code- Startet 3.August.2021 Link til dette innlegget Startet 3.August.2021 Jeg har delvis demontert vannpumpe på min Yanmar 2QM20 grunnet impeller som satt dønn fast. Jeg har demontert akkurat nok til å få skaftet ut og få presset av impelleren, men spørsmålet er om jeg nå kan sette delene på plass slik den står, eller om jeg må ut med pakningene? Jeg klarte ikke å finne noe guide på hvordan man overhaler disse pumpene så jeg er usikker på neste steg. Kan jeg tre skaftet tilbake gjennom pakningene eller må de monteres på skaftet først? Jeg vet ikke hvordan jeg tar ut gummipakningene og siden de holdt tett i utgangspunktet har jeg ikke rørt de noe mer. Delene med rød ring under er demontert: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Du må ikke, men det kan jo være lurt å skifte tetninger når du først har den i biter. Og sjekke at lagrene er OK. Da holder den lengre til neste gang den skal ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
code- Svart 3.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Er det slik at disse tetningene skal sitte fast i pumpehuset? Altså hvis jeg hadde byttet så måtte jeg ha presset de inn der og ikke inn på skaftet? Vil bare forsikre meg om at jeg ikke må ha de ut for å sette pumpa sammen igjen. Heldigvis er den lett tilgjengelig på min motor og demontering var fort gjort, så jeg tenker jeg prøver lykken og ser om den holder tett uten å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Greit nok, det er din motor. Så du bestemmer?. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 3.August.2021 Link til dette innlegget Svart 3.August.2021 Ja, tetningene skal festes i pumpehuset og akslingen tres igjennom. Overhaling er ganske rett frem, demonter alt og sett i sammen. Om det var tett før du demonterte, så kan du fint prøve å sette pumpen sammen igjen, men sjekk om det er slark i lagerene først. Er det slark i dei, så må du skifte desse før du monterer. Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 4.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Flott, lagerene både ser og kjennes ut til å være i god behold så jeg setter den bare sammen igjen. Den skal bare holde såpass at jeg får kjørt en rens av kjølekanalene og får kontrollert at motoren er noe å satse på videre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2021 Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Om motoren er noe å satse på ville jeg ha vurdert å ta av toppen og stake opp kjølekanalene. Disse tetter seg, og toppen sprekker. Og ny topp er dyr og vanskelig å finne.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
code- Svart 4.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 Stemmer, fare for sprukket topp er det som bekymrer. Har kjøpt inn en skikkelig temperaturmåler som erstatter alarmen så skal jeg kjøre en systemrens i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 4.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2021 (redigert) Vel, snarveier er snarveier og jeg monterte pumpa sammen og fylte litt vann for a se om den holdt tett... Og det dryppet rimelig godt ut "weep hole" så jeg må nok krype til korset og bytte alt av innmat. Tenker jeg må finne et mekanisk verksted, kanskje de har pakningene jeg trenger? Jeg ser også at skaftet har noe "pitting", ut i fra slitasjen så sitter dette rett hvor pakningen går, kan det være mulig å dreie denne ned litt og sette i en annen størrelse pakning, eller må jeg kjøpe helt nytt? I så fall, hvem selger dette til en grei pris? Redigert 4.August.2021 av code- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 5.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Har funnet ny aksling til rett over tusenlappen - fantasipris i forhold til hva jeg hadde forventet! Sitér dette innlegget Link to post
FamFar Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Hvor fant du ny aksling? Mulig dette skjer meg en gang i fremtiden... Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 5.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Røyksund MEK. Verksted, ble anbefalt av forrige eier av båten pga. gode priser og service. Måtte visst bestille fra Holland da de ikke hadde akkurat den typen på lager, men de antok en leveringstid på bare 1-3 dager. Sitér dette innlegget Link to post
FamFar Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Takk for tipset, det er notert ;-) Sitér dette innlegget Link to post
code- Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Har fått ny innmat, og de nye kulelagerene er av lukket type, da slipper de vel ikke noe olje forbi? Simring (nr 15/16 i tegningen) kommer vel ikke til å vare lenge uten noe form for smøring hvis det er tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.