofft båtliv.  Forsvinner båtene, minsker aktiviteten betraktelig og det blir økonomisk smalhans. Ref svenske vestkysthavner under korona, samme i Nord-Danmark. Som kunder skal vi behandles skikkelig og føle oss svært velkomne. 

 

Jeg ønsker velkommen til et slikt tema som dette fra Volden. Fint at det kommer opp i dagen slik at den som ikke ønsker at gjestehavnene skal bli slik, i første hånd velger et annet sted dersom man kan. Utenfor høysesongen er dette ofte mulig. Ideelt sett burde det vel finnes et slags "Tripadvisor" for gjestehavnene, slik at man kan være advart mot reglement man mistrives med. Det er slitsomt å finstudere reglementet til enhver tid for alle havner man har tenkt seg til.

 

For noen er dette med havneavgifter og liggetid litt mer "pytt-pytt", fordi de kanskje bare er ute et par uker og kostnaden ikke er avgjørende. Andre er ute 3-4 måneder i strekk, og da betyr prisene og forholdene mye mer.



×
×
  • Create New...