Jump to content

Delvis demontert vannpumpe - hva gjør jeg nå da?

code-

Recommended Posts

Jeg har delvis demontert vannpumpe på min Yanmar 2QM20 grunnet impeller som satt dønn fast. Jeg har demontert akkurat nok til å få skaftet ut og få presset av impelleren, men spørsmålet er om jeg nå kan sette delene på plass slik den står, eller om jeg må ut med pakningene? Jeg klarte ikke å finne noe guide på hvordan man overhaler disse pumpene så jeg er usikker på neste steg. Kan jeg tre skaftet tilbake gjennom pakningene eller må de monteres på skaftet først? Jeg vet ikke hvordan jeg tar ut gummipakningene og siden de holdt tett i utgangspunktet har jeg ikke rørt de noe mer. 

Delene med rød ring under er demontert:

Screenshot_20210803-162449__01.jpg.0e02c4a1a324a9c02073a292ec68d5bc.jpg

Er det slik at disse tetningene skal sitte fast i pumpehuset? Altså hvis jeg hadde byttet så måtte jeg ha presset de inn der og ikke inn på skaftet? Vil bare forsikre meg om at jeg ikke må ha de ut for å sette pumpa sammen igjen. 

Heldigvis er den lett tilgjengelig på min motor og demontering var fort gjort, så jeg tenker jeg prøver lykken og ser om den holder tett uten å bytte. 

Vel, snarveier er snarveier og jeg monterte pumpa sammen og fylte litt vann for a se om den holdt tett... Og det dryppet rimelig godt ut "weep hole" så jeg må nok krype til korset og bytte alt av innmat. Tenker jeg må finne et mekanisk verksted, kanskje de har pakningene jeg trenger? Jeg ser også at skaftet har noe "pitting", ut i fra slitasjen så sitter dette rett hvor pakningen går, kan det være mulig å dreie denne ned litt og sette i en annen størrelse pakning, eller må jeg kjøpe helt nytt? I så fall, hvem selger dette til en grei pris? 

IMG_20210804_164705.jpg.3c32bc2d4d5d21eccef6623449c4faf5.jpg

Redigert av code- (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...