Jump to content

Avgiftsfri diesel Sverige, hvor fylle?

Førstefender

Recommended Posts

Ja, det finnes 'avgiftsfri' (grønn) diesel i Sverige. Den er for svensker kun tillatt for yrkesbåt. De har også diesel uten FAME for lystbåter. Når det gjelder dieselkvaliteten på disse sommertankene, har jeg sluttet å fylle der. Jeg har mottatt dritt på tanken i Hönö-Klova, Styrsö og Mollösund. Jeg passer på at dieseltanken er full, slik at jeg slipper å fylle på svenskekysten. Det skal legges til at vi er som regel på tur utenom sesongen for de med pålagt ferieplan. 

Ja, greit med store tanker. Vi i vår Saga 27 fylte opp da vi dro hjemmefra (Son i Oslofjorden). Vi snudde nordover utenfor Göteborg og trenger ikke å tanke igjen før vi er hjemme igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 år senere...

Løfter denne litt. Jeg har båten min registrert i Skipsregisteret NOR og driver en liten båtskole. Så da kan jeg kjøpe diesel som bedrift i Sverige.
Målet for sommeren er Göta kanal. Bortsett fra  Öckerö, hvor kan man fylle avgiftsfri diesel? Lysekil?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev for 7 timer siden:

Løfter denne litt. Jeg har båten min registrert i Skipsregisteret NOR og driver en liten båtskole. Så da kan jeg kjøpe diesel som bedrift i Sverige.
Målet for sommeren er Göta kanal. Bortsett fra  Öckerö, hvor kan man fylle avgiftsfri diesel? Lysekil?

Ble gjort merksom på at det ikke er tillatt for norske lystbåtar å fylle grønn diesel i Sverige.

Prisen på grøn diesel i Ellös var 19,50 midtsommeraften.

9 hours ago, Chilli Solbris said:

Jeg har båten min registrert i Skipsregisteret NOR og driver en liten båtskole. Så da kan jeg kjøpe diesel som bedrift i Sverige.

Tja. Alle med båt som er minst 12x4m kan det. Flere plasser kontrollerer heller ikke dette. Men, for at det skal være lovlig, må du deklarere og betale mellomlegget. 

Klippet fra Skatteverket:

"Ett fartyg som är minst 12 meter långt och 4 meter brett får däremot ha märkt bränsle i tanken, men om du använder fartyget för privat bruk ska du deklarera och betala den skatt som motsvarar skatten på omärkt bränsle.

"Fartyg som används för till exempel yrkesmässigt fiske får använda märkt bränsle. Men om du har ett sådant fartyg och har använt det för privat bruk med märkt bränsle i tanken ska du också deklarera och betala skatt som motsvarar skatten på omärkt bränsle."

JRK skrev for 2 timer siden:

Ble gjort merksom på at det ikke er tillatt for norske lystbåtar å fylle grønn diesel i Sverige.

Prisen på grøn diesel i Ellös var 19,50 midtsommeraften.

Båten min er registrert som skolebåt. Har flere som fyller på utførsel. Det blir billigere en 15,- her hjemme. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

oberst1 skrev for 5 timer siden:

Er ikke dieselen vår i Norge grønn da? Mener den har vært det hele tiden på avgiftsfri. 

Var i en større båt som kom fra Sverige, stusset over rød diesel i Separ-glassene...

Her omhandles grønn diesel til salg i Sverige, ikke i Norge. Rød diesel er vel i dag et unntak i disse to landene. I dag er diesel unntatt vegavgift (?) farget grønn i Norge. 

Chilli Solbris skrev On 2.7.2024 at 23.48:

Båten min er registrert som skolebåt. Har flere som fyller på utførsel. Det blir billigere en 15,- her hjemme. 

Det hjelper lite så lenge du er på privat ferietur. Da skal du fylle vanlig diesel ift de svenske reglene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Grön diesel är nu blå

"Solvent Yellow 124" är inte tillåtet som märkämne i Sverige från och med 18 januari 2024. EU har beslutat om ett nytt gemensamt märkämne, "Accutrace™ Plus". Det nya märkämnet är färglöst, vilket gör att det märkta bränslet nu har en en klar blå färg. 

https://www.kustbevakningen.se/for-dig-pa-sjon/ar-gron-diesel-tillatet/

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...