Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Får bedre fart med Bravo 3 ja.

En Windy 27 på ca 4 tonn og dyp V-bunn klarer ca 30 knop med 250 hk diesel og Bravo 3X drev (20P propeller).

Aller helst bør man fleske til med et Bravo 3XR drev, det tåler max. :smiley:

 

En annen ting er at det finnes minst 3-4 forskjellige propelldesign til Bravo 3.

Foruten de gamle 3+3 blad finnes det 4+3 blad som kom ca. 2009. Frontpropellen ble redesignet i 2010 og fikk da stemplet inn en C i huben, men samme delenummer. Beskrevet i bl.a. denne tråden:

 

 

4+3 blad er mere effektive. Volvo Penta har jo også det på nyere drev har jeg sett.

Så har vi Bravo 3 XR propeller med 4+3 blad, uten at jeg helt vet forskjellen fysisk.

Til slutt har det kommet Bravo 3 Diesel propeller 4+3 blad.

 

Noen av typene kan man få i matt eller høyglanspolerte utgaver. Ikke at det utgjør noen fartsmessig forskjell da.

Videre finnes de eldre 3+3 blad propellene i cuppet utgave. De har da en L stemplet inn etter delenummeret.

F.eks. 22P cuppet tilsvarer da i praksis ca 23P.

 

Solas har også 4+3 blads høyglanspolerte sett til Bravo 3 som på bildet under, fra 18P og oppover.

Videre finnes det 4+4 blad også, fra Hill Marine.

 

Dette XR-drevet er montert på en Riviera 925 på ca 5 tonn med 320 hk Mercruiser QSD.

 

steve.jpg.d6880a5224e9433c651412221874e4dd.jpg

 

Teerex

Teerex

Får bedre fart med Bravo 3 ja.

En Windy 27 på ca 4 tonn og dyp V-bunn klarer ca 30 knop med 250 hk diesel og Bravo 3X drev (20P propeller).

Aller helst bør man fleske til med et Bravo 3XR drev, det tåler max. :smiley:

 

En annen ting er at det finnes minst 3-4 forskjellige propelldesign til Bravo 3.

Foruten de gamle 3+3 blad finnes det 4+3 blad som kom ca. 2009. Frontpropellen ble redesignet i 2010 og fikk da stemplet inn en C i huben, men samme delenummer. Beskrevet i bl.a. denne tråden:

 

 

4+3 blad er mere effektive. Volvo Penta har jo også det på nyere drev har jeg sett.

Så har vi Bravo 3 XR propeller med 4+3 blad, uten at jeg helt vet forskjellen fysisk.

Til slutt har det kommet Bravo 3 Diesel propeller 4+3 blad.

 

Noen av typene kan man få i matt eller høyglanspolerte utgaver. Ikke at det utgjør noen fartsmessig forskjell da.

Videre finnes de eldre 3+3 blad propellene i cuppet utgave. De har da en L stemplet inn etter delenummeret.

F.eks. 22P cuppet tilsvarer da i praksis ca 23P.

 

Solas har også 4+3 blads høyglanspolerte sett til Bravo 3 som på bildet under, fra 18P og oppover.

Videre finnes det 4+4 blad også, fra Hill Marine.

 

steve.jpg.d6880a5224e9433c651412221874e4dd.jpg

 



×
×
  • Create New...