Førstefender Startet 4.August.2021 Link til dette innlegget Startet 4.August.2021 (redigert) Fylte avgiftsfri diesel utenfor Göteborg i sommer til en svært hyggelig pris, noen som kjenner til flere steder som selger dette nærmere norske grensen? Hørt om Lyskekil og ved Smøgen, men finnes det steder enda lengre nord som selger avgifsfri diesel av god kvalitet? Redigert 4.August.2021 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Hva er prisen for avgiftsfri diesel i Sverige nå? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Jeg trodde ikke det fantes avgiftsfri diesel i Sverige? Har de samme regler som i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Ja, det finnes 'avgiftsfri' (grønn) diesel i Sverige. Den er for svensker kun tillatt for yrkesbåt. De har også diesel uten FAME for lystbåter. Når det gjelder dieselkvaliteten på disse sommertankene, har jeg sluttet å fylle der. Jeg har mottatt dritt på tanken i Hönö-Klova, Styrsö og Mollösund. Jeg passer på at dieseltanken er full, slik at jeg slipper å fylle på svenskekysten. Det skal legges til at vi er som regel på tur utenom sesongen for de med pålagt ferieplan. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Prisen i Mollösund var Kr.18,57 for 2 uker siden. ( Grønn avgiftsfri) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Det er noen kroner mer enn hva jeg kunne tenke meg å betale. Godt jeg har store tanker og seil. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Ja, greit med store tanker. Vi i vår Saga 27 fylte opp da vi dro hjemmefra (Son i Oslofjorden). Vi snudde nordover utenfor Göteborg og trenger ikke å tanke igjen før vi er hjemme igjen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Førstefender Svart 5.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Du må være nis/nor registrert, minimum 12m lang og 4m bred. Fylte for 7kr literen, har 1600liter tank, men det holdt ikke helt hjem😉 Sitér dette innlegget Link to post
Frode_S Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 (redigert) Betalte 15.75 for farget diesel i Marstrand. Tydeligvis noe nytt, da de reklamerte for det også http://www.mdmarin.se/ Redigert 5.August.2021 av Frode_S Bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 6.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Som skrevet, båten må være nis/nor registrert, minimum 12m lang og 4m bred for å få fylle avgiftsfri diesel i Sverige. Ingen som har erfaring med dette nord for Smøgen? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Løfter denne litt. Jeg har båten min registrert i Skipsregisteret NOR og driver en liten båtskole. Så da kan jeg kjøpe diesel som bedrift i Sverige. Målet for sommeren er Göta kanal. Bortsett fra Öckerö, hvor kan man fylle avgiftsfri diesel? Lysekil? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gunga Din Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Dyrön bla tror de flesta har grønn diesel https://www.sjomackar.se/omradesindelat/vastkusten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NC9 Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 De jeg kjenner til, er Lysekil, Marstrand, Källö-Knipplan, Donnsö, Styrsö(Sandvikshamnen) De tok 18 50 sist uke I Lysekil Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 NC9 skrev 11 minutter siden: De jeg kjenner til, er Lysekil, Marstrand, Källö-Knipplan, Donnsö, Styrsö(Sandvikshamnen) De tok 18 50 sist uke I Lysekil Å her hjemme kjøper vi til 14:49. så ikke spesielt billig hos Svensken nei. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
JRK Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Chilli Solbris skrev for 7 timer siden: Løfter denne litt. Jeg har båten min registrert i Skipsregisteret NOR og driver en liten båtskole. Så da kan jeg kjøpe diesel som bedrift i Sverige. Målet for sommeren er Göta kanal. Bortsett fra Öckerö, hvor kan man fylle avgiftsfri diesel? Lysekil? Ble gjort merksom på at det ikke er tillatt for norske lystbåtar å fylle grønn diesel i Sverige. Prisen på grøn diesel i Ellös var 19,50 midtsommeraften. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Slik har også jeg blitt informert. Grønn diesel er for registrerte yrkesfartøyer. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Eg oppfattar innlegg i m.a. tråden til Hulda at svaret på Chilli Solbris sitt spørsmål er at ein ikkje bør fylla diesel i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Det går greit hvis du ikke blir tatt.0 Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 9 hours ago, Chilli Solbris said: Jeg har båten min registrert i Skipsregisteret NOR og driver en liten båtskole. Så da kan jeg kjøpe diesel som bedrift i Sverige. Tja. Alle med båt som er minst 12x4m kan det. Flere plasser kontrollerer heller ikke dette. Men, for at det skal være lovlig, må du deklarere og betale mellomlegget. Klippet fra Skatteverket: "Ett fartyg som är minst 12 meter långt och 4 meter brett får däremot ha märkt bränsle i tanken, men om du använder fartyget för privat bruk ska du deklarera och betala den skatt som motsvarar skatten på omärkt bränsle. "Fartyg som används för till exempel yrkesmässigt fiske får använda märkt bränsle. Men om du har ett sådant fartyg och har använt det för privat bruk med märkt bränsle i tanken ska du också deklarera och betala skatt som motsvarar skatten på omärkt bränsle." Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 JRK skrev for 2 timer siden: Ble gjort merksom på at det ikke er tillatt for norske lystbåtar å fylle grønn diesel i Sverige. Prisen på grøn diesel i Ellös var 19,50 midtsommeraften. Båten min er registrert som skolebåt. Har flere som fyller på utførsel. Det blir billigere en 15,- her hjemme. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
oberst1 Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Hulda skrev On 2.7.2024 at 21.48: Slik har også jeg blitt informert. Grønn diesel er for registrerte yrkesfartøyer. Er ikke dieselen vår i Norge grønn da? Mener den har vært det hele tiden på avgiftsfri. Var i en større båt som kom fra Sverige, stusset over rød diesel i Separ-glassene... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 oberst1 skrev for 5 timer siden: Er ikke dieselen vår i Norge grønn da? Mener den har vært det hele tiden på avgiftsfri. Var i en større båt som kom fra Sverige, stusset over rød diesel i Separ-glassene... Her omhandles grønn diesel til salg i Sverige, ikke i Norge. Rød diesel er vel i dag et unntak i disse to landene. I dag er diesel unntatt vegavgift (?) farget grønn i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Chilli Solbris skrev On 2.7.2024 at 23.48: Båten min er registrert som skolebåt. Har flere som fyller på utførsel. Det blir billigere en 15,- her hjemme. Det hjelper lite så lenge du er på privat ferietur. Da skal du fylle vanlig diesel ift de svenske reglene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gunga Din Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Grön diesel är nu blå "Solvent Yellow 124" är inte tillåtet som märkämne i Sverige från och med 18 januari 2024. EU har beslutat om ett nytt gemensamt märkämne, "Accutrace™ Plus". Det nya märkämnet är färglöst, vilket gör att det märkta bränslet nu har en en klar blå färg. https://www.kustbevakningen.se/for-dig-pa-sjon/ar-gron-diesel-tillatet/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 index skrev for 2 timer siden: Det hjelper lite så lenge du er på privat ferietur. Da skal du fylle vanlig diesel ift de svenske reglene. Det er jo riktig. Men den omgås glatt av mange. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.