Jump to content

Mercruiser QSD 4,2, ventilhavari.

NorDan_780

Recommended Posts

Solgte båt i sommer med en -08 mod mercruiser cummins QSD 4,2 (hvit), timetall ca 1000. Vi har brukt båten i 3 sesonger og ca. 180 timer uten en feil på motor.

Etter ca. to uker fikk ny eier problem med motor, lite effekt og røyk, antok defekt turbo og den ble byttet.

Bedring, men fortsatt feil etter turbobyttet, en sylinder tenner ikke og det antas at en ventil er defekt i syl nr 5.

Antagelig har da ventilen gått i stykker, og biter av den ødelagt turbo på vei ut.

Noen som har vært ute for tilsvarende? Kan en ventil brått gå i stykker på denne måten uten forvarsel? Noen ide på hva en reperasjon vil koste? Kan ECU på denne motoren ha noen logg på hvordan motor er kjørt siste tiden? Har ikke klart å finne noen med diagnose utstyr for denne nå i ferietid.

Hei,

Fikk brått problem med eksosventil på 6 syl på min.

Disse er "kjent for" å få ventilhavari på eksos siden. Det er ofte de bakre ventilene, og kan skyldes at sjøvann/damp har kommet inn fra eksossiden. Enten ved at motor er montert lavt/at båten ved sjøsetting fra henger kommer motor dypt ift sjøvannet...

Høres veldig rart ut, for turbo skulle vel også slite om det renner sjøvann forbi.

Men det ble sagt da jeg fikset min.

Dette kan komme brått så det er vanskelig for noen å fastslå at dette er ditt problem eller kjøpers.

-Og det kan komme over lengre tid med litt sjøvann fra feks sjøsetting, men lang tids påvirkning slår ut brått grunnet svakhet som kan ha oppstått over tid. Uten at du har anledning til å mistenke eller oppleve at dette skjer.

Vet at dette ikke er så mye til hjelp ettersom det ikke er en bestemt grunn til at det skjer. Ved å åpne så kan det sees om det kan være vann over tid...

Lykke til!

NorDan_780 skrev for 2 timer siden:

Solgte båt i sommer med en -08 mod mercruiser cummins QSD 4,2 (hvit), timetall ca 1000. Vi har brukt båten i 3 sesonger og ca. 180 timer uten en feil på motor.

Etter ca. to uker fikk ny eier problem med motor, lite effekt og røyk, antok defekt turbo og den ble byttet.

Bedring, men fortsatt feil etter turbobyttet, en sylinder tenner ikke og det antas at en ventil er defekt i syl nr 5.

Antagelig har da ventilen gått i stykker, og biter av den ødelagt turbo på vei ut.

Noen som har vært ute for tilsvarende? Kan en ventil brått gå i stykker på denne måten uten forvarsel? Noen ide på hva en reperasjon vil koste? Kan ECU på denne motoren ha noen logg på hvordan motor er kjørt siste tiden? Har ikke klart å finne noen med diagnose utstyr for denne nå i ferietid.

Har du tatt på deg ansvaret, siden du følger opp en båt du har solgt? Dette er vel strengt tatt kjøpers problem når motor er 13 år, med mindre du har solgt til noen i nær familie eller gode venner som du vil hjelpe. 

@LandcrabNei har ikke det. Men vi må få avklart akkurat det. Har ikke så stor kunnskap rundt diesel motorer generelt, og så har jeg heller ikke klart å få noe særlig bistand fra verksted folk heller nå i ferietiden. Så må få satt meg inn i dette slik at jeg kan svare på alle påstandene som kommer.

Redigert av NorDan_780 (see edit history)

Hei @NorDan_780, jeg anbefaler deg å skrive en sak på forumet for Båtadvokaten der du skriver hendelsesforløpet, din kompetanse (du skriver at du ikke kan noe med motorer), evt hva du har brukt verksted til å gjøre tidligere med båten - samt ordlyden i kontrakten. Klargjør om du solgte som privatperson til privatperson eller ikke. Samt om kjøper kjøpte båten "som den er". Noe annet som kan spille inn er salgspris sett i forhold til salgstidspunktets markedspris for samme båt. Så kan du få en juridisk kjapp vurdering fra en advokat.

https://baatplassen.no/i/forum/323-båtadvokaten-svarer/

Da kan du få en tilbakemelding på hvor du står juridisk.

Det koker vel ned til om dette er noe du burde visst om eller ikke, om det skyldes typisk slitasje på den motoren eller ikke, og om du evt har annen årsak til å bære risiko for objektet jmfr garanti du måtte ha gitt eler ordlyd som sier noe om dette.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

NorDan_780 skrev for 1 time siden:

@alfaalfaTakk for svar, ble litt klokere ihvertfall ? Båt er for stor for henger, så er blitt heist opp og ut av vannet. Fikset du dette på verksted, hva ble i tilfelle summen? 

Jeg tok en ordentlig sjau på motoren når jeg først var igang. Så bare en ren skifte av topp/pakning og sjekk av dyser er jeg usikker på, beklager. Men det kan et verksted gi deg indikasjon på. Men om det er falt av biter av ventilen så kan det bli mer...

NorDan_780 skrev for 9 timer siden:

Det er jo rene marerittet å komme opp i noe slik når man endelig har solgt og aner fred å ingen fare.

Etter 13 år og 1000 timer på en hurtiggående dieselmotor i saltvann så må man faktisk ikke bli overrasket om ting kan skje. Syns ikke selger her behøver å påta seg noe ansvar eller bli påtvunget ansvar, med mindre det kan sannsynliggjøres at noen har gjort noe feil før båten ble solgt.

