
Teerex
Får bedre fart med Bravo 3 ja.
En Windy 27 på ca 4 tonn og dyp V-bunn klarer ca 30 knop med 250 hk diesel og Bravo 3X drev (20P propeller).
Aller helst bør man fleske til med et Bravo 3XR drev, det tåler max.
En annen ting er at det finnes minst 3-4 forskjellige propelldesign til Bravo 3.
Foruten de gamle 3+3 blad finnes det 4+3 blad som kom ca. 2009. Frontpropellen ble redesignet i 2010 og fikk da stemplet inn en C i huben, men samme delenummer. Beskrevet i bl.a. denne tråden:
4+3 blad er mere effektive. Volvo Penta har jo også det på nyere drev har jeg sett.
Så har vi Bravo 3 XR propeller med 4+3 blad, uten at jeg helt vet forskjellen fysisk.
Til slutt har det kommet Bravo 3 Diesel propeller 4+3 blad.
Noen av typene kan man få i matt eller høyglanspolerte utgaver. Ikke at det utgjør noen fartsmessig forskjell da.
Videre finnes de eldre 3+3 blad propellene i cuppet utgave. De har da en L stemplet inn etter delenummeret.
F.eks. 22P cuppet tilsvarer da i praksis ca 23P.
Solas har også 4+3 blads høyglanspolerte sett til Bravo 3 som på bildet under, fra 18P og oppover.
Videre finnes det 4+4 blad også, fra Hill Marine.
Dette XR-drevet er montert på en Riviera 925 på ca 5 tonn med 320 hk Mercruiser QSD.