Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

OK, da kjenner vi fabrikatet. 

På generelt grunnlag. Jeg kjenner ikke til noe bunnstoff som fester på metaller/aluminium uten bruk av etsprimer. Andre her vet mer om det. Så jeg ville tro at etsprimer ville være første behandling. Deretter må det brukes et bunnstoff som er godkjent av malingsfabrikanten for bruk på aluminium. Dette blir av malingfabrikantene positivt bekreftet. 

Om bunnstoffet 'blåser ut' fra aluminiumoverflaten er det tegn på:

• Elektrisk feil, for mye minuslading i på overflaten
  • Feil bunnstoff som reagerer og oksiderer overflaten

Trolig kan vi se bort fra elektriske feil. Påhengsmotoren og dennes fester ville trolig også bli angrepet ved elektrisk feil. Sjekk dette.

Greia er at bunnstoff ikke beregnet for aluminium vil opptre katodisk mot aluminiumsoverflaten som blir anode. Arealforskjellen blir 1:1, hvilket er ganske heftig. Dette vil trolig avstedkomme stor korrosjonsaktivitet. Jeg ville, som bevis, plukket av malingrester der det bobler. Analyse vil kunne fortelle hvilket produkt som er påført, og om det ligger primer under. 

Fortell oss hvordan det går, vi samler på erfaring.

Må korrigere meg selv på et punkt. Arealforskjellen blir naturligvis veldig stor i katodens favør. Ikke 1:1. Katodepotensialet i hele den våte flaten kan lande på et lite anodeareale. Det er dette som gjør at korrosjon kan ta slik fart. Dessuten, der er en pekepinn på at noe er galt i og med at korrosjonen kun er der stoffet slipper, som indikert/forklart over.

I Strömstad har vi en seiler som kom opp nylig. Han hadde påført produktet CopperCoat rett på en jernkjøl. I den tro at kobber ligger lavere i spenningsrekken en jern. Hvilke i sannhet er omvendt. Rusten renner nedover jernkjølen der det er hull i CopperCoat-belegget. Galloperende rusting, han skal på jordomseiling slik båten er nå. Dette er en analog til del av problematikken over, om feil bunnstoff er valgt. 

Hulda

Hulda

OK, da kjenner vi fabrikatet. 

På generelt grunnlag. Jeg kjenner ikke til noe bunnstoff som fester på metaller/aluminium uten bruk av etsprimer. Andre her vet mer om det. Så jeg ville tro at etsprimer ville være første behandling. Deretter må det brukes et bunnstoff som er godkjent av malingsfabrikanten for bruk på aluminium. Dette blir av malingfabrikantene positivt bekreftet. 

Om bunnstoffet 'blåser ut' fra aluminiumoverflaten er det tegn på:

• Elektrisk feil, for mye minuslading i på overflaten
  • Feil bunnstoff som reagerer og oksiderer overflaten

Trolig kan vi se bort fra elektriske feil. Påhengsmotoren og dennes fester ville trolig også bli angrepet ved elektrisk feil. Sjekk dette.

Greia er at bunnstoff ikke beregnet for aluminium vil opptre katodisk mot aluminiumsoverflaten som blir anode. Arealforskjellen blir 1:1, hvilket er ganske heftig. Dette vil trolig avstedkomme stor korrosjonsaktivitet. Jeg ville, som bevis, plukket av malingrester der det bobler. Analyse vil kunne fortelle hvilket produkt som er påført, og om det ligger primer under. 

Fortell oss hvordan det går, vi samler på erfaring.

• Create New...