Jump to content

Valg av batteri til start, forbruk og thruster

largo

Recommended Posts

Hei. Jeg har lest en del her inne, uten at jeg helt har funnet svar på det jeg lurer på - selv om dette jo er en god gammel problemstilling.

Overtok en båt for 2-3 uker siden, og har begynt å sette meg inn i ting og tang. Det er to Exide EP450 montert, ett til start og ett til forbruk. Selger orienterte om at forbruksbatteriet, som bare var to år gammelt, var blitt dårlig takket være en defekt ladestrømsfordeler. Han har derfor hatt lading liggende på dette, men med en lader som ikke er tilpasset AGM. Jeg ser det som uunngåelig å skifte batteriet, selv om det ikke er rare strømforbrukerne i denne båten.

Samtidig er baugthrusteren koblet til startbatteriet. Når jeg kjører denne, ser jeg spenningsfall overalt.

Motoren er en D4 og den ser ut til å få rikelig med startstrøm selv om jeg trodde disse batteriene var i minste laget.

Mine spørsmål er som følger:

1. Bør jeg gå for et nytt AGM forbruksbatteri, eller er det uproblematisk å mikse? Er det lettest å bare fortsette med Exide EP450? Jeg ville hatt et batteri mer tilpasset forbruk og med litt mer Ah.

2. Jeg tenker at det kunne være interessant å sette et eget batteri i baugen. Kan jeg da bruke de allerede trukkede kablene til å lade dette fra? Bør jeg koble det sammen med start- eller forbruksbanken? Eller er det best å legge thrusterbatteriet for seg selv?

Råd og vink mottas med takk.

D4 skal ha dedikert startbatteri kun tilkoblet motor. Truster bør derfor være tilkoblet forbruk. 

Forbruksbatteri bør være større Ah ett eller flere, feks ep 800 eller ep900, avhengig av forbrukere. 

Eget batteri fremme, kan fint lades av eksisterende kabler. Husk sikring og bryter mellom batteri og truster. Skriver ikke noe om truster type, men vil anta at et ep 450 bør holde i paralell med forbruksbatteri, om det har gått med det alene til nå. 

Hei! 

Har du kommet frem til noen løsning?

Jeg er litt i samme området selv. Kjøpte en båt med en D6 350, og skal oppgradere landstrømslader, skillerele og diverse kabling.

Jeg lurer egentlig på det samme som deg, om det er best å koble thrusterbatteriet til start eller forbruksbanken. Legger Jeg det på forbruksbanken blir det vel et voldsomt strømtrekk på batterimonitoren som strengt tatt ikke er nødvendig?

D6 og D4 skal ha dedikert startbatteri for å unngå spenningsdropp ved tunge forbrukere. Elektronikken i motorstyring liker ikke dette bestandig. En løsning da for å ikke ha truster samme med forbruk, er å bruke egen dc/dc lader fremme  ved truster batteri. Da har man ikke noe støtte til truster batteri fra startbank og dynamo, og det kan derfor være nødvendig med flere Ah i trusterbanken. 

Gel batteri har jeg ikke erfaring med selv, men vet mange har dette til forbruk. 

Jeg endte opp med et Exide EP900 AGM til forbruksbanken. Det er en laderegulator som jeg forstår kobler sammen bankene når ladespenningen på start går over 13,2 volt eller deromkring, dermed har det dårlige forbruksbatteriet skapt problemer ved f.eks kjøring av thruster. Med nytt batteri ser alt ut til å fungere slik det skal. Designert thrusterbatteri er enn så lenge lagt på is, og utrangert agm nyter pensjonisttilværelsen som strømkilde for noen små ledlamper på brygga.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...