Kun autoriserte verksteder/forhandlere har tilgang til diagnosesystem for disse motorene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

4 hours ago, Teerex said:

Etter 13 år og 1000 timer på en hurtiggående dieselmotor i saltvann så må man faktisk ikke bli overrasket om ting kan skje. Syns ikke selger her behøver å påta seg noe ansvar eller bli påtvunget ansvar, med mindre det kan sannsynliggjøres at noen har gjort noe feil før båten ble solgt.

Kun autoriserte verksteder/forhandlere har tilgang til diagnosesystem for disse motorene.

Trodde Cummins hadde sikkelige marinemotorer med kvalitet og kunne vare i 10-15 år og et par tusen timer gitt vanlig vedlikehold!  Men om lar det skure og gå så kan man jo kansje forvente motorhavari før eller senere! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 37 minutter siden:

Trodde Cummins hadde sikkelige marinemotorer med kvalitet og kunne vare i 10-15 år og et par tusen timer gitt vanlig vedlikehold!  Men om lar det skure og gå så kan man jo kansje forvente motorhavari før eller senere! 

Nå er denne motoren hverken designet eller produsert av Cummins.

Cummins er vel mest kjent for mere saktegående større motorer for proffmarkedet som varer leeeenge. Samt i amerikanske pickups.

Men i helplanende litt mindre båter så er det høye turtall og lavere vekt som prioriteres. Og kanskje pris. Dessverre varer ikke motorene alltid evig da.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Opplevde det samme tidligere i år, med samme hendelsesforløp som du beskriver. røyk og tap av motorkraft. Ingen komp på sylinder 3, og valgte en fullstendig overhaling hvor motor ble tatt ut. Etter som jeg er meget godt fornøyd med motor, bortsett fra den kjente ventil-svakheten, valgte jeg å ta en skikkelig oppgradering i stedet for å kjøpe en byttemotor. Nå er det nye stempelringer, nye fjærer, nye ventiler, og resultatet er herlig: mindre vibrasjoner, mindre røyk, og kanskje turboen kommer tidligere også. Prisen endte på ca hva en byttemotor koster, men nå vet jeg hva jeg har. - om du føler deg bedre med å dele på kostnaden - tenker jeg at det er du burde gjøre. Lykke til! 

Har også hatt dette havariet på min 2.8 liter, etter tre turer på vannet etter sjøsetting var det slutt 30. mai i år ? For min del kom totalen på ca 45000,- Dette inkluderte helt ny turbo, og toppene ble levert inn for bytte av ventiler og ventiltettinger, samt sliping av ventilseter og planering av topper. Da bestilte jeg deler selv fra England og leverte disse med. Utenom dette gjorde jeg jobben selv.

Har også lest dette med sjøvann som årsak og at dette kan stamme fra lekkasje i intercooler. Er vel litt i stuss om det, tenker at det måtte vært en relativt stor lekkasje som man ville kunne sett som hvitrøyk fra eksos dersom det skulle føre til termisk brudd på ventilen, men det er bare min mening og ikke fasit. Uansett en trasig feil som virker som en gjenganger på disse motorene.

23 hours ago, Teerex said:

Nå er denne motoren hverken designet eller produsert av Cummins.

Cummins er vel mest kjent for mere saktegående større motorer for proffmarkedet som varer leeeenge. Samt i amerikanske pickups.

Men i helplanende litt mindre båter så er det høye turtall og lavere vekt som prioriteres. Og kanskje pris. Dessverre varer ikke motorene alltid evig da.

Er nok desverre bare emblemet som er Cummins ja.    Det er flott at brukererfaringene kommer frem på dette forumet! Man får ikke akkurat lyst på en sånn motor når man hører om så mange med samme problem og de kostnadene det følger med!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 1 time siden:

Er nok desverre bare emblemet som er Cummins ja.    Det er flott at brukererfaringene kommer frem på dette forumet! Man får ikke akkurat lyst på en sånn motor når man hører om så mange med samme problem og de kostnadene det følger med!

Er solgt temmelig mange av disse 4,2L motorene de siste 30 årene, både som svarte og som hvite (QSD). 

Uansett om de heter VM Motori, Mercruiser, Mercury, CMD eller FNM (eller under BMW Marine sitt navn som forgjengeren på 80-tallet).

Faktisk fortsatt i salg, og mye for pengene iallefall. Evt. svakheter fra 10-15 år siden bør være luket vekk, i teorien iallefall.

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215009404

Skal sies at vi har vært veldig fornøyd med motoren de 3 sesongene vi hadde båten.  Fin gange på den og tilnærmet ingen diesel eksos/røyk. Testet ett par andre båter før denne med bla. den sort versjon Mercruiseren, samt Baltic med Yanmar. Mer vibrasjon og eksos fra disse, og mye mer støy på lav fart. Madammen blir sjøsyk ved den minste diesel eksos, så måtte holde oss til bensin tidligere:lol: Kjente ikke til at disse hadde en svakhet med ventilene.  Rart og litt skummelt at de kan feile så "plutselig" uten forvarsel. 

Enig at det er fine motorer, 2.8 literen går rimelig og er relativt kompakt og fin. Så noen spekulere i at det har vært svakhet i ventiler fra fabrikken, og har ikke lest om noen som har hatt samme typen havari to ganger, så er jo lov å håpe at de originale ventilene fra 06-08 har vært av et dårligere materiale og om man nå bytter de er det i orden. 

Ja man bør vel kunne anta at de har utbedret kvaliteten. Hadde en 2005 Mercruiser 4,3 V6 i min forrige båt, Nor-Dan 780. Også en flott motor (og båt), men disse hadde forbruk av bensinpumper. Dog mye rimeligere å enklere å reparere, men rart at nye pumpene som skulle være i ny forbedret utgave også røyk etter få år. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...