Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

3 hours ago, Ms Fortuna said:

Forøvrig er 14 det mest vanlige, og her er det mange som eks Arendal, Sandefjord, Sætre, Holmsbu.

Hm, jeg har aldri lagt merke til norske havner med "utsjekkingsfrist" kl 14 (men flere år siden jeg har vært i Arendal og Sætre, tror ikke jeg har vært i gjestehavna i Holmsbu eller Sandefjord).

Etter min erfaring er det vanligste 24 timer fra "innsjekking", eller kl 17.

En relativt allminnelig ordning (som er relativt kompatibelt med å ha en mann som går runde for å samle inn havneavgift), er å la det være gratis med dagstidsbesøk, men å ta overnattingsbetalt for de som blir liggende etter kl 17.

Som jeg har skrevet i mange andre innlegg, så foretrekker jeg at havnen har en avgift for dagstidsbesøk - bl.a. fordi jeg føler meg veldig som en snylter dersom jeg kommer innom en gjestehavn på dagtid, med ønske om å bruke strøm og andre fasiliteter, men uten å betale for det.

tobixen

tobixen

3 hours ago, Ms Fortuna said:

Forøvrig er 14 det mest vanlige, og her er det mange som eks Arendal, Sandefjord, Sætre, Holmsbu.

Hm, jeg har aldri lagt merke til norske havner med "utsjekkingsfrist" kl 14 (men flere år siden jeg har vært i Arendal og Sætre, tror ikke jeg har vært i gjestehavna i Holmsbu).

Etter min erfaring er det vanligste 24 timer fra "innsjekking", eller kl 17.

En relativt allminnelig ordning (som er relativt kompatibelt med å ha en mann som går runde for å samle inn havneavgift), er å la det være gratis med dagstidsbesøk, men å ta overnattingsbetalt for de som blir liggende etter kl 17.

Som jeg har skrevet i mange andre innlegg, så foretrekker jeg at havnen har en avgift for dagstidsbesøk - bl.a. fordi jeg føler meg veldig som en snylter dersom jeg kommer innom en gjestehavn på dagtid, med ønske om å bruke strøm og andre fasiliteter, men uten å betale for det.

• Create New...