Jump to content

Motorstørrelse og bensinforbruk - utenbordsmotor

forskern

Recommended Posts

Jeg drømmer om å skifte ut RIB’en neste år. Det er lov å drømme - ikke sant?

Jeg har en 21’ båt i dag med 140 HK utenbords og trives med båtstørrelsen. Derimot kunne jeg tenkt meg litt større motorkraft av og til (spesielt ifm vannsport og mange i båten).  En større motor (typisk 180-225 Hk) vil selvsagt være dyrere i innkjøp og ha større drivstoff-forbruk ved fullt gasspådrag. Men hvordan vil drivstoff-forbruket endre seg (målt som l/nm) ved marsjfart rett opp av plan (typisk 15-20 knop) som vil representere 90% av bruksmønsteret vårt?

andersb skrev 5 minutter siden:

større kraftigere båter trives ofte dårlig i 15-20, men bedre i si 25-30-35

Med det sagt er motorgenrasjon og type + skrogtype avgjørende for forbruk.

du må definere hvor stor som er større, gå opp til nyere mer moderne 200hk fra 140hk 2 takt, eller eldre 4 takt, så bruker du mye mindre, eller samme 

Det er 2007 modell på dagens båt og motor. Skal ikke uttale meg om andre båter, men denne trives utmerket både sjømessig og ift drivstofforbruk rett over planingsfart (som altså er ca 15-16 knop).

Og for ordens skyld - planen er å bytte både båt og motor.

Redigert av forskern (see edit history)

Det er så stor forskjell på motorer i samme størrelse at man fort kan gå på en smell og kjøpe båt med feil motor!  om det er samme antall HK kan det være to forskjellige motorkarakteristikker! forskjeller i volum og vekt er vel det mest utslagsgivende men også turtalsområdet og gearutveksling er det jo en del variasjon på! så må man jo tilpasse propell etter vekt og turtall på type båt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

DF140 har maks dreiemoment ved 4500 omdreininger, med riktig propell vil dette som regel være turtallet hvor drivstofforbruket er lavest pr distanseenhet. Hvis en setter på eksempelvis en DF175 på samme båt så vil en trenge en propell med større diameter og stigning. Hastigheten som da gir lavest drivstofforbruk pr NM vil da bli høyere. 

Det blir aldri feil med større (mer enn stor nok) motor.

Høyst sannsynlig vil forbruket i marsjfart bli lavere, og man kan marsje med lavere turtall. 

Du kan også oppleve å kunne marsje med høyere hastighet med samme forbruk.

På  fartøyer i plan er det stort sett 2 ting som drar drivstoff i tillegg til hastigheten:

Vekt og vinkelen på skroget (bunnreisvinkelen).

Nyere motorer, typisk etter 2010-2012 har lean-burn funksjon. Noen allerede fra rundt 2006 (f.eks. Honda).

Dvs. at rundt 3500-4000 rpm er de ekstra drivstoffeffektive. 

Så det gjelder å finne en motor som har nok kraft i dette turtallsområdet for ønsket marsjfart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...