
Karlsenkystfiske
X10an skrev for 4 timer siden:Den raskeste og enkleste måten å gå frem på er ved og la magnetventilen være påslått, mens du rikker og beveger på ledninger og kontakter langs kabelens rute. Dersom feilen nylig har oppstått og feilen "kom og gikk" sist mens du skiftet magnetbryter kan denne fremgangsmåten fungere med godt resultat. Alternativt er det god gammeldags feilsøking med multimeter som er raskeste veien til mål.
Begynn feilsøkingen med multimeteret på spenningsmåling og et solid og stabilt referansepunkt for minusen. Med det mener jeg at du skal koble batteriets minuspol til multimeterets sorte kabel. Gjerne med en skjøtekabel dersom avstandene blir lange til punktet som skal måles.
1. Sett på lasten slik at spenningen forsvinner. La denne lasten være påkoblet under hele seansen.
2. Mål spenningene på begge målepunktene (kabelskohylsene) du har på bildene dine.
3. Du vil nå måle enten ca. 0 V på begge målepunkter eller ca. +12 V på begge målepunkter. Dersom du måler 0 V betyr dette at feilen ligger mellom batteriets plusspol og plusslederen. Dersom du måler +12 V betyr dette at feilen ligger mellom batteriets minuspol og minuslederen.
4. Følg den aktuelle lederen mot batteriets pol. Langs denne ferden tar du målinger på alle koblinger underveis. Eksempler på punkter du kan treffe på: Bryter til magnetinnslaget, sikring, kabelskjøter, hovedbryter og eventuelle andre punkter. Husk og mål begge sider av brytere og sikringer.
5. Dersom du følger minuskabelen vil spenningen på ett eller annet sted på vei mot batteriets minuspol falle fra 12 V til 0 V. Da ligger feilen et sted mellom disse målepunktene.
6. Dersom du følger plusskabelen vil spenningen på ett eller annet sted på vei mot batteriets plusspol stige fra 0 V til 12 V. Da ligger feilen et sted mellom disse målepunktene.
Feilen kan ofte skjule seg i selve koblingen (i klemmet) mellom kabelen og kabelskoen, så ikke la deg lure til å tro at målingen er i orden bare fordi målingen i kabelskoen viser rett eller feil verdi.
Lykke til!
Aaah, takk for denne! Skal ikke lenger la meg lure av rene spenningsmålinger på kabelsko. Alt var ok frem til en kabelskjøt i nærheten av nødstoppbryteren på dekk. Her var det et par wago klemmer, av den sorten som skal brukes innomhus og på PR kabel. Var tilogmed antydning til varmgang i den ene, og masse-masse irr.
Hulda skrev for 9 timer siden:Spenningen er bare sånn midt på treet interessant. Du kan måle 12,64 V, men overføringsevnen stopper kanskje på 1 mA. Som over, typisk dårlig kontakt eller brudd.
Dette ga mening! Sånn dersom f.eks bare 2 av 30 tråder på kabelen er igjen. Men burde ikke da strømtrekker bli for stort for ledningen som er igjen, sånn at den brennes av? Skjønner at spenninga da vil falle til 0, men den burde da ikke starte å lede igjen når lasten fjernes?
Lars H. skrev for 10 timer siden:Som jeg svarte deg på FB:
Måler du en vanlig kobberledning, 1mm2 tykk og 1 meter lang, skal du måle 0,02 Ohm. Dobler du lengden dobles motstanden, og har ledningen dobbelt så stort kvadrat, halveres motstanden. Så hos deg er det noe riv ruskende galt, kanskje ledningen er tynnere enn en sytråd. En annen kilde er irrete kontakter et eller annet sted mellom kilde og forbruker.
Var både og! Irrete kontakter, og oppirret ledning som var blitt tynn som sytråd på et punkt! Det jeg imidlertid synes er snodig er at den ikke har brent av og sluttet å lede permanent, men fortsett ga kontakt fra tid til annen...
Må vel by på et par godbilder fra skrekkgalleriet ;)
Stoler ikke helt på åpen skjøt i fuktig maskinrom
Tro hva som skjuler seg her
PR kabel med "pittings"....
1 tråd igjen ;)